اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۱۶۵

سند ازدواج تغییر می‌کند

رییس کانون سردفتران طلاق و ازدواج از منتفی شدن طرح تک‌برگی شدن سند ازدواج خبرداد و گفت: تغییر سند ازدواج به شکل گذرنامه در حال بررسی است. علی مظفری در پاسخ به این سوال که ضد و نقیض‌هایی در رابطه با تک‌برگی شدن سند ازدواج مطرح شده است، این موضوع به کجا رسید؟ گفت: دو فرضیه برای تغییر شکل سند ازدواج بررسی شد که یکی از آنها تک‌برگی شدن و دیگری شبیه گذرنامه شدن اسناد ازدواج بود. او افزود: استدلال اینکه اسناد ازدواج شبیه به گذرنامه بشود به دلیل کوچک‌تر شدن ابعاد آن و حمل و نقل راحت‌تر آن بود. رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق تصریح کرد: موضوع تک‌برگی شدن اسناد ازدواج به دلایل اجتماعی و نه فنی فعلاً منتفی شده است تا به عنوان سند یادگار بماند، از دستور کار خارج شد. مظفری در خصوص تغییر شکل اسناد ازدواج به شکل گذرنامه‌ای هم توضیح داد: تغییر اسناد ازدواج از بعد فناوری و از لحاظ الکترونیکی و فیزیکی که  شبیه گذرنامه شود در حد مطالعاتی در حال بررسی است. او در مورد هزینه‌های این کار هم گفت: هزینه همان هزینه سند ازدواج است و اگر تفاوت داشته باشد، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متولی این کار است. البته این کار در چاپخانه دولتی زیرنظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می‌شود. مظفری درباره آخرین تغییرات سند طلاق هم گفت: از هفته آینده برابر دستور بخشنامه رییس قوه قضاییه برای دفاتر طلاق محدودیت در نظر گرفته شده است. این محدودیت‌ها وابسته به زد و بند با کارمندان دادگاه خانواده است که طلاق را صرفاً بدون در نظر گرفتن مسائل اخلاقی و اداری ثبت می‌کردند و در واقع نگاه درآمدی به این موضوع داشتند. او اظهار کرد: به همین منظور قرار شده با اعمال این محدودیت‌ها تغییراتی از جمله الکترونیکی شدن این سند لحاظ شود.

کرونای چینی در ایران مشاهده نشده است

رییس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ موردی از کروناویروس مرس که اخیرا در جنوب شرقی آسیا به ویژه در چین دیده شده، در ایران نیست اما مراقبت‌های مرزی برای پیشگیری از بروز این بیماری از جمله در فرودگاه امام خمینی(ره) فعال شده است.حسین عرفانی افزود: عوامل مختلفی می‌تواند موجب عفونت تنفسی شود که یکی از این عوامل از خانواده ویروس‌ها یا کروناویروس‌ها هستند. این نوع ویروس ۶ خانواده دارد که تاکنون جزو عوامل سرماخوردگی معمولی بودند اما دو نوع از آن عفونت شدید می‌دهد. یکی از آنها ویروس سارس بود که در سال ۲۰۰۳ در چین دیده شد و نوع دوم نیز کرونا ویروس مرس بود که در هفته‌های اخیز نیز در چین دیده شده است و طغیان آن در چین و آسیای جنوب شرقی موجب عفونت‌های شدید تنفسی شده است. او گفت: در هفته‌های گذشته به علت طغیان کروناویروس مرس در چین تعدادی از افراد (حدود ۴۴۰ نفر) مبتلا شده و حدود ۹ نفر نیز به علت وخامت حال و نارسایی تنفسی جان خود را در این کشور از دست دادند. رییس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به ایرنا گفت: کروناویروس مرس بین انسان و حیوان مشترک است و معمولا از حیوان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری یک عفونت حاد تنفسی است که با تب، سرفه، تنگی نفس، درد بدن و علایم گوارشی مانند تهوع، اسهال و شکم درد نیز ممکن است دیده شود. بیماری‌های تنفسی می‌توانند دستگاه تنفسی فوقانی (بینی، سینوس، حلق و حنجره) یا دستگاه تنفسی تحتانی (برونش و نسج ریه) را درگیر کنند. کرونا ویروس می‌تواند بیماری خفیف را ایجاد کند اما اگر این عفونت به نسخ ریه برسد می‌تواند باعث نارسایی حاد تنفسی شده و در موارد مرگ آور باشد. رییس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: در ایران طی سال‌های گذشته موارد معدودی از کرونا ویروس مرس در کشور دیده شده اما تاکنون طغیان این بیماری را در کشور نداشته‌ایم. مواردی که در کشور بوده نیز به موقع شناسایی و درمان شده است. در هفته‌های اخیر و از اول امسال که این بیماری در چین دیده شده نیز موردی از این بیماری را در کشور نداشته‌ایم.

 حق پناهندگی به دلایل اقلیمی

کمیته حقوق بشر سازمان ملل حق پناهندگی به دلیل خطراتی که از تغییرات آب‌وهوایی حاصل می‌شوند را به رسمیت شناخت و بانی این مصوبه، شکایت یک شهروند جزیره «کریباس»  (مجموعه جزایر کریباتی) است. کمیته حقوق بشر سازمان ملل نتیجه بررسی شکایت یک شهروند جزیره کریباس، یکی از جزایر کاراییب را منتشر کرد. این مرد از دولت نیوزیلند به دلیل نپذیرفتن تقاضای پناهندگی خانواده‌اش به کمیته حقوق بشر شکایت کرده بود. دلیل فرار خانواده از جزیره بسیار کوچک، بالا رفتن سطح آب اقیانوس، از بین رفتن زمین‌های زراعتی و احتمال نابودی تمامی جزیره اعلام شده بود. کریباس یکی از مستعمره‌های پیشین بریتانیاست که ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و شامل چند جزیره بسیار کوچک است که در مجموع ۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارند. بنابر گزارش دویچه‌وله، کمیته حقوق بشر سازمان ملل پس از تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیده که در صورت بروز خطر جدی از جانب اقیانوس، امکانات کافی برای نجات جان ساکنان جزیره وجود دارد و به همین دلیل شکایت مرد شاکی را رد کرده اما در عین حال به این نتیجه رسیده که خطرات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی باید به عنوان دلیل کافی برای پناهنده شدن به‌رسمیت شناخته شوند. خبرگزاری آلمان به نقل از یووال شانی، یکی از کارشناسان کمیته حقوق بشر، نوشت که این تصمیم معیارهای جدیدی را برای دلایل پناهندگی تعیین می‌کند.

 

ارسال نظر