چرا در زنگ هنر دروس دیگری تدریس می‌شود

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۱۶۲

سرپرست حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن مروری بر ماموریت‌ها و فعالیت‌های حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر، به پرسش‌های مختلفی نظیر چرایی تقلیل جایگاه درس هنر در مدارس و تدریس برخی دروس دیگر در زنگ هنر، مجموع ساعات هنر در هر دوره تحصیل، وظایف آموزش و پرورش برای شناسایی نخبگان هنری و کنکور هنر پاسخ داد. پرستو آریانژاد با بیان اینکه فرهنگ و هنر یکی از ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری در برنامه درسی ملی است، اظهار کرد: اهمیت و منزلت فرهنگ و هنر در شکل‌گیری هویت مربیان در آموزش‌های عمومی و تخصصی باعث شده تا جایگاه ویژه‌ای به عنوان یکی از حوزه‌های تربیت و یادگیری داشته باشد. او افزود: همچنین یکی از ساحت‌های شش گانه تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری است. در بیانیه مربوط به این حوزه اشاره به ارتباط آن با سایر حوزه‌ها نیز قابل تأمل است.

سرپرست حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه تربیت هنری جهت‌گیری کلی است که در ساماندهی محتوا و آموزش هنر در این حوزه دنبال می‌شود و تأکید آن دستیابی به بصیرت فرهنگی است گفت: این تربیت در سال‌های ابتدایی به صورت غیرمستقیم بوده و به تدریج متناسب با رشته‌های هنری به صورت آموزش غیرمستقیم دنبال می‌شود. او درباره چرایی تقلیل جایگاه درس هنر در مدارس و تدریس برخی دروس دیگر در زنگ هنر به ایسنا گفت: جایگاه واقعی تمامی دروس از جمله هنر در اسناد بالا دستی وزارت آموزش و پرورش و برنامه‌های سازمان و پژوهش کاملاً تصریح شده است. متأسفانه به دلیل روشن نشدن نقش و کارکرد هنر در آموزش، تربیت و شکل‌گیری هویت اسلامی- ایرانی دانش‌آموزان برای برخی از معلمان، اولیا و کادر اجرایی و مدیریتی مدارس، سبب شده تا محتوای تدریس شده با آنچه در برنامه مورد انتظار است فاصله داشته باشد.

آریانژاد افزود: لازم است دوره‌ها و نشست‌های تخصصی بیشتری برای تبیین برنامه‌ها و شیوه‌های تدریس معلمان هنر برگزار شود. همچنین با اشاعه اهداف برنامه، اولیای دانش‌آموزان نیز با غایت درس هنر و اثربخشی آن در شکوفایی و رشد شخصیتی فرزندان خود آشنا شوند. باور شأن این درس، درک رویکردهای برنامه و شیوه‌های مورد نظر تدریس محتوا، ضمانت اجرای آن بوده و اهتمام اولیاء و مربیان را برای تحقق اهداف آن به دنبال دارد. به گفته وی، در خصوص قضاوت جایگاه فعلی این درس نیازمند انجام پژوهش‌های دقیق و سامان یافته هستیم و نمی‌توان با گزارش‌ها یا بازدیدهای موردی درباره وضعیت آن اظهارنظر دقیق و قابل استنادی ارایه کرد. سرپرست حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تربیت هنری در آموزش عمومی و آموزش موضوع محور در رشته‌های هنری دوره دوم متوسطه در بازنگری‌های جدید گفت: رسیدن به حیات طیبه به عنوان غایت نظام تعلیم و تربیت رسمی جمهوری اسلامی ایران که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است، در این بازنگری‌ها مورد تأکید است.

 

ارسال نظر