اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۰۷۸

توزیع ۲۵ درصدی اعتبارات سرانه مدارس

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت سرانه مدارس گفت: وزارت آموزش و پرورش از ۳۳۸میلیارد تومانی که به عنوان سرانه پیش بینی شده، تاکنون توانسته تنها ۲۵ درصد آن را دریافت کند که آن هم به استان‌های محروم پرداخت شده است. محسن حاجی‌میرزایی در پاسخ به پرسشی درباره اجبار برخی مدارس برای دریافت کمک به مدرسه و اقداماتی چون گرو نگه داشتن کارنامه برای پرداخت این هزینه به بهانه هزینه‌های آب، برق و گاز، اظهار کرد: معافیت مدارس از پرداخت بهای آب و، برق و گاز در مجلس تصویب شده و کسی حق ندارد برای این موارد هزینه‌ای از مدارس دریافت کند. تنها قید و تاکید این قانون، رعایت الگوی مصرف است. او افزود: برای رعایت الگوی مصرف، استانداردی تعریف شده به اینگونه که متناسب با تعداد دانش‌آموز هر مدرسه تعریف می‌شود و اگر متناسب با آن، مصرف معقول و استاندارد باشد نباید پولی از سوی مدارس پرداخت شود و قطعا هیچ کس مطالبه نمی‌کند و در صورت مطالبه شدن قابل پیگرد حقوقی است. وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه وزارتخانه به مدارس اعلام کرده که پولی از اولیای دانش‌آموزان به اجبار دریافت نکند و قانونا هم حق ندارند به خانواده‌ها اجبار کنند، به ایسنا گفت: دی ماه است و فقط توانسته‌ایم سرانه استان‌های محروم را بپردازیم و برای مابقی استان‌ها هنوز موفق به توزیع سرانه نشده‌ایم. حاجی‌میرزایی ادامه داد: رقمی که برای سرانه پیش بینی شده ۵۵ هزار تومان است اما در بودجه ۲۵ هزار تومان دیده می‌شود و عملا ۱۲ هزار تومان تخصیص و ابلاغ می‌شود که آن هم به همه استان‌ها داده نشده است. با این اوصاف مدرسه در هنگام شروع کار با کمبود مواجه می‌شود و تنگناهای موجود آنان را در شرایط دشواری قرار می‌دهد. او ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش از ۳۳۸ میلیارد تومانی که به عنوان سرانه پیش بینی شده تاکنون توانسته تنها ۲۵ درصد آن را دریافت کند که آن هم به استان‌های محروم پرداخت شده است.

دو شرط برای اهدای خون

سخنگوی سازمان انتقال خون با تاکید بر لزوم افزایش اهدای خون جوانان بالای ۱۸ سال، گفت: در حال حاضر بیشترین اهداکنندگان خون در کشور در سنین ۲۶ تا ۳۵ سال قرار دارند. بشیر حاجی‌بیگی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در سازمان انتقال خون درباره آن بسیار حساسیم، بحث مشارکت جوانان است، گفت: از جوانانی که به سن ۱۸ سالگی رسیده‌اند، می‌خواهیم که به صف اهداکنندگان خون بپیوندند. باید توجه کرد جوانانی که به سن ۱۸ سالگی می‌رسند، ‌می‌توانند در کنار اقداماتی چون دیپلم گرفتن، دریافت گواهی‌نامه و... اهدای خون را هم آغاز کنند. او با اشاره به ترکیب سنی اهداکنندگان خون در کشور، اظهار کرد: ۱۷ درصد اهداکنندگان خون در کشور افراد دارای سنین ۱۸ تا ۲۵ سالگی هستند. ۳۸ درصد از آنها بین سنین ۲۶ تا ۳۵ سالگی قرار دارند، ۲۷ درصد از اهداکنندگان خون در سنین ۳۶ تا ۴۵ سال هستند و ۱۵ درصد از آنها نیز بین ۴۶ تا ۵۵ سال دارند. همچنین سه درصد از اهداکنندگان خون در کشور در سنین بین ۵۶ تا ۶۰ سال قرار دارند. حاجی‌بیگی با بیان اینکه بنابراین بیشترین اهداکنندگان خون در کشور در سنین ۲۶ تا ۳۵ سال هستند، ادامه داد: باید توجه کرد که مشارکت جوانان یکی از موضوعات مهم در اهدای خون محسوب می‌شود. وی تاکید کرد: افرادی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند باید دو شرط را داشته باشند؛ یکی اینکه سن‌شان بالای ۱۸ سال بوده و دوما وزن‌شان بالای ۵۰ کیلوگرم باشد. در حین مراجعه نیز افرادی که برای بار اول جهت اهدای خون مراجعه می‌کنند، باید کارت ملی همراهشان باشد. افرادی هم که اهداکننده مستمرند کارت شناسایی معتبر به همراه داشته باشند.

شارژ دو ماهه کارت مستمری مددجویان سیل‌زده

رییس سازمان بهزیستی کشور در حاشیه بازدید از مناطق آسیب‌دیده از سیل در استان سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون مبلغ سه میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان به حساب مددجویان آسیب‌دیده از سیل واریز شده است که در روزهای آتی مبالغ دیگری هم افزوده خواهد شد. قبادی دانا در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان به شهرستان‌های آسیب‌دیده از سیل استان اشاره کرد و افزود: بیشترین آسیب سیل به منطقه بلوچستان این استان وارد شده است که شهرستان‌های چابهار، کنارک، فنوج، دلگان، نیکشهر و قصر قند از این جمله هستند. وی افزود: بر روی کارت بانکی ۵۵۰۰ خانوار روستایی در این شهرستان‌ها که مددجوی سازمان بهزیستی هستند، مبلغی معادل دوماه مستمری شارژ شده که از سه میلیون و ۵۰۰هزار ریال تا ۱۰میلیون و ۷۰۰هزار ریال و بر اساس بعد خانوار، تعیین شده است و قابل برداشت است. قبادی دانا همچنین از برقراری مستمری برای ۲۷۰۰خانوار پشت نوبت ساکن در مناطق درگیر سیل استان خبر داد و افزود: این خانوارها علاوه بر شارژ شدن مبلغ معادل دوماه مستمری، از دی ماه امسال مشمول دریافت مستمری ماهانه خواهند شد و این در حالی است که ۷۸درصد از این خانوارها در دهک اول درآمدی قرار دارند و از فقیرترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند. او، همچنین از کمک بلاعوض سازمان بهزیستی به مددجویان سرپرست خانوار که منزل آنها دچار تخریب کامل شده است، خبر داد و افزود: علاوه بر کمک‌های دولتی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مبلغ ۱۵۰میلیون ریال در مناطق روستایی و ۲۰۰میلیون ریال در مناطق شهری از سوی سازمان بهزیستی و به عنوان کمک بلاعوض برای ساخت مسکن مددجویانی که منزلشان به‌طور کامل تخریب شده است، پرداخت خواهد شد.

 

ارسال نظر