اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۵۱

عوامل افزایش تخلفات دارویی

رییس سازمان غذا و دارو گفت: تأسیس بی‌قید و شرط داروخانه، تخلفات دارویی و تبلیغ و مصرف القایی دارو را در کشور افزایش می‌دهد و تجمع داروخانه‌ها را به سمت مناطق لوکس بالای شهرهای بزرگ می‌برد و مناطق کمتر برخوردار را محروم‌تر می‌کند.

محمدرضا شانه‌ساز افزود: واقعا معتقد هستیم که تصمیم حذف محدودیت جمعیتی و جغرافیایی و مقررات فاصله مکانی برای تأسیس داروخانه‌ها باعث ایجاد تخلف و ازدیاد تخلف در داروخانه‌ها در آینده می‌شود و به‌طور قطع بازار دارویی کشور آسیب جدی خواهد دید چون بر اساس قانون، دارو کالایی است که نمی‌شود آن را تبلیغ کرد و نمی‌شود رأسا و بدون تجویز پزشک آن را فروخت و خارج از استانداردهای بین‌المللی در بازار دارو عمل کرد. او ادامه داد: استانداردهای تولید و توزیع دارو بین‌المللی است. با بقیه کالاها فرق می‌کند، قیمت‌گذاری آن کاملا حساب شده است. مصرف مشخصی دارد، کالایی است که نمی‌شود توزیع و ارایه آن را توسط هر فردی آزاد کرد و نباید اجازه داد که با تبلیغ دارو مصارف القایی دارو ایجاد کنند. تبلیغ و ایجاد زمینه برای مصرف القایی دارو، هم از نظر قانونی تخلف است و هم از نظر اخلاقی و انسانی غیرمجاز است و افزایش بی‌حساب داروخانه‌ها زمینه را برای این تخلفات فراهم می‌کند. رییس سازمان غذا و دارو به ایرنا گفت: اگر بخواهیم با داروخانه مثل بقیه صنوف برخورد کنیم که از نظر قیمت‌گذاری و عرضه اقتصاد آزاد دارند و فروش و تبلیغ آنها آزاد است، کار غلطی است و به‌طور قطع از نظر سازمان غذا و دارو که متولی این حوزه است، کار اشتباهی است که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. او افزود: این مطالب را به دوستان در ارگان‌هایی که دنبال آزادسازی تاسیس داروخانه‌ها بدون محدودیت هستند، در میان گذاشته‌ایم. مسائل کارشناسی را به آنها منعکس می‌کنیم و از آنان خواهش می‌کنیم عنایت داشته باشند. شانه‌ساز گفت: با این وجود به دلیل رأی دیوان عدالت اداری آیین‌نامه قبلی تأسیس داروخانه‌ها متوقف شده و آیین‌نامه جدید در حال تدوین است و بر اساس آیین‌نامه جدید تقریبا این‌طور است که هر کس درخواست داروخانه بدهد در هر جایی می‌تواند مجوز داروخانه بگیرد و فقط باید از نظر سابقه کار باید سقف امتیازی لازم را داشته باشد تا بتواند در یک محل مجوز بگیرد. او افزود: برآورد سازمان غذا و دارو این است که این نحوه تأسیس بی‌قید و شرط داروخانه‌ها باعث محروم‌تر شدن مناطق کمتر برخوردار از خدمات داروساز و داروخانه می‌شود. همه متقاضیان داروخانه به شهرهای بزرگ رو می‌آورند و در شهرهای بزرگ هم به مناطقی رو می‌آورند که از نظر اقتصادی مرفه‌تر هستند و از مناطق کمتر برخوردار به سمت مناطق لوکس بالای شهر اقتصادی می‌روند. رییس سازمان غذا و دارو گفت: این اتفاق که تجمع داروخانه‌ها به سمت مناطق پولدارنشین سوق پیدا می‌کند در حال رخ دادن است. وقتی ضابطه به این سمت تغییر پیدا کند  متاسفانه در مناطقی است که تجمع مطب‌ها هم در آنها بیشتر است. الان در تهران مناطقی داریم که یک نفر نیم ساعت با سه ربع پیاده‌روی نمی‌تواند به داروخانه برسد و جاهایی هم داریم که در یک ساختمان چند طبقه در هر طبقه یک داروخانه است. وی افزود: یکی از اهداف نظام سلامت عدالت در دسترسی این است که بر اساس آن خدمات سلامت از مطب گرفته تا آزمایشگاه و داروخانه در کشور باید به‌طور متناسب پخش بشود. اینکه کار را بگذاریم به‌دست افراد که خودشان  بر اساس درآمد اقتصادی محل داروخانه را تعیین و تصمیم‌گیری کنند، طبیعی است که به مناطق کمتر برخوردار نمی‌روند.

 شانه ساز گفت: سازمان غذا و دارو این مسائل کارشناسی را بیان می‌کند اما در نهایت هر آنچه مراجع ذی صلاح قانونی تصمیم بگیرند. همان را اجرا می‌کنیم. بر اساس مصوبه سی و سومین نشست هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که پنجم دی به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شد. این وزارتخانه موظف شد، حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به اصلاح آیین‌نامه و ضوابط تاسیس و اداره داروخانه‌ها با حذف محدودیت‌های جمعیتی و جغرافیایی مطابق آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری با رعایت مواد ۲ و۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و ابلاغ آن اقدام کند.

تجهیزات مورد نیاز جانبازان قطع نخاعی تامین شد

رییس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، از تامین تجهیزات و ملزومات مورد نیاز انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان بر اساس انعقاد تفاهمنامه با بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد.

مهدی یوسفی در انجمن جانبازان نخاعی ایران و در حاشیه انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: صبر، تحمل و فداکاری جانبازان و خانواده آنان وصف شدنی نیست. پس از گذشت سال‌ها هنوز هم جانبازان عزیز کشور در مسیر آزمایش سختی قرار گرفته‌اند و بی‌تردید خدای متعال اجر و پاداش ویژه‌ای به آنها در آخرت اعطا می‌کند. او افزود: به یاری خداوند متعال طی انعقاد تفاهمنامه‌ای با بنیاد شهید و امور ایثارگران از این پس برخی اقلام ضروری آنها توسط هیات امنای صرفه‌جویی ارزی تامین می‌شود.

رییس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران اظهار کرد: طی جلسه‌ای که با انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان داشتیم اولویت آنها مبنی بر تهیه تجهیزاتی همچون تشک مواج، ویلچر و ... است که مساعدت‌های وزارت بهداشت این اقلام هرچه سریع‌تر برای آنها تامین می‌شود. همکاری برای تهیه و خرید و ترخیص کالاهای پزشکی در حدود اختیارات و تعهدات موضوع قرارداد هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران و بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده است.

 

ارسال نظر