اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۷۹۰

ذخیره دارویی کشور شرایط خوبی دارد

رییس سازمان غذا و دارو، وضعیت ذخیره دارویی کشور را در مقایسه با ابتدای سال و سال گذشته، در شرایط خوبی دانست.

محمدرضا شانه‌ساز، در حاشیه نشست خبری سومین یادواره شهدای حوزه دارویی کشور، گفت: به رغم همه مشکلات و تحریم‌های بانکی که در مسیر صنعت داروسازی کشور قرار داده‌اند، اما وضعیت ذخیره دارویی کشور نسبت به سال گذشته در شرایط خوبی قرار دارد.وی با عنوان این مطلب که برای ماده اولیه ساخت دارو بین ۶ ماه تا یک سال ذخیره مواد اولیه وجود دارد، افزود: ذخیره داروهای ساخته شده نیز بین ۳ تا ۶ ماه ذخیره دارویی در کشور وجود دارد و از این بابت مشکل حادی نداریم.شانه‌ساز ادامه داد: البته استثناهایی نیز وجود دارد که منکر آن نمی‌شویم، اما با همه این شرایطی که دشمنان ما برای تبادل بانکی ایجاد کرده‌اند، مشکلی در تأمین داروهای مورد نیاز مردم و بیماران در کشور وجود ندارد.

افزایش  مراکز آماده‌سازی  کودکان بهزیستی  برای زندگی  مستقل

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از افزایش مراکز آماده‌سازی کودکان بالای ۱۸ سال برای زندگی مستقل خبر داد و گفت: ماهیانه ۳۷۰ هزار تومان به عنوان امداد یارانه به این کودکان پرداخت می‌شود. حبیب‌الله مسعودی فرید در مورد آماده‌سازی کودکان تحت پوشش بهزیستی گفت: برخی از این کودکان شرایط و آمادگی لازم برای شروع یک زندگی مستقل را ندارند و مدیریت مالی ندارند به همین دلیل سازمان بهزیستی سعی می‌کند با کمک مددکاران این کودکان را راهنمایی کند و از کمک خیرین نیز استفاده می‌کنیم.

او به مهر گفت: باید آموزش‌های لازم به فرزندان داده شود تا آنها بتوانند به صورت تک نفره یا چند نفر با هم زندگی کنند و مستقل باشند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه مراکزی برای آماده‌سازی کودکان در استان‌های مختلف ایجاد شده و قرار است گسترش داده شود گفت: در این مراکز ۴ تا ۵ نفر از بچه‌ها با یکدیگر زندگی می‌کنند و زیرنظر مددکاران مشکلاتشان را برطرف و برای زندگی آماده می‌شوند.

فرید با اشاره به اینکه این مراکز به کمک خیرین ایجاد شده و یک مربی نیز در مرکز حضور دارد افزود: بر اساس آیین‌نامه بهزیستی مدت زمانی که فرزندان بهزیستی می‌توانند در این مراکز زندگی کنند ۶ ماه تا یک سال است اما ما این زمان را لحاظ نمی‌کنیم و تا زمانی که کودکان شرایط زندگی مستقل را نداشته باشند می‌توانند در این مرکز حضور پیدا کنند و مانند فرزندان خودمان با آنها برخورد خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: کودکانی که در این مراکز زندگی می‌کنند ماهیانه ۳۷۰ هزار تومان کمک هزینه دریافت می‌کنند و البته به کودکانی که در نگهداری مراکز بهزیستی هستند نیز ماهیانه ۴۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود در حالی که هزینه نگهداری هر فرزند ۴ تا ۵ برابر این مبلغ است.

به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، فرزندانی که به تنهایی زندگی می‌کنند یا دانشجو هستند نیز از این کمک امداد یارانه که ماهی ۳۷۰ هزار تومان است برخوردار خواهند شد.

وزارت بهداشت مسوول بیکاری بهیارانِ آموزش‌دیده نیست

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه وزارت بهداشت مسوول بیکاری بهیاران آموزش‌دیده نیست، گفت: کمک‌پرستاران را جهاد دانشگاهی آموزش داد، در حالی که باید پیش از این از سازمان امور استخدامی، ظرفیت استخدام وزارت بهداشت را استعلام و بعد آزمون خود را برگزار می‌کرد که این کار را نکرد.

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره کمک پرستارانی که از آنها به ازای آموزش با وعده کار، پول دریافت شده بود، اما در نهایت به‌کار گرفته نشدند، گفت: بهیاران یا کمک‌پرستاران را جهاد دانشگاهی آموزش داد، در حالی که حساب‌ و کتابی برای آموزش و به‌کارگیری آنها انجام نشده بود. جهاد دانشگاهی بدون توجه به نبود امکان استخدام آنها، این افراد را آموزش داد و ما مسوول این بهیاران بیکار نیستیم. جهاد دانشگاهی باید از سازمان امور استخدامی، ظرفیت استخدام وزارت بهداشت را استعلام و بعد آزمون خود را برگزار می‌کرد که این کار را نکرد.

معاون درمان وزارت بهداشت در واکنش به مشکلات به وجود آمده برای بیماران تالاسمی و مرگ تعدادی از آنها به دلیل عدم دسترسی به دارو که چندی پیش از سوی رییس انجمن این بیماران مطرح شد، افزود: باید مشخص شود، به چه علتی مرگ رخ داده است؟ بنده فوق تخصص خون و سرطان هستم. تالاسمی رشته من است. کمبود یا تغییر دارو در کوتاه‌مدت باعث مرگ بیمار تالاسمی نمی‌شود. جان‌بابایی در ادامه با اشاره به شناسایی بیماری‌های نادر گفت: بیش از ۲۰۰ بیماری نادر شناسایی کرده‌ایم. برای حمایت از این بیماران باید مجلس تصویب کند و آنها را جزو بیماران خاص بیاورد. ما مشتاق اینگونه مصوبات هستیم. بسیاری از بیماری‌ها نادر و مادرزادی تحت پوشش حمایتی درمانی نیستند، زیرا مجلس باید برای آنها اعتبار تعیین کند.وی در پاسخ به این پرسش که آیا لازم نیست وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم در خصوص حقوق این بیماران اصرار و پیگیری کند؟ گفت: ما در این زمینه پیگیری می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بنده را هر سال و به‌طور مداوم به سازمان برنامه و بودجه و مجلس می‌کشاند، دریافت ردیف بودجه برای بیماران خاص است. در حقیقت بیشترین مراجعات من برای پیگیری منابع برای بیماران خاص است.

 

ارسال نظر