مزایا و معایب تراموا

۱۳۹۸/۱۰/۱۴ - ۰۰:۲۹:۵۴
کد خبر: ۱۶۰۶۷۷

    مزایا

   حرکت چرخ‌های فولادی روی ریل‌های فولادی حدود یک‌هفتم، اصطکاک کمتری از چرخ‌های لاستیکی روی آسفالت دارند بنابراین آلودگی کمتری برای حمل بار یکسان ایجاد می‌کند.

   بر خلاف اتوبوس، تراموا در نقطه استفاده دودی ایجاد نمی‌کند.

    از خصوصیات تراموا قدرت جابه‌جایی زیاد مسافر و نزدیکی ایستگاه‌های آن به یکدیگر است. ضمناً برای تعویض سریع مسافر درهای ورودی بسیار و با عرض زیاد تعبیه شده، ضمن اینکه برای مسیرهای نزدیک صندلی کم و فضای زیاد برای ایستادن و به عکس برای مسیرهای طولانی صندلی بیشتر برای نشستن و فضای کمتری برای ایستادن پیش بینی شده است.

   در مقایسه با اتوبوس‌های موتوری صدای تراموا به‌طور کلی کمتر است. اما استفاده از محورهای ثابت باعث لغزش بین چرخ و ریل در پیچ‌ها می‌شود که صدای دلخراشی ایجاد می‌کند.

   به‌طور کلی ظرفیت تراموا بیشتر از اتوبوس است و بسته به زمان کاربری با افزودن و کاستن از تعداد واگن‌ها می‌توان ظرفیت آن را بدون نیاز به تغییری در تعداد راننده کم و زیاد کرد.

    مزایای تراموا نسبت به مترو

   چون تراموا در سطح حرکت می‌کند نیاز به تهویه اضافی مورد نیاز در تونل‌های مترو نیست که باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود. همچنین نیازی به پله‌های برقی مورد نیاز در ایستگاه‌های مترو نیست.

   دید بسیار دلپذیرتری در تراموا نسبت به مترو که در داخل تونل حرکت می‌کند وجود دارد.

   ایمنی تراموا در موقع بروز آتش‌سوزی نسبت به مترو بسیار بالاتر می‌باشد و دسترسی نیروهای امدادی به مصدومین بسیار آسان‌تر است.

   ایستگاه‌های تراموا در خیابان به آسانی قابل دسترس‌اند بر خلاف ایستگاه‌های مترو که در زیر زمین هستند که نیاز به چندین پله برقی و پله معمولی دارند.

   به دلیل کنترل شتاب و ترمز راحتی سفر در تراموا از اتوبوس بالاتر است.

   مطالعات مداوم بازار مصرف در ۳۰ سال گذشته در اروپا و امریکای شمالی نشان داده که مسافران اتومبیل شخصی حاضرند که بعضی از سفرهایشان را با وسایل نقلیه عمومی ریلی تعویض کنند اما نه با اتوبوس.

    کاستی‌های تراموا

   سرمایه اولیه مورد نیاز نسبت به اتوبوس بیشتر است هرچند که تراموا معمولا طول عمر بسیار بیشتری از اتوبوس دارد.

   تراموا می‌تواند باعث کاهش سرعت برای وسایل نقلیه دیگر از قبیل اتومبیل و اتوبوس شود.

   وقتی که تراموا در ترافیک مخلوط فعالیت می‌کند، تراموا احتمال تأخیر بیشتری توسط اختلال در مسیرش نسبت به اتوبوس که قادر به مانور از اطراف مانع است، دارد.

   تاسیسات برقی و دکل‌های برق بالای ریل‌های تراموا که جهت تغذیه برق نصب می‌شوند، می‌توانند در بعضی نقاط جلوی دید ساختمان‌ها را گرفته و در حقیقت آلودگی بصری برای آنها به وجود آورند.

   در پایان باید در نظر داشت که اگرچه نحوه به‌کارگیری مدهای مختلف حمل و نقل شهری باید مدنظر قرار گیرد اما اینها در حمل و نقل عمومی نمی‌خواهند جای یکدیگر را اشغال کنند بلکه مکمل یکدیگر در جهت خدمات رسانی به مردم و مرتفع کردن مشکلات ترافیکی هستند.

 

ارسال نظر