افزایش ۱۰ برابری سالمندان متقاضی «وام ازدواج»

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۲۲

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان آخرین آمار پرداخت تسهیلات ازدواج را به تفکیک گروه‌های سنی مختلف اعلام کرد.

محمدمهدی تندگویان ضمن تشریح میزان پرداخت وام ازدواج به تفکیک سنین مختلف در سال‌های اخیر گفت: براساس آمار سال ۹۶ تعداد افراد زیر ۱۵ سال دریافت‌کننده وام ازدواج ۵۱ نفر بوده است. از آنجایی که وام ازدواج به دختران از ۱۳ سال و به پسران از ۱۵سال پرداخت می‌شود، این افراد شامل دختران بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سالی هستند که تسهیلات مذکور را دریافت کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه این آمار به میزان «ثبت ازدواج» در سنین مذکور اشاره نمی‌کند و فقط شامل «تعداد وام‌هایی» است که به افراد در این رده سنی پرداخت شده است، اظهار کرد: درسال ۹۷ همزمان با افزایش مبلغ وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان، این رقم به ۳۴۳۲ دختر زیر ۱۵ سال رسیده است. براساس اعلام بانک مرکزی در سال ۹۸ هم تا پایان مرداد ماه ۴۴۶۰ دختر زیر ۱۵ سال وام ازدواج را دریافت کرده‌اند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: این آمار به معنی افزایش «کودک‌همسری» نیست بلکه نشان‌دهنده افزایش تعداد افراد زیر ۱۵ سالی است که متقاضی دریافت وام ازدواج شده‌اند؛ این درحالی است که برخی سودجویان در جهت تشویش افکار عمومی ورسیدن به مقاصد خود، این هشدار آماری که برای توجه قانونگذار به ابهامات و نواقص و در نظر گرفتن نظارت‌های درست بر اجرای قانون داده می‌شود را به مباحثی چون کودک‌همسری و... مرتبط می‌کنند تا قانون گذار توجه لازم به نظارت قانونی در پرداخت این وام را نادیده بگیرد.

تندگویان با بیان اینکه بر همین اساس اگر روند مذکور تا پایان سال با همین شیب پیش برود، پیش بینی می‌کنیم تعداد این افراد به ۱۲ هزار نفر نیز برسد، توضیح داد: این رقم نسبت به کل سال ۹۷ نشان‌دهنده افزایش ۳ تا ۴ برابری دختران زیر ۱۵ سالی است که تقاضای دریافت وام ازدواج کرده و آن را دریافت کرده‌اند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: از سوی دیگر در سال ۹۶ تعداد افراد بالای ۶۰ سال که وام ازدواج دریافت کرده‌اند ۲۲۴ نفر بوده که این رقم در سال ۹۷ به ۳۵۳۰ نفر و در ۵ ماه نخست سال ۹۸ به ۲۲۴۴ نفر رسیده است. همچنین این موارد روی میانگین سن ازدواج در کشور هم موثر هستند. این موضوع نشان می‌دهد قانون‌گذار تاکنون به بازه سنی دریافت وام ازدواج توجه نکرده است. تندگویان با بیان اینکه گفته می‌شود با پرداخت وام ازدواج یا افزایش آن مخالفم، اما این گفته‌ها صحیح نیست، اظهار کرد: اتفاقا با هر نوع خدمت، از جمله پرداخت تسهیلات ازدواج به جوانان موافق هستم. به دنبال آسیب‌شناسی پرداخت این وام نیز برخی اظهارنظرها در مورد اینکه با پرداخت وام ازدواج به «جوانان» مخالف هستم نیز مطرح شد که این موضوع خلاف واقع است.

 

ارسال نظر