تاخیرهای ۸ تا ۲۲ ماهه در پرداخت معوقات پرستاران

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۲۱
تاخیرهای ۸ تا ۲۲ ماهه در پرداخت معوقات پرستاران

اوضاع برای پرستاران همچنان مناسب نیست و پرستارانی که امکان مهاجرت داشته باشند، با توجه به شرایط مساعد پرستاری در برخی کشورها، سعی می‌کنند ایران را به مقصد کشوری دیگر برای کار ترک کنند. این در حالی است که هزینه‌های تحصیل آنها از طریق سیستم آموزشی کشور تامین شده است.

رییس سازمان نظام پرستاری نیز با انتقاد از تاخیر در پرداخت معوقات پرستاران و کمبود شدید نیروی پرستاری در مراکز درمانی کشور در عین حال از قول وزیر بهداشت برای جذب ۹هزار پرستار جدید تا اسفندماه سال جاری خبر داد.

محمد میرزابیگی با اشاره به شعار امسال روز پرستار مبنی بر «جامعه و سلامت، هویت و منزلت، رفاه و معیشت» به توضیح خدمات سازمان نظام پرستاری پرداخت و گفت‌: سازمان ما با ۱۸۰ هزار عضو یکی از نهادهای عمومی غیر دولتی است که بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از سال ۸۱ آغاز به کار کرده‌ و توانسته در دوره‌های مختلف مسائل حوزه پرستاری را با رویکردهای مختلف پیگیری کند. مفتخریم که اعلام کنیم در دوره پنجم نظام پرستاری عمده فعالیت‌ها با حضور جوانان دهه هفتادی انجام شود.

او در ادامه رویکرد این دوره از کار نظام پرستاری را تعاملی و از جنس نگاه به مسائل و ارایه راه‌حل‌ها دانست و گفت‌: از این رو برای پیگیری مسائل لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد؛ چه از نظر حقوق مردم و چه از نظر حقوق حرفه‌ای و صنفی پرستاران؛ چرا که مسائل مربوط به حوزه پرستاری از سرنوشت مردم جدا نیست.

میرزابیگی در ادامه صحبت‌هایش، روز پرستار در سال جاری را مقارن با شروع سال ۲۰۲۰ میلادی دانست و بیان کرد: این سال به عنوان سال پرستاری نامگذاری شده است. امسال در سراسر کشور با مشارکت جامعه پرستاری و نهادهای هویتی شامل سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری جشن‌هایی برگزار خواهد شد و برنامه‌هایی در این زمینه داریم.

  ۳ مشکل عمده حوزه پرستاری

وی در ادامه اولویت فعلی سازمان نظام پرستاری را رفع موانع موجود برای پرستاران دانست و گفت: کمبود نیرو، معوقات پرستاران و مشکلات سامانه قاصدک همگی از مشکلاتی است که در دیدار با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شخص رییس مجلس، معاون اول رییس‌جمهور و وزیر بهداشت به آن اشاره کرده و پیگیر حل آن بوده‌ایم. او با بیان اینکه طی دو یا سه سال گذشته استخدام مناسب در حوزه پرستاری صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: عدم استخدام پرستاران و از طرفی بازنشستگی نیروهای قدیمی منجر به کمبود شدید نیروی پرستاری در کشور شد. نمی‌توانیم از توسعه تخت‌های بیمارستانی صحبت کنیم بدون آنکه در نظر بگیریم به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ساعت شبانه روز باید ۲.۵ نفر گروه پرستاری مشغول به کار باشد که از این عدد ۱.۸ نیروهای کارشناس پرستاری و 7/0 از گروه پرستاری شامل نیروهای وابسته به پرستاری باشند.

طی برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه استخدام پرستاران با روند مناسبی انجام شد. حتی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ نیز استخدام پرستار در بخش دولتی و غیر دولتی داشتیم و حدود ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر پرستار استخدام شدند. اما از سال ۹۵ تا سال ۹۸ هیچ استخدامی صورت نگرفته؛ این در حالی است که طی این سه سال افزایش تعداد تخت و بخش‌های بیمارستانی را در سطح کشور شاهد بودیم. رییس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در خصوص کمبود نیروی پرستار اکنون به آمار قبل از سال ۹۲ رسیده‌ایم. به شکلی که در سال ۹۵ به ازای هر تخت بیمارستانی، حدود ۱.۳ نفر گروه پرستاری داشتیم که این عدد در حال حاضر به عدد ۹./ رسیده است.

کمبود نیروی پرستار علاوه بر اینکه مشکلاتی برای خود پرستاران از لحاظ افزایش فشار کاری ایجاد می‌کند، منجر به مشکلاتی برای بیماران به ویژه بیماران بستری شده در بخش‌های ویژه را به دنبال خواهد داشت.

میرزا بیگی با اشاره به قول مساعد وزیر بهداشت، مبنی بر استخدام ۹ هزار نفر نیروی پرستاری تا اسفند ماه سال جاری گفت‌: امیدواریم با این احتساب بخشی از کمبودهای این حوزه برطرف شود. همچنین با توجه به اینکه جامعه ایران در حرکت به سوی سالمندی پیش خواهد رفت، تربیت دانشجویان پرستار نیز اولویت خواهد داشت؛ چراکه حداقل تا ۱۰ سال آینده نیاز است که سالی ۹ هزار نیروی پرستار استخدام شوند.

او در ادامه سخنان خود به مشکلات حوزه پرداخت دستمزد پرستاران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر میزان معوقات پرستاران حداقل ۸ ماه و حداکثر ۲۲ ماه است؛ به‌طوری که در شهر محرومی مانند گچساران کارانه و اضافه‌کار پرستاران همچنان پس از ۲۲ ماه پرداخت نشده است.

 

ارسال نظر