اولین محموله پانسمان «میپلکس» بعد از تحریم‌ها وارد ایران شد

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۱:۲۸
کد خبر: ۱۶۰۰۹۸

رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: اولین محموله پانسمان میپلکس بعد از تحریم‌ها وارد ایران شد و واردات این پانسمان به‌طور مرتب صورت خواهد گرفت.

محمدرضا شانه‌ساز، درباره تامین پانسمان میپلکس برای بیماران‌ای بی‌گفت: اولین محموله میپلکس به کشور رسید، البته پیش از این هم بیماران ما با مشکل کمبود پانسمان مواجه نبودند. منتها در یک مقطع زمانی که ارسال پانسمان‌ها را یک‌باره و بدون پیش‌بینی قطع کردند، ما و بیمارانمان دچار مشکلاتی شدیم. در آن زمان تامین میپلکس با مشکل مواجه شد اما، الان واردات میپلکس به‌طور مرتب صورت خواهد گرفت.

شانه‌ساز در رابطه با مشکلات توزیع داروهای داخلی و نشان‌دار شدن اعتبارات داروئی بیان کرد: نشان‌دار کردن اعتبارات در حال انجام است، اما ما در توزیع داروها الگوی یک‌ دوازدهم را پیش گرفته‌ایم، به این معنا که یک‌دوازدهم داروهای وارداتی وارد بازار دارویی می‌شود، به عبارتی ما داروها را به مقدار زیاد وارد می‌کنیم و شرایط ایجاب می‌کند که دپوی دارو داشته باشیم. بنابراین اینکه توزیع بی‌برنامه صورت گیرد، عمل سنجیده‌ای نیست.

رییس سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهارات بیماران خاص در ارتباط با عدم دسترسی به دارو گفت: سازمان غذا و دارو هم‌اکنون توزیع داروهای این بیماران را انجام می‌دهد، اما توزیع این دارو‌ها بی‌حساب و کتاب صورت نخواهد گرفت.

شانه‌ساز در واکنش به اظهارات بیماران تالاسمی و انجمن این بیماران مبنی بر اینکه داروهای آهن‌زدا مانند دفروکسامینِ به دستشان نمی‌رسد، گفت: این‌طور نیست، تمام داروهای آهن‌زدای تالاسمی موجود هستند.

وی در واکنش به این سوال که ما از ۱۴۹۰ (مرکز پاسخگویی و اعلام موجودی داروهای در کشور) استعلام کرده‌ایم و آنها درباره این دارو اعلام عدم موجودی کردند، گفت: الان در موجودی ما دفروزیراکس و دفروکسامین وجود دارد. ممکن است افراد تولیدات داروئی برند دیگری را بخواهند، چون ممکن است، یک زمان بیماری، داروی خاصی را بخواهد و زمانی دیگر، دارویی از برند دیگری را بخواهد و این دو با هم تفاوت دارند.

شانه‌ساز در پاسخ به این پرسش که دفروکسامین تولید داخل است، چرا بیماران امکان دریافت این دارو را نباید داشته باشند؟ اظهار کرد: این اتفاق موضوع دیگری است. این دارو در کشور هست، ولی بیمار یا داروخانه نمی‌تواند آن را بخرند، چراکه مشکل نقدینگی باید حل بشود.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که با توجه به تعهد وزارت بهداشت به بیماران خاص، آیا نباید بیمارانی که زندگی و سلامتی آنها وابسته به دارو و خدمات پزشکی است، در اولویتی پیش‌تر از چرخه نقدینگی قرار بگیرند؟ گفت: سازمان غذا و دارو چه کاری می‌تواند کند؟ سازمان باید دارو را وارد کند تا به توزیع برساند. به هر دلیلی داروخانه پول ندارد به شرکت پخش بدهد و این مشکلات ایجاد می‌شود. به‌ هرحال اگر شرکتی بدون دلیلِ موجهی اقدام به توقف توزیع دارو کند، حتما با او برخورد می‌شود.

وی در واکنش به اظهارات انجمن‌ بیماران تالاسمی مبنی بر فوت تعدادی از بیماران به دلیل کمبود دارو و اینکه در صورت تداوم عدم دسترسی به دارو مرگ و میر بین بیماران افزایش پیدا می‌کند؟ گفت: من این حرف را قبول ندارم. این حرف درست نیست. یک مقاطعی داروخانه‌ها با مشکل روبرو می‌شوند، اما به معنا نیست که دارو به بیمار نمی‌رسد، این حرف درست نیست.

 

ارسال نظر