اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۰۱۲

افزایش نیاز به خون و فرآورده‌های خونی

مدیرکل جدید انتقال خون استان تهران با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی افزایش یافته و شرایط خاصی چون آلودگی هوا وجود دارد که تمایل مردم برای اهدای خون را کاهش می‌دهد، گفت: اما با این وجود هم می‌توان اقدامات انجام داد که خون مورد نیاز مراکز درمانی تهران فقط از طریق اهداکنندگان استان تهران تامین شود.محمدرضا مهدی‌زاده تاکید کرد: به نظر من پایگاه انتقال خون استان تهران در یک بازه دو ساله می‌تواند به جایگاهی برسد که خون مورد نیازش را فقط از طریق اهداکنندگان استان تهران تامین کند، نه اینکه بخواهیم از مراکز سایر استان‌ها خون دریافت کنیم. هرچند که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی افزایش یافته و شرایط خاصی چون آلودگی هوا وجود دارد که تمایل مردم برای اهدای خون را کاهش می‌دهد، اما با وجود این هم می‌توان اقداماتی انجام داد.مهدی‌زاده با بیان اینکه بحث مدیریت مصرف خون نیز حتما مورد توجه‌مان قرار دارد، گفت: به حوزه‌های فرآورده‌های خونی جدید هم توجه ویژه‌ای خواهیم داشت و حداکثر پلاکت مورد نیاز مراکز درمانی را با روش فرزیس تامین خواهیم کرد. او با بیان اینکه حتما از ظرفیت رسانه‌ها که همیشه یار و یاور سازمان انتقال خون بوده‌اند هم در این راستان استفاده می‌کنیم، گفت: بعد از ۱۴ سال بنده مجددا به جای دکتر طباطبایی آمدم و امیدوارم بتوانیم به خوبی در این حوزه عمل کنیم.

سرگردانی والدین با تصمیمات تعطیلی مهدهای کودک

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشوربه دنبال تعطیلی مدارس کشور، نسبت به عدم تعطیلی ادارات برای جلوگیری از حضور کودکان در محل کار والدین انتقاد کرد. سعید بابایی با بیان اینکه از نظر فیزیولوژیکی کودکان از ضعیف‌ترین گروه‌ها هستند، افزود: بهترین حالت در وضعیت تعطیلی مهدهای کودک این است که کودکان بتوانند از محیط آلودگی خارج شوند و در شرایط تشدید این بحران هم باید حتی از شهر خارج شوند. براساس آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون «هوای پاک» مساله تعطیلی مهدهای کودک براساس ضوابط کمیته اضطرار بر عهده ادارات کل بهزیستی گذاشته شده است. او به ایسنا گفت: نکته‌ای که اینجا باید مورد توجه قرار بگیرد این است که روزهایی که این مباحث مطرح می‌شود با دو دسته اعتراض رو به رو هستیم؛ نیمی از اعتراضات این است که چرا مهدهای کودک در این شرایط تعطیل نمی‌شوند؟ که این عزیزان عمدتا مربیان مهدهای کودک هستند. نیمی دیگر هم اعتراض می‌کنند که چرا مهدهای کودک را تعطیل می‌کنید؟ که این اعتراض عمدتا از سوی والدین مطرح می‌شود. مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید عمده افرادی که فرزندانشان را به مهدهای کودک می‌سپارند، والدین شاغلی هستند که در بخش‌های عمدتا خصوصی مشغول فعالیتند و برای اینکه بتوانند به فعالیتشان را ادامه دهند مجبورند تا فرزندشان را برای ساعاتی به مهدکودک بسپارند، این درحالی است که تعطیلی‌های مداوم باعث می‌شود این والدین نتوانند برای فرزندشان تصمیم‌گیری درستی کنند و اغلب شاهد حضور این کودکان در محیط‌های اداری هستیم، چرا که والدین به دلیل شرایط کاری امکان خروج از شهر را ندارند. بابایی با بیان اینکه در برخی موارد نیز عنوان می‌شود که کارفرماها به این والدین مرخصی بدهند، اظهار کرد: این درحالی است که وقتی تعداد روزهای آلوده و تعطیل زیاد می‌شود سقف مرخصی نیز براساس قانون کار نیز برای این تعداد مرخصی کفاف نمی‌دهد. اگر واقعا وضعیت هوا نابه سامان است، این مساله نشان می‌دهد که باید در خصوص تعطیلی مراکز اداری هم در شرایط حاد اضطراری تصمیم‌گیری قاطع‌تری صورت بگیرد، چرا که تنها در این حالت است که یک خانواده می‌تواند از منشأ آلودگی خارج شود.

آلودگی هوا پرندگان را از شهر فراری می‌دهد

اثر آلودگی هوا بر سلامت انسان بر کسی پوشیده نیست اما نکته‌ای که شاید در روزهای بحرانی آلوده کمتر به آن توجه شود اثر سوء آلودگی هوا بر حیوانات و ازجمله پرندگان است. در حال حاضر در شهر تهران حدود ۲۵۰ گونه پرنده شناسایی شده است که به گفته مدیرعامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان آلودگی هوا می‌تواند این گونه‌ها را از شهر دور کند.علیرضا هاشمی با اشاره به اثرات سوء آلودگی هوا بر پرندگان اظهار کرد: پرندگان در مقابل آلودگی هوا نسبت به انسان حساس‌تر هستند و در آزمایش‌های مختلف هنگام کالبدشکافی بدن آنها میزان زیادی دوده و ذرات معلق هوا در شش‌ و دستگاه گوارش پرندگان مشاهده شده است.او با بیان اینکه استاندارد آلودگی هوا برای پرندگان متفاوت‌تر از انسان‌ها است، تصریح کرد: در دوران پس از انقلاب صنعتی و پیش از آنکه سنسورهای حساس به گازهای آلاینده اختراع شوند از پرندگان به عنوان یک سیستم سنجش آلودگی هوا در معادن اروپا استفاده می‌شد. پرندگان در این شرایط به دلیل حساسیت بیشتر خود به افزایش غلظت‌ آلاینده‌ها واکنش نشان می‌دادند و کارگران معادن با واکنش آنها متوجه می‌شدند که تا ساعاتی دیگر هوای آن منطقه برای انسان در شرایط بسیار نامطلوبی قرار خواهد گرفت. مدیرعامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان با بیان اینکه پرندگان در زمان اوج آلودگی هوا عموما مراکز آلوده را ترک می‌کنند، گفت: باید این نکته را درنظر گرفت که وقتی شرایط آلودگی هوا برای انسان در موقعیت اضطراری قرار می‌گیرد برای پرندگان یعنی مدت‌ها است که از شرایط اضطرار گذشته است .

 

ارسال نظر