اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۸۴۲

افتتاح مرکز جامع کاهش آسیب زنان معتاد در شوش

معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور از افتتاح یک «مرکز جامع کاهش آسیب برای زنان معتاد تهرانی» با ظرفیت ۱۰۰ نفر خبر داد. فرید براتی سده با بیان اینکه مرکز جامع کاهش آسیب زنان در تهران روز سه شنبه افتتاح می‌شود، گفت: این مرکز جامع برای ارایه خدمات کاهش آسیب به زنان مصرف‌کننده مواد مخدر و توانمندسازی آنان است. در این مرکز خدمات گذری، سرپناهی (شلتر)، توانمند‌سازی، خدمات سیار، مدیریت مورد و همچنین خدمات پیگیری ارایه می‌شود. او با بیان اینکه این مرکز با همکاری چند دستگاه آماده بهره‌برداری شده است، اظهار کرد: مرکز یاد شده در پارک شوش واقع شده است. محل این مرکز نیز متعلق به شهرداری منطقه بوده که طی همکاری شهرداری با یکی از موسسات دارای مجوز از سازمان بهزیستی برای این منظور اختصاص یافته است. همچنین نیروی انتظامی نیز در راه‌اندازی این مرکز همکاری داشته است. معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مرکز مذکور، اولین مرکز جامع خدمات کاهش آسیب در کشور اس، به ایسنا گفت: با توجه به اینکه پیش از این نیز یک «مرکز جامع درمان برای زنان، مادران دارای فرزند خردسال و مادران باردار» راه‌اندازی کرده بودیم، این مرکز تکمیل‌کننده حلقه ارایه خدمات به زنان آسیب دیده معتاد در استان تهران است. براتی سده با اشاره به اینکه ظرفیت این مرکز برای ۱۰۰ نفر در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: از چند روز گذشته پذیرش بیمار در این مرکز آغاز شده اما از روز سه‌شنبه به شکل رسمی افتتاح خواهد شد. همچنین از افراد پذیرفته شده در مراکز کاهش آسیب هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. در این مرکز بخشی نیز برای اشتغال افراد پیش بینی شده است. به این ترتیب اگر هم کسانی نیاز به پرداخت هزینه داشته باشند، بعدا از محل اشتغال آنها به تدریج هزینه‌ مذکور پرداخت می‌شود.

آمار بی‌سوادی به زیر دو میلیون نفر رسید

معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بی‌سواد در کشور در رنج سن ۱۰ تا ۴۹ سال داشتیم و میزان بی‌سوادان صرف ۶۰۰ هزار نفر بودند، اما اکنون طبق آمار نرخ بی‌سوادی به زیر دو میلیون نفر رسیده است. شاپور محمدزاده معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی، درباره عملکرد‌ این سازمان گفت: در آستانه سالروز تاسیس نهاد نهضت سوادآموزی هستیم و از امروز نیز هفته سواد آموزی آغاز شده است.بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما دستاوردهای خوبی داشتیم که در بحث رتبه‌های علمی قبل از انقلاب ۵۲ جهانی بوده و الان این آمار به رتبه ۱۶ رسیده است. طبق آخرین سر شماری قبل از انقلاب با حال حاضر اختلاف آماری زیادی مواجه است. او ادامه داد: ما قبل از انقلاب سن نرخ با سواد ۶ بالاتر سال فقط ۴۷.۵درصد با سواد داشتیم و در سال ۹۵ و این آمار به ۸۷.۶ درصد رسید. به عبارت دیگر میزان باسوادی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بالغ بر ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. محمدزاده اضافه کرد: گروه ۱۰ تا ۴۹ سال قبل از انقلاب آمار باسوادان ما در کشور ۴۸.۸ درصد بوده در حالی که طبق سرشماری سال ۹۵ این رقم به ۹۴.۷ درصد رسیده است‌. در سال ۵۵ لغایت ۹۵ تفاوت نرخ باسوادی در بین زنان و مردان از ۲۳.۴ درصد در سال ۱۳۵۵ به حدود ۶.۸ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است و این رقم در برآورد سال ۹۸ به کمتر از ۶.۵ درصد رسیده است. معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: این آمارها نشان می‌دهد دوستان ما خوب تلاش کرده‌اند و ما دستاورهای خوب و درخشانی داشته‌ایم. ما اگر بخواهیم فعالیت‌های نهضت سواد‌آموزی را با چهار گروه تقسیم کنیم می‌بینیم که در دهه اول کار ما این بود که بی‌سوادی صفر را پوشش دهیم. در آن سال‌ها کارهای خوبی انجام شده که یکی از آنها طرح بسیج سواد‌آموزی بوده که در سال ۶۹ راه‌اندازی شد و بالغ بر ۱۸ درصد با سوادی ما در آن یک دهه ارتقا داده شده است.  وی افزود: تقریبا در آن دوره یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش نهضت سواد آموزی قرار گرفت که بر اساس آخرین سرشماری ۹۵ تعداد بی‌سوادان دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بین سنین ۱۰ تا ۴۹ سال بود که از این تعداد نزدیک به ۴۰۰ نفر اتباع خارجی بودند و اگر دقیق بخواهیم بگوییم نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بی‌سواد در کشور در رنج سن ۱۰ تا ۴۹ سال داشتیم و میزان بی‌سوادان صرف ۶۰۰ هزار نفر بود، اما اکنون طبق آمار نرخ بی‌سوادی زیر دو میلیون نفر رسیده است. او ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری استان‌های مازندان، تهران، سمنان و گیلان سطح باسوادی‌شان بالاتر از میانگین بوده‌ است. ما طرح آموزش اولیا بی‌سواد را داشته‌ایم که طی این طرح مدارس ما وظیفه داشتند اولیا را شناسایی کرده و آموزش دهند.از این رو بیش از ۴۴۲ هزار اولیا را شناسایی و باسواد کریم. یک طرح دیگر ما سواد آموزی ۱۰ تا ۱۹ سال است که آموزش سواد پایه برای آنها در نظر گرفته شده است. این طرح از سال ۹۴ انجام شد و طی آن ۶۷۲ هزار ۲۳ نفر را در این زمینه مورد آموزش و سواد قرار گرفتند.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی اظهار کرد یک طرح دیگر بحث مراکز یادگیری محلی است که از سال ۹۴ مجدد احیا شده است و هدفشان علاوه بر سواد آموزی، آموزش مهارت زندگی، مشاغل زودبازده و ... است. پیشتر سه هزار و ۱۵ مراکز داشتیم که بنا به دلایلی این طرح از سال ۸۶ اجرا نشد و دوباره از سال ۹۴ اجرا شد.

 

ارسال نظر