افزایش ۶.۶ درصدی بودجه بهزیستی تناسبی با نرخ تورم ندارد

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۰:۵۰:۱۲
کد خبر: ۱۵۹۷۵۰

رییس سازمان بهزیستی با انتقاد از اینکه بودجه جاری بهزیستی در لایحه ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تنها ۶.۶ درصد افزایش یافته است، گفت: اگر وضعیت بودجه‌ای کمیته امداد و بهزیستی با این وضعیت پیش رود با کسری بودجه ۴ هزار و ۳۰۰ میلیاردی برای پرداخت مستمری مددجویان مواجه خواهند شد.

وحید قبادی‌دانا گفت: حدود 93 درصد بودجه جاری بهزیستی از جنس مستمری، یارانه و امداد و جزو هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر است و باید بودجه سازمان، حداکثر 15 تا 20 درصد افزایش پیدا می‌کرد زیرا این افزایش 6.6 درصدی هیچ تناسبی با نرخ تورم موجود ندارد.

رییس سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه هزینه وسایل کمک توانبخشی حدود سه برابر افزایش یافته است، افزود: تامین دارو و لوازم بهداشتی از مشکلات معلولان است که اگر بودجه بهزیستی با این وضعیت پیش برود در سال 99 با مشکلات بسیار جدی مواجه خواهیم شد.

او به خانه ملت گفت: حدود 2 میلیون و 100 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد و حدود یک میلیون و 80 هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که برای تحقق ماده 79 قانون برنامه ششم توسعه نیاز است 20 درصد حداقل حقوق دریافتی افراد را برای مددجویان در نظر بگیریم و مبلغ در نظر گرفته شده از محل هدفمندی یارانه برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد باید به 14 هزار و 300 میلیارد تومان برسد در حالی که مبلغ پیش‌بینی شده برای تحقق این مهم در لایحه بودجه 99، 10 هزار میلیارد تومان است که 4 هزار و 300 میلیارد تومان در این زمینه کسری وجود دارد و بهزیستی و کمیته امداد را در پرداخت مستمری ماهانه در سال آینده با مشکل مواجه می‌کند.

قبادی دانا با بیان اینکه برای اجرای قانون حمایت از معلولان به 15 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، تصریح کرد: متاسفانه در لایحه بودجه 99 تنها1300 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و در واقع با 8.5 درصد بودجه واقعی اجرای قانون با مشکل شدید مواجه می‌شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: از کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس که قانون حمایت از معلولان را تصویب کرده‌اند تقاضا داریم بودجه اجرای آن را هم پیش‌بینی و تصویب کنند تا بتوان درد و رنج جامعه معلولان را به حداقل رساند.

 

ارسال نظر