اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۸۱

 

نابودی حدود ۲۰ هکتار از اراضی نی

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان از نابودی حدود ۲۰ هکتار از اراضی نی بر اثر آتش‌سوزی تالاب هامون خبر داد. وحید پورمردان درباره آتش‌سوزی تالاب هامون، گفت: در بعد از ظهر ۲۵ آذر ماه این تالاب آتش گرفت و آتش‌سوزی در اطراف منطقه پورخواجه اتفاق افتاد. با کارشناسی آتش‌سوزی مشخص شد که آتش با اقدام عمدی ‌آغاز شده است. نیروهای حفاظت از محیط زیست، سازمان منابع طبیعی، آتش‌نشانی و فرمانداری در منطقه حضور پیدا کردند و آتش مهار شد.  او در ادامه گفت: ساعت ۱۰ روز بعد یعنی دیروز، مطلع می‌شویم، دوباره نیزار به آتش کشیده شده است. بنده از دیروز ظهر که در زابل مستقر شدم، به کمک سازمان‌های دیگر از نزدیک مهار آتش را کنترل می‌کردیم اما آتش‌سوزی دوم به دلیل اینکه از سه مختصات شروع شده بود، فراگیر بود و توانایی کنترل آن را نداشتیم. تا ساعت ۵ بعد از ظهر ۹۰ درصد آتش کنترل شد، تا اینکه باران هم شروع شد و به یاری باران آتش به کل خاموش شد. پورمردان در ارتباط با خسارات وارد شده به تالاب بیان کرد: هنوز از حجم آتش برآورد دقیقی به دست نیامده است، اما طبق مشاهدات حدود ۲۰ هکتار از اراضی نی را از دست داده‌ایم.  او با تاکید بر دشوار بودن فرونشاندن آتش در مناطق باتلاقی به ایلنا گفت: سختی کار خاموش کردن آتش در تالاب هامون به این خاطر است که کف و بستر تالاب آب است و شرایط باتلاقی است و نی‌ها از قسمت بالا می‌سوزند، بنابراین دسترسی ما به مرکز آتش بسیار سخت بود. ما ماشین آلاتی داشتیم که در باتلاق گیر افتاده و به گل نشستند. به این دلیل ما نتوانستیم ماشین‌آلات دیگر را به نزدیک آتش ببریم.  مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان، در ارتباط با علت آتش‌سوزی گفت: خوش‌بختانه آتش خاموش شد اما ما هر ساله این آتش‌سوزی را در تالاب هامون مشاهده می‌کنیم.

کاسب‌کاری با مجوز مدارس غیردولتی

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکلی که ما در حال حاضر داریم مشکل مدارس مسوولان نیست بلکه چالش جدی آنجاست که برخی مجوز خود را اجاره می‌دهند و می‌خواهند کار تجاری کنند گفت: از حدود ۴۰ تا ۵۰ مدرسه متخلف در سال جاری هیچ کدام مربوط به مسوولان نبود. مجتبی زینی‌وند درباره نظارت بر مدارس غیردولتی منتسب به مسوولان و شخصیت‌های سیاسی اظهار کرد: مشکلی که ما در حال حاضر داریم مشکل مدارس مسوولان نیست بلکه چالش جدی آنجاست که برخی مجوز خود را اجاره می‌دهند و می‌خواهند کار تجاری بکنند. او افزود: از حدود ۴۰ تا ۵۰ مدرسه متخلف در سال جاری هیچ کدام مربوط به مسوولان نبود. رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره روند برخورد با متخلفان در ایام ثبت نام به ایسنا گفت: روزانه در شورای نظارت مرکزی به پرونده‌هایی رسیدگی می‌کنیم که شورای نظارت استان به آن حکم داده است. معمولا در هر جلسه بدون استثنا یکی دو مورد لغو مجوز، توبیخ و لغو مدیر داریم. زینی وند در پاسخ به اینکه با توجه به مشکلات اقتصادی و گرانی‌هایی که به ویژه در حوزه مسکن و اجاره‌بها اتفاق افتاده است؛ در خواست بازنگری در شهریه امسال مدارس از سوی موسسان داشته‌اید؟ گفت: مدارس به هیچ عنوان حق افزایش شهریه ندارند، زیرا توان مردم بیش از این نیست. او ادامه داد: برای همین شهریه‌ای که اکنون در قالب الگو اعلام شده است نیز ۹۵ درصد اولیاء با سختی‌هایی مواجهند. پنج درصد مدارس خاص هستند که چندان برای اولیاء مهم نیست شهریه ۲ میلیونی چهار میلیون بشود و تعدادشان محدود است. همین مدارس هم تخلف می‌کنند که ما با آنها برخورد می‌کنیم اما مابقی نه تقاضای افزایش شهریه داشتند و نه ما اجازه افزایش شهریه دادیم. ضمن آنکه بخش زیادی از شهریه‌ها تبدیل به قسط شده زیرا اولیا توان پرداخت شهریه را به صورت یکجا ندارند.

واکنش وزیر علوم به مرگ مشکوک دانشجویان در اهواز

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مرگ مشکوک دانشجویان در اهواز واکنش نشان داد. منصور غلامی درباره مرگ‌های مشکوک دانشجویان در اهواز به ایلنا گفت: برای پیگیری از همکارانمان در خوزستان خواستیم، سوابق تحصیلی این دانشجویان را در حیطه مسائل شخصی خاص یا مسائلی که عمدتا مربوط به دوستانشان بوده است را مورد بررسی قرار دهند، تا ببینیم مساله‌ای که موجب نگرانی و ناراحتی شده، چه بوده است.  وزیر علوم بیان کرد: برخی دانشجویان گاهی اوقات اقدام به خودکشی می‌کنند که خوش‌بختانه اتفاقی برای آنها نمی‌افتد و تعداد خیلی کمی خودکشی منجر به فوت بوده، اما موارد پیش آمده در این چند روز نگران‌کننده بوده است. او درباره شائبه‌های قتل دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: صحت این موضوع هنوز مشخص نشده است، چرا که دانشجو ساعت ۱۱ شب شخصا خوابگاه را ترک کرده و دیگر بازنگشته و بررسی مسائل جنایی به عهده پلیس است. وزیر علوم در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مرگ این دانشجویان به حوادث و درگیری‌های اخیر اهواز مربوط باشد؟ گفت: خیر، این مساله و فوت دانشجویان ارتباطی با ناآرامی‌های اهواز ندارد.

 

ارسال نظر