اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴۹۴

توضیح وزارت بهداشت درباره مرگ ۴ زن در بیمارستان اهواز

مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره مرگ ۴ زن در بیمارستان اهواز توضیحاتی ارایه کرد. «کیانوش جهانپور» مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در ارتباط با چهار زنی که در بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان اهواز فوت شده‌اند، گفت: دلیلش مربوط به بارندگی‌های اخیر و برخی آسیب‌هایی است که به بیمارستان‌های شهر اهواز وارد شده است. با دستور وزارت بهداشت، معاون کل وزیر، ایرج حریرچی، همراه با مدیران برنامه‌ریزی وزارت بهداشت جهت بررسی ابعاد مشکلات احتمالی، مانند قطع برق به اهواز اعزام شدند.  وی در ادامه به ایلنا گفت: پس از بررسی‌های لازم وزارت بهداشت گزارش‌ مربوط را اعلام می‌کند. البته اینکه گزارش‌ها اعلام شود به علت مرگ این چهار نفر بستگی دارد. اگر کاهلی، قصور یا بی‌مبالاتی کارکنان باشند، وزارتخانه گزارش خواهد داد. اما اگر مرگ طبیعی باشد از گزارش آن صرف نظر خواهیم کرد. اگر قصور یا نقص فنی باعث مرگ این چهار نفر شده باشد، مطابق با مقررات با آنها برخورد می‌شود.  جهانپور در ادامه اظهار کرد: البته در حال حاضر نمی‌شود در رابطه با علت فوت بیماران اظهارنظرکرد. ممکن است مرگ اجتناب ناپذیر بوده باشد.  مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: کسی نمی‌تواند علت فوت را اعلام کند. اظهارنظرهای فوری و عاجل و موردی غیرکارشناسانه است و مورد اعتنا نیستند.تنها مرجع رسمی تکذیب و تصدیق خبر کمیسیون‌های نظام پزشکی هستند. همچنین سخنگوی سازمان غذا و دارو در ارتباط با قرص‌های مکشوفه در موادغذایی و سخنانی که حواشی این موضوع گفته می‌شود، گفت: این اتفاق با قصد خرابکاری صورت گرفته است. مربوط به سازمان غذا و دارو یا کنترل تولیدات غذایی نمی‌شود. قاعدتا نیاز به ورود نیروهای انتظامی و امنیتی دارد.  وی در پایان گفت: حتی اگر علت وجود قرص‌‌ها در موادغذایی کشف شود، وزارت بهداشت صلاحیت اظهارنظر درباره آن را نخواهد داشت. این موضوع باید از سمت نهادهای امنیتی و قضایی گزارش شوند.

مطالبات انباشته پزشکان ناشی از اجرای نامطلوب طرح تحول

نماینده مردم در مجلس دهم، از اجرای نامطلوب طرح تحول سلامت که معتقد است در ابتدا باید به صورت پایلوت و تنها برای اقشار کم‌درآمد صورت می‌گرفت به عنوان عامل مطالبات انباشته پزشکان و مراکز درمانی یاد کرد. محمدجواد جمالی نوبندگانی در مورد انتشار اخباری مبنی بر کاهش سطح خدمات ارایه شده از سوی پزشکان به دلیل عدم پرداخت مطالبات این قشر گفت: طرح تحول سلامت با اینکه طرح مطلوبی بوده، اما ایراداتی هم به آن وارد بود، کما اینکه این طرح شتابزده اجرا شد و قبل از اینکه به صورت پایلوت در برخی مناطق یا برای اقشار کم درآمد ساکن روستاها و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی اجرا شود به گونه‌ای اجرا شد که متاسفانه حتی بسیاری از افراد متمول نیز از خدمات آن بهره‌مند شدند. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اجرای طرح تحول سلامت به‌طور ناگهانی سطح درآمد پزشکان فعال در برخی دانشگاه‌ها را چندین برابر افزایش داد و این مبالغی که دریافت شد، انتظاراتی را ایجاد کرد که برگشت از این روند را سخت می‌کرد، ضمن اینکه اجرای این طرح نرخ برخی خدمات پزشکی را افزایش داد که سود خوبی را برای خدمات‌دهندگان به همراه داشت. او به خانه ملت گفت: در این طرح تاکید شود بود که بیماران برای تهیه هیچ نوع تجهیزات پزشکی به ویژه در بخش‌هایی همچون ارتوپدی و تجهیزات مورد نیاز عمل‌های جراحی از مراکز درمانی خارج نشوند و این امر باعث شد بیمه‌ها از پرداخت هزینه‌های آن عاجز شوند، تا جایی که سال 95 حدود 12 هزار میلیارد تومان بدهکار شدند که در پی آن مجلس اجازه صدور 8 هزار تومان اوراق قرضه را داد. جمالی نوبندگانی تاکید کرد: هم‌اکنون مطالبات بسیاری از داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز درمانی یک سال و اندی بوده که پرداخت نشده است و حتی در شهرستان فسا بسیاری از پزشکان به‌جای مطالباتشان اوراق قرضه دریافت کرده‌اند. این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: البته پزشکان تعهدات اجتماعی دارند و سوگند یاد کرده‌اند و حتی اگر تهدیدی نیز کرده باشند در عمل حاضر به کاهش سطح کیفیت خدمات نیستند، کما اینکه در شرایط بحرانی همچون وقوع سیل یا زلزله داوطلبانه به ارایه خدمات می‌پردازند.

وام ازدواج جوابگوی هزینه‌های ازدواج نیست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان وام ازدواج در لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: ۳۰ میلیون تومان وام ازدواج جوابگوی یک سوم یا یک چهارم هزینه‌های زوجین از مقدمات زندگی گرفته تا برگزاری مراسم ازدواج، نیست. نصرالله پژمان‌فر درخصوص میزان وام ازدواج در لایحه سال 99 گفت: یکی از مصادیقی که وجود دارد، این است که وام ازدواج را افزایش دهند و سنوات آن را نیز بیشتر کنند. متاسفانه با توجه به پیش بینی زمان کوتاه برای برگشت وام ازدواج، یک مقداری اقساط آن زیاد است که برای زوجین سخت است که اولا باید تقسیط را بیشتر کنند و دوم اینکه باید درباره تسهیلات تجدید نظر کنند که مقداری بیشتر شود.  وی در ادامه گفت: متاسفانه چند روز پیش یکی از مسوولان مطلب اشتباهی را مبنی بر اینکه بالا بودن سقف وام ازدواج موجب این شده تعدادی از افراد در سنین پایین ازدواج کنند، گفته بودکه این نوع فضاسازی‌های غیرکارشناسی که واقعا دور از منطق است، موجب شده که موضوع ازدواج در کشور ما با مشکلات فراوان بسیاری مواجه شود.

 

ارسال نظر