اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۳۱۹

آنفلوآنزا ۹۶ نفر را کشت

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: آمار قربانیان بیماری آنفلوآنزا به ۹۶ نفر رسید. حسین عرفانی در ارتباط با آخرین آمار شیوع و مرگ‌ومیر بیماری آنفلوآنزا، گفت: گزارشاتی که از تاریخ ۱۷ تا ۲۳ آذر ماه ارایه شده‌، حکایت از مرگ ۱۵ نفر به علت بیماری آنفلوآنزا است. با تجمیع این تعداد با متوفی‌های قبل از ۱۶ آذر، آنفلوآنزا در مجموع ۹۶ نفر قربانی گرفته است.  او در ادامه افزود: در بیشتر استان‌های کشور، مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوآنزا کاهش پیدا کرده است. سیر کاهش مراجعین از ۱۰ روز پیش تا به حال مشهود بوده است. عرفانی در پاسخ به این پرسش که آیا باید منتظر موج بعدی این بیماری‌ باشیم یا خیر؟ به ایلنا گفت: اینکه ما موج دوم خواهیم داشت یک سخن علمی نیست. در مدلینگ همه‌گیری‌شناسی بیماری‌ها احتمال موج دوم یا سوم را مدنظر می‌گیرند. اما به این معنا نیست که ما قطعا موج‌های دوم و سوم بیماری را خواهیم داشت. ما الآن در اولین موج آنفلوآنزای فصلی هستیم. شیوع آنفلوآنزا امسال می‌تواند تک موج باشد و هم ممکن است دوباره برگردد. اسنادی که از شیوع بیماری جمع‌آوری شده است، نه در ایران و نه در هیچ جای دیگر جهان، امکان پیش‌بینی شیوعِ این بیماری در آینده را فراهم نمی‌کند. او در ادامه افزود: احتمال موج دوم ویروس آنفلوآنزا به دو عامل بستگی دارد. اینکه شرایط محیطی لازم برای انتقال ویروس جدیدی از خانواده ویروس‌های آنفلوآنزا فراهم می‌شود یا خیر؟ و دیگر اینکه جامعه چقدر به رفتا‌رهای بهداشت فردی و عمومی اهتمام بورزد. اگر این دو عامل رعایت شود، امیدواریم شیوع دوباره آنفلوآنزا را نداشته باشیم.

روند افزایشی تعداد خانواده‌های تک‌نفره در ایران

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با اشاره به روند خانواده‌های تک‌نفره در ایران گفت: در روند سرشماری‌ها در سال ۸۵، خانواده تک نفره ۵.۲ و در سال ۹۰، ۷.۱ و در آخرین سرشماری به ۸.۵ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که باید توجه جدی به این الگوها داشته باشیم. لیلا فلاحتی در مراسم افتتاحیه مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی خانواده با بیان اینکه در یک دهه گذشته تغییرات شگرفی در ارتباطات و پدید آمدن اشکال جدید رسانه‌ها و الگوهای روابط داشته‌ایم که ساختار کنش و ارتباطات را در خانواده تغییر داده است، گفت: یکی از مهم‌ترین تغییرات افزایش تنهایی و انزوا در جامعه‌ای است که بر اساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۸ در پایگاه فوربز منتشر شده است بیش از ۲۲ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده و ۲۳ درصد از انگلستان عنوان کرده‌اند که همیشه یا اغلب اوقات احساس تنهایی، کمبود مصاحبت و دوستی یا حتی احساس ایزوله بودن دارند. او ادامه داد: این وضعیت محدود به کشور امریکا یا انگلیس نیست. مطالعه‌ای که در اکتبر سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان داد که در کشور ژاپن بیش از ۵۰۰ هزار نفر از افراد زیر ۴۰ سال عنوان کرده بودند که در شش ماه گذشته یا از خانه خارج نشده بودند یا با کسی در ارتباط نبوده‌اند. این الگوها در اشکال خانواده‌ها نیز دیده می‌شود به‌طوری که روند خانواده‌های تک‌نفره در کانادا امسال به ۲۸ درصد و در اتحادیه اروپا به ۳۴ درصد رسیده است. فلاحتی افزود: ایران نیز از این روند مجزا نیست و می‌بینیم که در روند سرشماری‌ها در سال ۸۵، خانواده تک‌نفره ۵.۲ و در سال ۹۰، ۷.۱ و در آخرین سرشماری به ۸.۵ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که باید توجه جدی به این الگوها داشته باشیم. مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با بیان اینکه معاونت از سال ۹۷ طرح گفت‌وگوی ملی خانواده را به عنوان راهبرد مهم برای شناسایی و حل بنیادی مسائل اجتماعی از جمله امور خانواده در ایران امروز، برای ایجاد بستر دایمی برای گفت‌وگوی چهره به چهره در میان گروه‌های اجتماعی آغاز کرده است، گفت: تاکنون این طرح در ۳۱ استان اجرا شده است و تلاش داریم با تاسیس این مرکز تجارب را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم.

ورود نهادهای امنیتی به ماجرای کیک‌های آلوده

وزیر بهداشت درباره‌ آخرین وضعیت پیگیری پرونده کیک‌های آلوده با بیان اینکه خوشبختانه در این رابطه تا این لحظه مورد نامطلوبی از مسمومیت یا عارضه نداشتیم، گفت: این موضوع یک بحث امنیتی است و وزارت بهداشت با همکاران امنیتی و اطلاعاتی در حال ردیابی شبکه‌های آن هستند. سعید نمکی در پاسخ به سوالی درباره‌ آخرین وضعیت کیک‌های مشکوک که در آنها قرص‌ جاسازی شده بود، گفت: این اتفاق بیرون از چرخه تولید و حتی توزیع رسمی انجام شده است. این موضوع یک بحث امنیتی است و گروهی به شکل سازمان یافته برای تخریب اذهان عمومی و فلج کردن صنعت موفق مواد غذایی کشور به ویژه صنعت کیک و شکلات مملکت اقدام کرده‌اند. وی افزود: در این زمینه همکاران وزارت بهداشت، با همکاران امنیتی و اطلاعاتی در حال ردیابی این شبکه‌ها هستند. البته خوشبختانه تا این لحظه مورد نامطلوبی از مسمومیت یا عارضه نداشتیم و امیدوارم با تلاش شبانه روزی تیم‌های مختلفی که در این زمینه کار می‌کنند، بتوانیم شبکه‌ای را که در این زمینه اقدام کرده شناسایی کرده و خاطر مردم را از این بابت راحت کنیم. نمکی در پاسخ به سوالی درباره‌ آزمون ارزیابی وسع که باید از سوی وزارت رفاه در بحث اجرای پوشش اجباری بیمه سلامت انجام می‌شد، گفت: در این زمینه با وزارت رفاه نشست‌های مختلفی را داشته‌ایم و آقای موهبتی در بیمه سلامت با همکاران وزارت رفاه جلسات خوبی را در این زمینه داشته‌اند که امیدواریم بتوانیم به زودی به یک جمع‌بندی مورد اتفاق دو وزارت خانه برسیم.

 

ارسال نظر