ادامه بررسی‌ها درباره کیک‌های مشکوک

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۲۳۰

معاون کل وزارت بهداشت از تشکیل جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای بررسی بیشتر ابعاد توزیع کیک‌های مشکوک خبر داد و گفت: این جلسه ۲۳ آذر با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط برگزارو نتایج ان متعاقبا اعلام می‌شود. ایرج حریرچی در جمع خبرنگاران گفت: کیک‌هایی در برخی استان‌ها دیده شده که مربوط به کارخانه یا پخش‌کننده آن نبوده است زیرا امکان ندارد که قرص و کپسول در حرارت بالا یا فرآیند ساخت کیک سالم باقی بماند. او در ادامه اظهارکرد: موارد گزارش شده در حال بررسی است و فعلا هیچ اثری از قرص برنج درون کیک‌های مشکوک مشاهده نشده است. قرار است جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل شود و نتایج آن اعلام خواهد شد. معاون کل وزارت بهداشت تأکید کرد: در آینده‌ای نزدیک منشأ این نوع کیک‌های مشکوک شناسایی می‌شود و اطلاعات کامل در اختیار مردم قرار می‌گیرد. مراقبت‌های لازم در زمینه سلامت مواد غذایی و کارخانجات صنایع غذایی به خوبی انجام گرفته و نظارت‌ها با دقت بالایی بوده است. حریرچی افزود: توزیع این نوع کیک‌های مشکوک از زنجیره‌های رسمی مشاهده نشده و بررسی ابعاد این موضوع نشان می‌دهد که نظیر این اتفاق در کشورهای همسایه هم رخ داده است.

او سپس در خصوص منابع پایدار در حوزه سلامت اظهار کرد: یکی از این منابع، مالیات بر سیگار است که درآمد زیادی را برای کشور به همراه دارد البته هزینه‌های ناشی از استعمال دخانیات به‌طور مستقیم ۳۰ هزار میلیارد تومان و به‌طور غیرمستقیم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که افزایش مالیات در خرده‌فروشی یکی از راه‌های مقابله با مصرف دخانیات است و می‌تواند میزان دسترسی نوجوانان و جوانان را به انواع محصولات دخانی کم کند. حریرچی گفت: منابع پایدار یکی از بخش‌های مهم و موضوعات اولویت‌دار در دولت است که از سطح مطلوب ما هنوز فاصله داریم.

وزیر آموزش و پرورش درباره وجود کیک‌های مشکوک و آلوده به قرص در مدارس توضیحاتی ارایه کرد. محسن حاجی‌میرزایی در حاشیه مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش‌آموزی که در دبیرستان نمونه دولتی منطقه ۲ آموزش و پرورش برگزار شد در این باره اظهار کرد: این کیک‌ها لزوما در مدرسه یافت نشده و در برخی استان‌ها داخل بعضی از کیک‌ها قرص‌هایی قرار داده شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد این کار در فرآیند تولید اتفاق نیفتاده بود. وی افزود: این قرص‌ها تغییر شکل و رنگ نداشته‌اند، بنابراین در فرآیند تولید وارد کیک‌ها نشده بود و با توجه به این شرایط توصیه ما به همه مدارس این است که بوفه‌های مدارس منحصرا از مراکز رسمی توزیع، اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان را خریداری کنند. حاجی میرزایی ادامه داد: همچنین باید اولیاء هم این اقلام را کنترل کنند، زیرا خوراکی‌هایی که چنین تغییراتی در آن ایجاد شده قابل مشاهده بوده و به سرعت کاملا قابل دسترسی است. به گفته وزیر آموزش و پرورش، مسوولان امنیتی درصدد پیدا کردن عوامل این کار هستند.  وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت پرداخت حق‌التدریس‌ها نیز بیان کرد که هدف ما این است که هیچ پرداختی در آموزش و پرورش به تعویق نیفتد. خوشبختانه برای سال گذشته تمهیدات لازم انجام شد و برای امسال نیز هماهنگی‌هایی انجام شده است تا در ماه‌های آینده بتوانیم به سرعت کاستی‌های قبلی را جبران کنیم. وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه می‌پذیرم بسیاری از مدارس به دلیل محدودیت‌های اعتباری به لحاظ امکانات در سطح خوبی قرار ندارند اظهار کرد: اما باید توجه داشت همواره در شرایط سختی است که نیروی انسانی می‌تواند جانشین نداشته‌ها باشد. حاجی میرزایی افزود: انگیزه و تلاش خانواده‌ها و مدرسه به گسترش پژوهش کمک می‌کند. از خیرین درخواست دارم به حیطه پژوهش‌یاری نیز ورود کنند. حاجی میرزایی همچنین با اشاره به وجود پژوهش‌سرا در۶۵۰ منطقه و تجهیز تدریجی آنها در همه مناطق اظهار کرد: وجود پژوهش‌سراها کمک می‌کند تا همه دانش‌آموزان مجال پژوهش داشته باشند.

 

ارسال نظر