هیچ سنجه‌ای برای ارزیابی مهارت‌های دانش‌آموزان نداریم

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۱۴۳

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره سنجش مهارتی دانش‌آموزان در مدارس گفت: متاسفانه به‌طور کلی در سیستم نظام آموزشی کشور چه در دوره ابتدایی و چه در دوره متوسطه اول و دوم سنجه‌هایی برای کسب و شناسایی مهارت‌ها نداریم.

رضوان حکیم‌زاده درباره میزان مهارت گفت‌وگو در دانش‌آموزان ایرانی گفت: مهارت گفت‌وگو زمینه‌ساز فراگیری بسیاری از مهارت‌هایی است که به حل خیلی از مشکلات و معضلات افراد در زندگی تحصیلی، شغلی و ارتباطات کمک می‌کند که می‌تواند زمینه تفاهم بهتر را نیز ایجاد کند.

او ادامه داد: مهارت گفت‌وگو، مهارت تفکر انتقادی و مهارت شنیدن باهم مرتبط هستند و لازمه گفت‌وگو این است که مهارت شنیدن و ابراز وجود را کسب کرده و دارای تفکر منطقی و انتقادی باشیم تا جوانب مختلف را درک کنیم. در عین حال معاونت پرورشی آموزش و پرورش سعی دارد به موضوعات مهارتی توجه بیشتری کند.حکیم‌زاده با اشاره به اینکه مهارت گفت‌وگو در دانش‌آموزان باید از دوره ابتدایی آغاز شود، گفت: در دوره ابتدایی از دو طریق این کار را پیگیری می‌کنیم؛ ابتدا اینکه مهارت گفت‌وگو در دسته مهارت‌های پرورش تفکر و مهارت ارتباطی در تکالیف مهارت محور مدنظر ما بوده که در آن اشاره شده دانش‌آموزان باید زمینه‌هایی را فراهم کنند تا در اوقات درون و بیرون از مدرسه و در موقعیت‌های عملی این تمرین‌ها را داشته باشند. روش دیگر بحث مهارت‌های شنیدن، گفت‌وگو کردن و اظهارنظر کردن از طریق زندگی ایرانی اسلامی است، که در طرح کرامت اجرا می‌شود.

 

ارسال نظر