بیشترین برداشت از صندوق توسعه، سهم جهادکشاورزی

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۰۵۵
بیشترین برداشت از صندوق توسعه، سهم جهادکشاورزی

ریحانه جاویدی|

بررسی لایحه بودجه سال 99 در بخش کشاورزی حکایت از آن دارد که وزارت جهادکشاورزی نسبت به سال گذشته، افزایش بودجه دو و نیم برابری را تجربه می‌کند و از طرف دیگر بخش کشاورزی تنها بخشی است که اعتبارات مناسبی از صندوق توسعه ملی در بودجه سال آینده دریافت خواهد کرد. وزارت جهاد کشاورزی برای سال آینده، پنج‌هزار‌ و 537 میلیارد تومان (55371416 میلیون ریال) اعتبار در اختیار خواهد داشت.

 بر اساس جداول بودجه، این وزارتخانه، بالغ بر سه‌هزار‌و 18 میلیارد تومان (30186263 میلیون ریال) بودجه جاری و دو‌هزار و 518 میلیارد تومان (25185153 میلیون ریال) بودجه عمرانی در سال 99 دارد. اطلاعات سازمان برنامه‌و‌بودجه هم نشان می‌دهد که برای سال آتی 29 میلیارد تومان یارانه برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است با این حال ترکش، محدودیت منابع دولت به بخش کشاورزی هم برخورد کرده و در حالی که صندوق بیمه کشاورزی، برای خدمت‌رسانی کامل حداقل به حدود سه هزار میلیارد تومان نیاز داشت‌ اما در شرایط فعلی برای این صندوق رقمی معادل هزار و 650 میلیارد تومان لحاظ شده که نسبت به هزارو 500 میلیارد تومان سال 98، حدود 10 درصد رشد داشته است اما جوابگوی نیاز کامل این صندوق نیست. افزایش دو نیم و برابری بودجه این وزارتخانه در سال 99 در حالی است که بودجه سال 98 وزارت جهادکشاورزی نسبت به سال قبل از آن هزارو 352 میلیارد و 594 میلیون ریال کاهش داشت.

   150 میلیون یورو

برای آبیاری تحت فشار از صندوق توسعه ملی

در بند «هـ» تبصره چهار لایحه بودجه اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی به طرح‌های معدودی داده شده که طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی پررنگ است. برای طرح‌های آبیاری تحت فشار و نوین، 150 میلیون یورو لحاظ شده و برای آبخیزداری و آبخوان‌داری 150 میلیون یورو در نظر گرفته شده است. بابت ریزگردها صد میلیون یورو اعتبار در نظر گرفته شده که بین وزارت نیرو و محیط زیست و جهاد کشاورزی مشترک است.

از سوی دیگر بابت طرح‌های آبرسانی روستایی و عشایری نیز در بند «ه» تبصره چهار، عددی لحاظ کرده‌اند و شبکه‌های آب 150 میلیون یورو اعتبار دارد که سازمان امور عشایر از این اعتبارات بهره‌مند می‌شود، این در حالی است که اعتبار عشایر در سال جاری حدود 13 میلیون یورو تاکنون مصوب داشته است.

   سهم صندوق بیمه کشاورزی و نهاده‌ها

از بودجه 99

در بند دو تبصره 13 لایحه بابت پرداخت سهم دولت و تقویت صندوق بیمه کشاورزی عدد هزار و 650میلیارد تومان لحاظ شده که نسبت به هزارو 500میلیارد تومان سال 98 حدود 10 درصد رشد داشته است. اما این رقم در حالی است که این صندوق برای خدمت‌رسانی کامل نیازمند به حدود سه هزار میلیارد تومان است که به دلیل محدودیت منابع دولت این رقم تخصیص داده نشد.

اگرچه وظایف بازرگانی کشاورزی بر اساس تصمیم سران قوا به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شده، اما ردیفی هم در اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی برای این منظور لحاظ شده است.

حسن قاسمی، مدیر‌کل دفتر برنامه‌و‌بودجه وزارت جهاد کشاورزی درباره این موضوع بیان کرد: ما در تنظیم بازار داخلی دو ردیف داریم؛ یکی یارانه نهاده‌ها و دیگری یارانه عوامل تولید است که 650 میلیارد تومان برای وزارت جهاد کشاورزی لحاظ کردند و این بودجه چهار درصد رشد داشته است. البته در تبصره 14 مصارف لایحه بودجه، مبلغ 10 هزار و 200 میلیارد تومان بابت موضوعات مختلف، از جمله تولید، اشتغال، حمل‌ونقل، مسکن و نهاده‌های کشاورزی لحاظ شده که سهم ما پس از تدوین قانون بودجه و تصویب مجلس شورای اسلامی مشخص شده است. به احتمال فراوان مبلغی از این 10 هزار و 200 میلیارد تومان را به ما خواهند داد اما پیشنهاد ما چیزی حدود چهارهزار و 800 میلیارد تومان است که 650 میلیارد تومان را در ردیفی که گفتم می‌دهند و مابقی را قاعدتا در فضای دیگری باید به ما بدهند. این عدد مشخص نیست، باید منتظر باشیم که این منابع را در اختیار ما قرار دهند.

او افزود: البته نیاز واقعی این بخش برای تأمین نهاده‌های کشاورزی به صورت ریالی چهار هزار و 800 میلیارد تومان است. در مورد تنظیم بازار داخلی موضوع ساماندهی تولید و خرید تضمینی چای هم دارای اعتباراتی است. مبلغ 160 میلیارد تومان برای سال 99 لحاظ شده که نسبت به اعتبار امسال این بخش که 125 میلیارد تومان بوده، رشد 25 درصدی داشته است.

   660 میلیارد برای بیابان‌زدایی

در بند (ﻫ) تبصره یک قانون بودجه ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع کانون‌های بحرانی گرد و غبار و تپه‌های شنی، در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار گرفته که حدود ۲۵ هزار هکتار از عرصه‌ها قرار است با کاشت جنگل بیابان‌زدایی شود. از سوی دیگر با تصویب دولت و مجلس شورای اسلامی و موافقت مقام معظم رهبری، مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در اختیار سازمان محیط‌ زیست قرار داده شد که از این مبلغ  ۲۶.۵ میلیون یورو در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار گرفت تا کار بیابان‌زدایی را با این اعتبارات انجام دهیم.

   اخذ عوارض

برای واردات محصولات کشاورزی

بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹ در بخش کشاورزی پیش‌بینی شده که نسبت به اخذ عوارض در برابر واردات میوه و سبزیجات، سموم و داروهای دامپزشکی، گوشت قرمز و طیور اقدام شود.

براساس جدول پیوست لایحه بودجه ۱۳۹۹ کل کشور، درآمد حاصل از اخذ عوارض از واردات میوه و سبزیجات و سموم کشاورزی برای هر کیلوگرم انواع میوه و سبزی ۷۰۰ ریال، برای هر کیلوگرم سم آماده کشاورزی ۱۴ هزارو ۶۴۰ ریال و برای هر کیلوگرم سم تکنیکال وارداتی 7 هزار و ۳۲۰ ریال در نظر گرفته شده است. همچنین اخذ عوارض واردات «سموم و داروهای دامپزشکی» آماده مصرف و واکسن‌های طیور عوارض موارد مشابه تولید داخل از ارزش گمرکی محصولات وارداتی 5 درصد و عوارض موارد غیرمشابه تولید داخل از ارزش گمرکی محصولات وارداتی دو درصد تعیین شده است.

برپایه لایحه بودجه سال ۹۹عوارض حاصل از کشتار دام و طیور در کشتارگاه‌ها برای دام سنگین ۱۵ هزار ریال، برای دام سبک یک هزار و ۸۰۰ ریال و برای طیور ۸۰ ریال در نظر گرفته شد.علاوه براین اخذ عوارض از واردات گوشت قرمز و مرغ برای هر کیلوگرم گوشت قرمز دو هزار و ۷۵۰ ریال و برای هر کیلوگرم گوشت مرغ یک هزار و ۱۰۰ ریال تعیین شده است.

  سهم سازمان‌ها و موسسات

تابع جهادکشاورزی از بودجه99

بر پایه این گزارش، بودجه در نظر گرفته شده برای سازمان‌ها و موسسات تحقیقاتی وزارت جهادکشاورزی برای سال 99 به شرح زیر است: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ۶ هزار و ۹۱۱ میلیارد و ۹۴۲ میلیون ریال، سازمان دامپزشکی کشور یک هزارو ۹۹۳ میلیارد و ۱۶۹ میلیون ریال، سازمان امور عشایری کشور ۷۳۲ هزارو ۷۵۹ میلیون ریال، سازمان حفظ نباتات کشور ۷۲۴ هزارو ۲۲۱ میلیون ریال، سازمان چای کشور ۱۳۲ هزار میلیون ریال، سازمان امور اراضی کشور یک هزار و ۳۵۳ میلیارد و ۱۹۷ میلیون ریال و  سازمان شیلات ایران یک هزار و ۹۳۲ میلیارد و ۹۴۹ میلیون ریال است.

همچنین بودجه موسسه تحقیقات علوم باغبانی ۵۰۲ هزار و ۷۷ میلیون ریال، موسسه تحقیقات برنج کشور ۲۵۵ هزار و ۲۵۷ میلیارد و ۶۳۲ میلیون ریال، موسسه رازی سه هزار و ۶۳۷ میلیارد و ۲۷۱ میلیون ریال، موسسه تحقیقات آب ۳۱۰ هزار و ۳۹۱ میلیون ریال، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یک هزار و ۲۰ میلیارد و ۵۶ میلیون ریال، موسسه تحقیقات ثبت و گواهی نهال و بذر ۵۰۹ هزار و ۲۹۵ میلیون ریال، موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی ۱۷۲ هزار و ۶۲۳ میلیون ریال، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ۴۶۱ هزار و ۹۷۰ میلیون ریال، موسسه تحقیقات علوم دامی ۳۴۴ هزار و ۶۰۷ میلیون ریال، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی ۳۷۹ هزار و ۸۸۳ میلیون ریال، موسسه تحقیقات خاک و آب ۲۳۴ هزار و ۸۹۰ میلیون ریال، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ۱۴۸ هزار و ۹۷۵ میلیون ریال، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری ۲۱۲ هزار و ۲۹۹ میلیون ریال و پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ۴۱۹ هزار و ۵۲۵ میلیون ریال در نظر گرفته شد.

 

ارسال نظر