اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۹۷۶

چالشِ «سوئیفت» برای واردات دارو

رییس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر با اشاره به مشکلاتی که تحریم‌ها بر سر راه واردات دارو از سوی هلال احمر ایجاد کرده است، گفت: اگر کانال مشخصی را برای نقل و انتقالات مالی دارو و تجهیزات پزشکی فراهم کنند، طبیعتا منجر به رفاه حال بیماران می‌شود.حسن صفاریه با اشاره به فعالیت‌های سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو، گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی استراتژیک‌ترین کالای‌مان فیلتر صافی همودیالیز است که چند روز گذشته و بعد از مدتی توقف، مجددا خط تولیدش راه‌اندازی شد. از طرفی پرتعدادترین محصول تولیدی‌مان هم سرنگ است که هر دو این محصولات را می‌توانیم بیش از میزان تولید فعلی‌مان تولید و عرضه کنیم.وی با بیان اینکه برای تولید سرنگ بر اساس یک برنامه کشوری سهمیه تولید مشخصی به ما اعلام شده و میزان تولید فیلترهای همودیالیز را بازار مصرف تعیین می‌کند، افزود: در عین حال کاملا هماهنگ با سیاست‌های سازمان غذا و دارو فعالیت‌هایمان را انجام می‌دهیم. به نحوی که سیاست‌گذار سازمان غذا و دارو است. در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از سهم فیلترهای همودیالیز در بازار را سازمان تدارکات جمعیت هلال احمر تامین می‌کند. همچنین سالانه ۲.۵ میلیون فیلتر صافی همودیالیز را با تکنولوژی آلمان تولید می‌کنیم.صفاریه با اشاره به تحریم‌های امریکا علیه کشورمان و مشکلاتی که در حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی برای جمعیت هلال احمر ایجاد کرده است، افزود: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌هایمان نقل و انتقال پول به تامین‌کننده و تولیدکننده خارجی است.

عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان لغو شود

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی، عوارض خروج از کشور برای مناطق مرز نشین را نوعی خود تحریمی دانست و خواستار لغو آن شد.عبدالکریم حسین‌زاده با اشاره به افزایش رقم عوارض خروج از کشور از مبلغ ۲۲۰ هزار تومان در سال 98 به رقم ۲۶۴ هزار تومان در لایحه بودجه سال 99، اظهار کرد: این تصمیم برای مناطق مرزی کشور در شرایط تحریم نه تنها به نفع کشور نخواهد بود بلکه موجب عدم استفاده از ظرفیت مرزهای کشور هم می‌شود. نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی به عنوان نمونه به استان آذربایجان غربی اشاره و اضافه کرد: این استان با 4 کشور هم مرز بوده و 1200 کیلومتر مرز مشترک دارد؛ اما متأسفانه نتوانسته‌ایم از ظرفیت این مناطق مرزی استفاده تجاری و حرفه‌ای داشته باشیم. او با بیان اینکه متأسفانه نگاه ما به مرزهای کشور نگاهی سنتی است، به خانه ملت گفت: این در حالی است که حضور اتباع کشورهای خارجی به ویژه‌ عراقی‌ها برای دریافت خدمات درمانی در کشور ما یک فرصت است که باید از آن بهره برد و این مراودات را گسترش داد. عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی تصریح کرد: حداقل مردم بومی باید بتوانند تا سه مرتبه از مرزها بدون هیچ گونه پرداخت وجهی عوارضی، خارج شوند ولی از افراد بومی نیز به اندازه مردم مرکز کشور که بعضا تجار را شامل می‌شوند، عوارض دریافت می‌شود. حسین‌زاده پیشنهاد کرد که استان‌های مرزی شامل ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، خوزستان و سیستان و بلوچستان از استان‎های محروم کشور هستند که وضع چنین عوارضی برای خروج از کشور، گرفتن ظرفیت‎های توسعه از آنها به شمار می‌آید. وی اضافه کرد: شاید در شرایط تحریم وضع چنین عوارضی برای استان‌های مرزی به صورت موقت توجیه داشته باشد ولی این اقدام، برای استان‌های مرزی کاملا در جهت تشدید تحریم‌ها و بهره نبردن از ظرفیت‌های تجاری مرزی است. نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: کمیسیون تلفیق مجلس باید حتما نسبت به مستثنی کردن 6 استان‌ مرزی اقدام کند.

کمبود دارو و واکسن آﻧﻔﻠﻮآﻧﺰا صحت ندارد

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمبود دارو و واکسن آﻧﻔﻠﻮآﻧﺰا صحت نداشته و در تمامی داروخانه‌های خصوصی و مراکز بهداشتی و درمانی به وفور یافت می‌شود. اکبر ترکی در تشریح دستورکار روز دوشنبه 18 آذر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، از حضور معاون بهداشتی و معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه کمیسیون خبر داد و گفت: مسوولان وزارت بهداشت گزارشی را در خصوص وضعیت بیماری آﻧﻔﻠﻮآﻧﺰا در کشور ارایه کردند.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس دهم افزود: تقارن و همنوایی افزایش بارندگی و سرما در سال‌های اخیر و ابتلای برخی از زائران اربعین به آﻧﻔﻠﻮآﻧﺰای H1 باعث شدت و طغیان این بیماری در کشور شده و متاسفانه برخی از مبتلایانی که بیماری زمینه‌ای و نقص ایمنی داشتند، فوت کردند. بر همین اساس در جلسه فوق به افزایش آموزش‌های بهداشتی و توصیه‌های پیشگیرانه در دانشگاه‌ها، صدا و سیما و رسانه‌ها تاکید شد.این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به وضعیت دارو و واکسن آﻧﻔﻠﻮآﻧﺰا در کشور، توضیح داد: با توجه به تمهیدات وزارت بهداشت علی‌رغم تمامی شایعه‌ها، کمبود دارو و واکسن آنفلوآنزا وجود نداشته و در تمامی داروخانه‌های خصوصی و مراکز بهداشتی و درمانی به وفور یافت می‌شود.

 

ارسال نظر