وزارت بهداشت طرح ساماندهی ارایه خدمات به جامعه عشایری را ابلاغ کند

۱۳۹۸/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۸۱۵

مدیرکل هماهنگی سازمان امور عشایری ایران از طرح ساماندهی ارایه ضوابط خدمات برای جامعه عشایری خبر داد و گفت: وزارت بهداشت مجری و متولی اصلی این کار مهم و ارزشمند در حوزه بهداشت جامعه عشایری می‌باشد، اما متاسفانه این طرح هنوز ابلاغ نشده است.

سیاوش احمدی میرقائد در دوره آموزشی ملی آیین نامه ساماندهی عشایر گفت: با پیاده کردن این طرح هیچ عشایری بدون تکلیف در حوزه پوشش بهداشتی در کشور وجود نخواهد داشت یعنی وضعیت عشایر تعیین تکلیف می‌شود که مربوط به کدام خانه بهداشت هست و خانه بهداشت نیز باید به آنها برحسب وظیفه خدمات ارایه دهد. بر اساس طرح ساماندهی ارایه خدمات، یک خانه بهداشت برای ۸۰ خانوار یا ۳۰۰ نفر جمعیت تشکیل می‌شود و اگر خارج از آن باشد در حوزه اقماری و به صورت خدمات سیار ارایه می‌شود.

مدیرکل ساماندهی و هماهنگی امور عشایر کشور با اشاره به اخذ مجوز استخدام ۵۰۰ بهورز از بین فرزندان تحصیلکرده عشایر در وزارت بهداشت گفت: با اجرای این طرح ۴۰۰ خانه بهداشت در مناطق عشایری دایر می‌شود و در جاهایی که نیز امکان بردن کانکس وجود نداشته باشد چادرهای مجهز و سیار استفاده می‌شود.

وی دلیل ایجاد شورای عالی عشایر را ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای ارایه خدمات به این جامعه عنوان کرد و گفت: از ابتدای انقلاب تا دهه اخیر عمده خدماتی نظام جمهوری اسلامی در زمینه زیربنایی متمرکز بوده و این عرصه نسبت به حوزه اجتماعی و فرهنگی از وضعیت بهتری برخوردار است چنانچه میزان برخورداری عشایر در زمینه زیربنایی قبل از انقلاب ۱۵ درصد و هم‌اکنون ۹۵ درصد است.

احمدی میرقائد در رابطه با وضعیت سواد عشایر گفت: در قبل از انقلاب وضعیت سواد عشایر کمتر از ۲۰درصد و سال ۱۳۶۶ را ۲۶ درصد و در حال حاضر ۷۵ درصد باسواد هستند .همچنین در حال حاضر ۵۵ درصد عشایر از آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌باشند که پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده بیش از ۷۰ درصد عشایر به آب آشامیدنی بهداشتی و سالم دسترسی خواهند داشت. مدیرکل ساماندهی و هماهنگی امور عشایر کشور همچنین از مصوبه‌ای که تا ۱۴۰۰ بیسوادی در جامعه عشایری را ریشه کن می‌کند نام برد و گفت: این طرح که مسوول آن نهضت سواد آموزی است همت مضاعفی را می‌طلبد و یقینا پیگیری شما مسوولان می‌تواند در به ثمر رسیدن و محقق بودن این طرح بسیار موثر باشد.

وی در رابطه با مصوبه یاد شده گفت: در این مصوبه پوشش تحصیلی دوره ابتدایی صد در صد، دوره متوسطه اول ۷۵ درصد و متوسط دوم ۶۵ درصد که الان حداکثر ۳۵ درصد است پیش‌بینی شده است.

احمدی میرقائد گفت: موجب تاسف است بعضا مدارس شبانه‌روزی با اینکه نسبت به ۳۰ سال گذشته گسترش پیدا کرده‌اند اما خدمات دهی آنها نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده و انتظار می‌رود که به این مساله پرداخته و آن را جزو برنامه‌های اولویت‌دار قرار دهیم و ما در سطوح ملی و شما مسوولان نیز در حوزه استانی و شهرستانی پیگیری کنید. با اجرای مصوبه یاد شده سال ۱۴۰۰، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر روز دوره آموزشی مشاغل را می‌توانیم داشته باشیم و این عدد کمی نیست. به گفته او قرار است تا سال آینده ۲۵ هزار دستگاه پنل خورشیدی را وزارت نیرو بین عشایر توزیع کند که مقدمات کار فراهم شده است و به زودی عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

مدیرکل ساماندهی و هماهنگی امور عشایر کشور همچنین ۸۰ درصد مناطق عشایرنشین را فاقد پوشش تلفن همراه اعلام کرد و گفت: این یکی از معضلات جامعه عشایری است و از آنجا که نیازهای شهری تغییر می‌کند متعاقبا نیازهای جوامع دیگر از جمله عشایری نیز در حال تغییر و تحول است و بخشی از مناطق کشور فاقد این امکانات زیرساختی است که با این مصوبه از هیات وزیران ۸۰ درصد این مناطق می‌توانند از این مزیت برخوردار شوند.

 

ارسال نظر