اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۶۴۴

طرح رتبه‌بندی فقط برای معلمان رسمی و پیمانی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان مدارس غیردولتی نیز عمدتا استخدام دولت نیستند و مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند، گفت: این طرح ویژه معلمان رسمی و پیمانی است. علی الهیار ترکمن در پاسخ به اینکه آیا بازنشستگان و همچنین معلمان مدارس غیردولتی نیز می‌توانند از مزایای رتبه‌بندی استفاده کنند یا خیر؟ به ایسنا گفت: بازنشستگان مشمول رتبه‌بندی نیستند. وی افزود: معلمان مدارس غیردولتی نیز عمدتا استخدام دولت نیستند و مشمول نمی‌شوند. این طرح برای معلمان رسمی و پیمانی است. هممچنین آن دسته از معلمانی که ۳۰ سال سابقه خدمت به بالا تا ۳۵ سال دارند نیز از امتیاز بیشتری نسبت به سایر مشمولان برخوردارند. در مجموع هر معلم رسمی و پیمانی با بیش از دو سال سابقه کار می‌تواند از مزایای طرح رتبه‌بندی برخوردار شود. کارکنان اداری نیز مشمول طرح نیستند. بر اساس اخبار و اطلاعات اعلام شده توسط وزارت آموزش و پرورش این طرح شامل آموزگاران، دبیران، مربیان تربیتی، هنرآموزان، مربیان ورزش، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، مشاوران، معاونان و مدیران واحدهای آموزشی است که حدود ۷۲۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیاز این طرح بهره‌مند خواهند شد. اعتبار طرح رتبه‌بندی فرهنگیان ۲۰۰۰ میلیارد تومان است. همچنین رتبه‌بندی از ابتدای مهرماه ۹۸ در احکام فرهنگیان لحاظ خواهد شد. معلمان با دو سال سابقه کار و بالاتر شامل این طرح می‌شوند و معلمان در پنج رتبه و با سنوات ۲-۶-۱۲-۱۸-۲۴ سال خدمت رتبه‌بندی خواهند شد. دریافتی معلمان ابتدایی به دلیل تمام‌وقتی و سختی کار بیشتر، ۱۰ درصد بیشتر خواهد بود و معلمان باسابقه بیش از ۲۴ سال در این طرح به‌صورت ویژه‌ای دیده خواهند شد.  رتبه‌های پایین‌تر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت و متوسط دریافتی معلمان بر اثر اجرای رتبه‌بندی ۴۲۰ هزار تومان است.

افزایش بیکاری و فقر علت رواج قراردادهای موقت و سفید امضا

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس رواج قرادادهای سفید امضا را معلول افزایش بیکاری و فقر دانست و گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های اشتغال و تولید در کشور فراهم نشود همچنان باید شاهد انعقاد این قراردادها و تضییع حقوق کارگران باشیم. سلمان خدادادی در مورد رواج قراردادهای موقت کار و سفید امضا گفت: مهم‌ترین علت رواج این قرادادها افزایش بیکاری، مشکلات اقتصادی و فقر است و کارگران مجبور به پذیرش این قراردادها برای تامین معیشت می‌شوند و تا زمانی که تعادلی میان بازار کار و اشتغال نباشد با افزایش نرخ بیکاری، چنین قراردادهایی رواج می‌یابد و کارفرمایان و سودجویان با سوءاستفاده از شرایط از کارگران بیگاری می‌کشند.کارگرانی که با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند حتی با دریافت دستمزدهای ناچیز حاضر می‌شوند در هر شرایطی مشغول کار شوند. این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: پس از فروریختن پلاسکو کارشناسان در مورد ایمن نبودن ساختمان‌های زیادی مانند علاءالدین هشدار دادند و بر ضرورت ایمن‌سازی آن تاکید کردند و بی‌شک اگر در حال حاضر اعلام کنند که به خاطر عدم ایمنی ساختمان علاءالدین باید تخلیه شود و جان کسبه در معرض تهدید است اولین افرادی که اعتراض می‌کنند کسبه و کارگران هستند نه مالکان؛ زیرا معیشت‌شان به خطر می‌افتد و این به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های تولید و اشتغال در کشور است زیرا تنها تامین معیشت برایشان مهم است نه قرارداد 3 و 6 ماهه و سفید امضا. خدادای به خانه ملت گفت: به‌طور قطع تا زمانی که زیرساخت‌های اشتغال و تولید فراهم نشود و تولید رونق نیابد همچنان باید شاهد انعقاد این قراردادها و تضییع حقوق کارگران باشیم. هر چند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سال‌ها است از حدف و کاهش انعقاد قراردادهای سفید امضا سخن می‌گوید اما متاسفانه تاکنون نتوانسته این مهم را تحقق بخشد البته از وزارت‌خانه‌ای که حتی از پس انجام وظایف خود بر نمی‌آید و نمی‌تواند دستگاه‌های زیرمجموعه خود را مدیریت کند نباید انتظار حذف چنین قراردادهایی را داشت.

 شناسایی 200 بیماری غیرواگیر و ۶۰ عامل خطر مرگ‌ومیر

نایب‌رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری‌های غیرواگیر به اندازه کل بیماری‌های واگیر منجر به مرگ و میر می‌شوند؛ از این رو با توجه به اهمیت موضوع حدود ۲۰۰ بیماری غیرواگیر و ۶۰ عامل خطر مرگ و میر در کشور شناسایی شدند و از چند ماه آینده بررسی مجدد این بیماری‌ها آغاز خواهد شد. باقر لاریجانی درباره این موضوع بیان کرد: سه چهارم بیماری‌ها در ایران مربوط به بیماری‌های غیرواگیر می‌شود. چهار بیماری اصلی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های ریوی جزو بیماری‌های غیرواگیری هستند که به دنبال ایجاد استراتژی صحیح برای مبارزه با آنها هستیم. لاریجانی ادامه داد: البته چالش‌های فراوانی در زمینه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر وجود دارد. یک چهارم افراد بزرگسال، چربی خون بالا دارند و یک سوم جمعیت کشور به فشار خون بالا مبتلا هستند. بیماری‌های قلبی و عروقی نیز درصد بالایی در کشور دارد. از طرفی تغذیه نامناسب در کشور ما فراوان است و بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشور، فعالیت فیزیکی درستی ندارند.

 

ارسال نظر