۳۰ درصد زمان آموزش در مدارس از دست می‌رود

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۴۷

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در کلاس‌های ما به جای اینکه ۵۰ دقیقه برای هر یک ساعت آموزشی در دوره متوسطه اجرا شود؛ دو ساعت به یک جلسه تبدیل می‌شود و گاهی به ۷۵ تا ۸۰ دقیقه کاهش می‌یابد گفت: در واقع به جای اینکه ۳۳ هفته آموزشی داشته باشیم در عمل فقط ۲۸ هفته اجرا می‌شود.

علی ذوعلم درباره زمان مصوب آموزش و پیشنهاد افزوده شدن ۱.۵ ماه به سال تحصیلی که اخیرا از سوی برخی کارشناسان مطرح شد اظهار کرد: در حال حاضر عدم اجرای زمان مصوب فعلی آموزش محل چالش و اشکال است و باید پیگیری کنیم که اصلاح شود.

او افزود: پیشنهادهایی چون اضافه شدن روزهایی به کل زمان آموزش چندان قابل اعتماد و قابل پیگیری برای در نظر گرفتن به عنوان سیاست عملیاتی کوتاه‌مدت نیست. رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه زمان مصوب آموزش به علت مضیقه‌هایی که ما در زمینه فضای آموزشی در برخی مدارس داریم و به علت قصور در اعمال مدیریت درست در برخی مدارس دچار آسیب می‌شود به ایسنا گفت: گاهی تا ۳۰ درصد زمان آموزش اجرایی نمی‌شود. ذوعلم ادامه داد: در کلاس‌های ما به جای اینکه ۵۰ دقیقه برای هر یک ساعت آموزشی در دوره متوسطه اجرا شود؛ دو ساعت به یک جلسه تبدیل می‌شود و گاهی به ۷۵ تا ۸۰ دقیقه کاهش پیدا می‌کند و به جای اینکه ۳۳ هفته آموزشی داشته باشیم در عمل فقط ۲۸ هفته اجرا می‌شود که خود مشکلاتی را برای تدریس باکیفیت کتاب‌های درسی ایجاد می‌کند.

کبیری، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش پیش از این آمارهایی درباره زمان آموزش ارایه و اظهار کرده بود: مقررات نوشته و نانوشته‌ موثر بر کاهش زمان آموزش وجود دارد؛ تعطیلی پنج شنبه‌ها، بخشنامه کاهش ساعت کار آموزگاران بالای ۲۰ سال سابقه و برگزاری جلسات شورای معلمان در ساعات آموزشی از جمله این موارد است.

طبق تحقیقی در سال ۹۲ مشخص شد که دو سوم زمان معلمان صرف آموزش و آماده‌سازی و یک سوم صرف آموزش واقعی می‌شود. او همچنین افزود: در خوشبینانه‌ترین حالت از ۵۷۶ ساعت آموزشی که تصور می‌کنیم وجود دارد ۱۷۰ ساعت آن تشکیل نمی‌شود و ۱۳۰ ساعت صرف استراحت درون مدرسه می‌شود و عملا دانش‌آموزان ۷۵ درصد از زمان کلاس درس را آموزش واقعی دریافت می‌کنند. در حالی که استاندارد و توصیه یونسکو ۱۰۰۰ ساعت آموزش طی ۲۰۰ روز است و ما باید ۳۰ روز یا ۱.۵ ماه را به زمان آموزش اضافه کنیم. این امر باعث ارتقای کیفیت یادگیری می‌شود. از سوی دیگر معلمان از حجم کتاب‌های درسی گلایه دارند و اگر زمان تدریس را افزایش دهیم مشکل حجم زیاد کتاب‌های درسی نیز حل می‌شود.

 

ارسال نظر