ثبت «جهانی» مانع از تخریب هیرکانی نشد

۱۳۹۸/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۵۱۱
ثبت «جهانی» مانع از تخریب هیرکانی نشد

ساخت تله‌کابین و مجتمع‌های تفریحی، منجر به تخریب بخش‌هایی از جنگل‌های هیرکانی می‌شود. عضو کمیسیون کشاورزی گفت: اگر «یونسکو» از ساخت تله کابین در دل جنگل‌های گلستان مطلع شود، می‌تواند سازمان محیط زیست ایران را برای این بی‌توجهی مواخذه کند.

شمس‌الله شریعت‌نژاد عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در مورد ساختن تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی گفت: هر روز پیشنهادی برای بهره‌برداری از جنگل‌ها ارایه می‌شود از تاسیس معادن در داخل جنگل‌های شمال تا ساختن تله‌کابین در دل هیرکانی هر یک به نوعی با نام بهره‌برداری «تخریبی» به همراه دارد.

نماینده مردم رامسر در مجلس شورای اسلامی افزود: جنگل‌های هیرکانی با تلاش‌های بسیاری ثبت جهانی شدند امیدوار بودیم که این ثبت جهانی مانع از جنگل‌خواری جنگل‌خواران و بهره‌برداری اقتصادی به هر طریقی از این جنگل‌ها شود؛ متاسفانه خبرهای که می‌شنویم از ساخت تله‌کابین در دل این جنگل‌ها نه تنها ثبت جهانی باعث حفظ آنها نشد بلکه امروز شاهد تخریبشان هم هستیم.

  بی‌تفاوتی به ثبت جهانی عواقبی دارد

وی در ادامه یادآور شد: زمانی که اثری ثبت جهانی می‌شود متعهد به قوانین و مقرراتی است و بی‌تفاوتی به این قوانین و مقررات عواقبی را در پی خواهد داشت در این بین جنگل‌های هیرکانی با ثبت جهانی به یونسکو متعهد شده است بنابراین هر گونه بهره‌برداری از این جنگل‌ها باعث تخریب آنها خواهد داشت. شریعت‌نژاد در ادامه به نزول جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد و به خانه ملت گفت: در گذشته سازمان محیط زیست برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی بسیار تلاش کرد اما موفق به ثبت جهانی آنها نشده؛ یکی از شرایط جهانی شدن بهره‌برداری نکردن از منابع طبیعی است که باعث می‌شود حیات آنها به مخاطره بیفتد و در معرض خطر قرار بگیرند؛ اگر یک کارشناس جهانی از جنگل‌های هیرکانی بازدید کند بدون شک به نزول و تخریب آنها پی خواهد برد.

نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: جهانی شدن باید مانع از بهره‌برداری اقتصادی و تخریب منابع طبیعی باشد با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، ایران خود را متعهد به یونسکو کرده بدون اینکه از تبعات آن آگاه باشند؛ اگر یونسکو از ساخت تله کابین در دل جنگل‌های گلستان مطلع شود می‌تواند سازمان محیط زیست ایران را برای این بی‌توجهی مواخذه کند.

  جهانی شدن بدون توجه به عواقب آن

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه مقامات کشور ما از مقررات ثبت جهانی اطلاعی نداشتند و فقط به دنبال ثبت هیرکانی به عنوان یک اثر جهانی به نام ایران بودند و امروز با تصمیم‌گیری‌های نادرست با نیت افزایش گردشگری اقدام به ساختن تله‌کابین دارند بدون اینکه به تبعات آن فکر کرده باشند.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی گفت: ما از جنگل‌های هیرکانی هم می‌توانیم بهره‌برداری درست اقتصادی داشته باشیم و هم در حوزه گردشگری آن را پویا کنیم بدون اینکه به آنها آسیبی بزنیم؛ در این جنگل‌ها درختان پیر و شکسته‌ای وجود دارد می‌توانند مشکلات بسیاری از جمله آتش سوزی و جمع شدن آب باران و ایجاد سیلاب گردد و موجب ایجاد مشکلاتی شود که با مدیریت درست می‌توانیم این تهدیدات را به فرصت اقتصادی تبدیل کنیم؛ از طرفی ما منطقه گردشگری مناسبی هستیم استفاده درست از این ظرفیت می‌تواند درآمد ملی بسیاری در حوزه گردشگری به همراه داشته باشد.

 

ارسال نظر