سهم معلمان مناطق محروم از سهمیه سوخت

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۳۱
سهم معلمان مناطق محروم از سهمیه سوخت

ریحانه جاویدی|

افزایش قیمت بنزین در روزهای اخیر نگرانی‌هایی را پیرامون افزایش هزینه سرویس مدارس و حمل و نقل معلمان ایجاد کرد که البته از همان نخستین روزهای اعل ام خبر افزایش نرخ بنزین، وزارت آموزش و پرورش هم اعلام کرد‌، سرویس مدارس دانش‌آموزان گران نمی‌شود و برای آن تمهیداتی اندیشیده شده و سهمیه‌ای برای رانندگان سرویس مدارس اعلام شده است تا بار مالی آن به خانواده‌ها اضافه نشود اما این میان وضعیت هزینه حمل و نقل برای معلمان خرید خدمت، روستایی و عشایری که اغلب پایین‌ترین سطح دستمزد را با تاخیر زمانی طولانی دریافت می‌کنند، در ابهام باقی ماند. اگرچه معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش معتقد است «سهمیه بنزین برای سرویس مدارس و سرویس معلمان خواهد بود» اما باید توجه کرد که سرویس حمل و نقل برای تمام معلمان برقرار نیست و معلمان مناطق محروم که اغلب برای رفت و آمد به محل تدریس خود باید روزانه کیلومترها مسافت را طی کنند شامل نمی‌شود. این وضعیت در حالی است که ماده ۱۳ اساسنامه مدارس عشایری مصوب سال 93، شورای عالی آموزش و پرورش به صراحت بیان می‌کندکه به منظور تقویت انگیزه و ماندگاری کارکنان آموزشی و پرورشی مدارس عشایر از سوی وزارت آموزش و پرورش باید اقدام‌های لازم و اثربخشی، مانند پرداخت حق آمد و شد، حق اسکان، سختی کار ویژه و حق کوچ اعطا شود که تا امروز خبری از اجرای این ماده قانونی نبود اما اکنون آن‌طور که مسوولان وزارت آموزش و پرورش می‌گویند، گرانی قیمت بنزین بهانه‌ای شده برای آنکه این وزارتخانه به دنبال اجرای ماده 13 و 14 این اساسنامه و تامین منابع مالی برای آن باشد که از جمله این موضوعات پرداخت سهمیه سوخت به این گروه از معلمان است.

 دستور ویژه وزیر برای سهمیه بنزین

معلمان مناطق محروم

چالش معلمان خرید خدمت که برای جبران کمبود نیروی انسانی به بدنه آموزش و پرورش اضافه شدند، هر بار ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد و مسوولان آموزش و پرورش را با چالش جدیدی رو به رو می‌کند. در حالی که موضوع کمبود حقوق و پرداخت دستمزدهای معوقه این گروه از معلمان هنوز حل نشده است، تامین هزینه حمل و نقل آنها به دنبال افزایش قیمت بنزین به یکی از دغدغه‌های این گروه از معلمان و به دنبال آن مسوولان وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است که سبب شده آموزش و پرورشی‌ها به دنبال چانه‌زنی بر سر اجرای مصوبات قدیمی و فراموش شده باشند. آن‌طور که مدیرکل توسعه عدالت آموزشی عشایری وزارت آموزش و پرورش می‌گوید، در شرایط فعلی وزیر آموزش و پرورش به دنبال آن است تا طرحی را برای کمک به حمل و نقل معلمان خرید خدمت، روستایی و عشایری و راهبران آموزشی در هیات دولت مطرح کند تا از این طریق از ایجاد بار مالی مضاعف بر دوش آنها جلوگیری شود. محمدرضا سیفی، درباره این موضوع به تعادل گفت: سه هزار راهبر آموزشی در کشور داریم که در طول روز از چندین مدرسه بازدید می‌کنند و بازوی رییس آموزش و پرورش منطقه هستند که تمامی هزینه حمل و نقل خود از یک منطقه به منطقه دیگر را از جیب خودشان پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر معلمان روستایی و عشایری را داریم که با شرایط سخت در مناطق محروم تدریس می‌کنند و مجبور می‌شوند مسافت‌های طولانی را برای حضور در مدارس طی کنند بنابراین از آنجایی که افزایش قیمت بنزین به معنی افزایش هزینه حمل و نقل این گروه از نیروی انسانی آموزش و پرورش است، وزیر آموزش و پرورش به دنبال آن است که حمایت‌هایی را برای این قشر در هیات دولت کسب کند.

او افزود: آن‌طور که در آخرین جلسات مطرح شد احتمال این موضوع وجود دارد که یا بسته کمک نقدی یا سهمیه سوخت به این گروه از معلمان داده شود که نظر وزیر آموزش و پرورش بیشتر به سمت دریافت سهمیه سوخت است اما به دلیل اینکه افزایش قیمت بنزین طرح تازه‌ای است و ابعاد آن هنوز به‌طور مشخص مطرح نشده ممکن است اندکی زمانبر باشد. اما ما آگاهیم به اینکه این معلمان سال‌ها از حق قانونی خود که دریافت حق کوچ، هزینه رفت و آمد و سایر امور بود گذشته‌اند و با هزینه خود در راستای تحصیل در مناطق محروم تلاش کردند به همین دلیل با دستور ویژه وزیر آموزش و پرورش به دنبال به جریان انداختن ماده 13 اساسنامه مدارس عشایری هستیم.

 بازگشت به قانون؛ تنها راه‌حل است

اظهارات سیفی در حالی است که کارشناسان آموزش و پرورش معتقدند اگر سهمیه بنزین دانش‌آموزان و معلمان جدی گرفته نشود، تلاش‌هایی که در چند سال اخیر از سوی مسوولان وزارت آموزش و پرورش برای کاهش ترک تحصیل دانش‌آموزان و افزایش سرانه سواد انجام شده است، تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد، بنابراین دولت در چنین شرایطی راه‌حلی جز بازگشت به قانون ومصوبات حمایتی از معلمان مناطق محروم ندارد.

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش درباره این موضوع به «تعادل» گفت: در چند سال گذشته به دلیل کمبود معلم، معلمان خرید خدمت به آموزش و پرورش اضافه شده است که اغلب با حقوق‌های زیر یک میلیون تومان در حال تدریس هستند در حالی که هزینه حمل و نقلشان را هم خودشان تامین می‌کنند. افزایش نرخ بنزین بدون شک بر این افراد تاثیر می‌گذارد. بنابراین پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا سهمیه بنزین برای این افراد هم در نظر گرفته می‌شود یا خیر و ضمانت اجرایی این موضوع چیست؟

او افزود: اگر دولت از این قشر حمایت نکند، امکان ترک کار این افراد بالا می‌رود. از سوی دیگر اگر سهمیه بنزین سرویس مدارس داده نشود، ممکن

است به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل، دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم به ویژه دختران، شدت پیدا کند چرا که تا امروز هم هزینه حمل و نقل با توجه به فاصله طولانی خانه تا مدرسه در مناطق محروم یکی از دلایل اصلی ترک تحصیل بود. این کارشناس آموزش بیان کرد: در شرایط فعلی دولت راه‌حل این موضوع این است که دولت به قانون بازگردد. اگر قوانین حمایتی موجود مانند

ماده 13 اساسنامه مدارس عشایری اجرا شود، قطعا مشکلات تا حد زیادی رفع می‌شود. راه‌حل دیگر این است که آموزش و پرورش به دنبال این باشد که حقوقی به معلمان در قالب هزینه ایاب و ذهاب اضافه کند چرا که معلمان باید انگیزه ماندگاری در مناطق محروم را داشته باشند.

بازبینی قوانین گذشته در این مقطع زمانی راهی است که آموزش و پرورش برای کاهش هزینه‌ها و چالش‌های خود در آینده باید انجام دهد چرا که در غیر این صورت باز هم شاهد افزایش بار مالی به دنبال معوقات معلمان برای دولت خواهیم بود و از طرف دیگر آسیب‌های اجتماعی هم به دنبال آن افزایش پیدا می‌کنند.

 

ارسال نظر