اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۱۵۳

مبلغی به سرویس مدارس نباید اضافه شود

مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: سهمیه‌بندی بنزین برای سرویس مدارس به‌طور قطع انجام می‌شود ولی روش آن نیاز به کار کردن دارد اما مبلغی برای سرویس مدارس نباید اضافه شود. نورعلی عباسپور درباره تخصیص سهمیه بنزین به رانندگان سرویس مدارس گفت: صبح امروز یک سری تصمیمات اولیه در یک جلسه‌ با حضور نمایندگان مختلف از سایر نهادها گرفته شد که مربوط به اختصاص سهمیه ویژه برای سرویس مدارس است. اینکه جزییات این تخصیص سهمیه به چه صورت است را به زودی اعلام می‌کنیم ولی نباید رانندگان سرویس مدارس نگران باشند. در وزارت کشور صبح امروز با حوزه حمل و نقل جلسه‌ای بود و درباره اختصاص سهمیه ویژه برای سرویس مدارس صحبت مفصلی شد. او ادامه داد: سهمیه‌بندی به‌طور قطع انجام می‌شود ولی روش آن نیاز به کار کردن دارد. هر زمان جزییات آن اعلام شود رانندگان بدانند که سهمیه‌بندی برای از زمان آغاز اجرای طرح در نظر گرفته می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که شمار زیادی از رانندگان سرویس مدارس در سامانه سپند ثبت‌نام نکرده‌اند و برخی از پیمانکاران با این موضوع مشکلاتی دارند ولی پرداخت سهمیه منوط به ثبت‌نام در این سامانه است و از سوی دیگر برخی خانواده‌ها سرویس مدرسه فرزندانشان را خارج از این سیستم انتخاب کرده‌اند، تکلیف این شرایط چه می‌شود، به ایسنا گفت: ببینید اول اینکه فرد نمی‌تواند به صورت حقیقی کار سرویس مدارس را انجام دهد در قالب پیمانکاران از طریق سازمان شهرداری‌ها به مدارس معرفی می‌کند و حتما باید در قالب تشکیلات حقوقی باشند نه حقیقی. او ادامه داد: وزارت کشور و راه و شهرسازی در غیر از این ساختاری که تشریح کردم، مسوولیتی ندارد، چرا که ما باید بتوانیم سلامتی و ایمنی سرویس مدارس و سلامت راننده را طبق استانداردی مراقبت کنیم. حتی نرخ مصوب شورای شهر برای سرویس مدارس ابلاغ می‌شود. عباسپور اظهار کرد: درباره سامانه سپند باید بگویم که کار را دیر شروع کردیم و بخش قابل توجهی هنوز در سامانه ثبت نام نکرده‌اند ولی به پیمانکاران فرصت داده شده است برای ثبت نام و سهمیه آنها نیز محفوظ است.  او در پاسخ به این پرسش که اطمینان می‌دهید مبلغ سرویس مدارس برای خانواده‌ها اضافه نشود، گفت: همه تلاش ما برای همین است و نباید مبلغی اضافه شود. ما تنها یک سری مسائل با پیمانکاران درباره توزیع مبالغ سرویس مدارس داشتیم که در واقع پیمانکاران در این باره بحث‌هایی داشتند که در کارگروه استانی این مساله در دست بررسی است. پیمانکاران معتقد هستند سهمیه‌شان از مبلغ کل دریافتی کم است و ممکن است در این اعداد و ارقام و سهم‌ها تغییراتی داده شود ولی در سرجمع مبلغی که از اولیا گرفته می‌شود، تغییری ایجاد نخواهد شد و سهمیه بنزین هم به سرویس مدارس داده می‌شود.

اثر نابسامانی اقتصادی بر آسیب‌های اجتماعی

«ازدواج به شرط بچه‌دار نشدن»، یک شرط نامتعارف ضمن عقد، یکی دیگر از پدیده‌های اجتماعی این روزهای جامعه ایران است. پدیده‌ای دیگر در شرایط نابسامان اقتصادی که به نظر می‌رسد، دامن آسیب‌های اجتماعی را خواهد گرفت. در اوایل دهه هفتاد به واسطه تبلیغات گسترده کاهش جمعیت، کاهش جمعیت سیرصعودی خود را طی کرد و در دو دهه اخیر، جمعیت کشور به سمت کاهش جمعیت میل پیدا کرد و خانواده‌های تک فرزند و دو فرزندی مرسوم شد اما در حال حاضر هرم سنی ایران به لحاظ کمی و کیفی در مسیر حرکت به سالمندی پیش می‌رود. نرخ کاهش جمعیت، مسوولان را به فکر واداشت برای افزایش فرزندآوری دست به دامن رسانه‌های ارتباط جمعی شوند و با انتشار برنامه‌های تلویزیونی و تهیه بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی شهری تا فرهنگ‌سازی «چند همسری» سعی بر افزایش جمعیت از طریق فرهنگی کنند در این میان به نظر می‌رسد روش تبلیغی و تهییجی دهه هفتادی، مناسب جامعه جوان امروز نیست. با وجود تاکید بر افزایش فرزندآوری، با پدیده‌ ازدواج‌های بدون فرزند در سال‌های پایانی دهه نود روبه‌رو هستیم. پدیده‌ای که از چندین منظر قابل بررسی و تحقیق است اما در نگاه نخست، شاید بتوان تاثیر شرایط نابسامان اقتصادی را بر ظهور چنین آسیبی مقدم دانست. مدتی قبل معصومه آقاپورعلیشاهی، نماینده شبستر درگفت‌وگویی مطرح کردند:«زوج‌ها رغبتی به بچه‌دار شدن ندارند و یک مورد خاص که دو سال است شیوع یافته، ذکر شرط زوجین برای عدم بچه‌دار شدن در عقدنامه است!» طی گزارشی علی مظفری رییس هیات‌مدیره کانون سردفتران ازدواج و طلاق در واکنش به اظهارات این نماینده مبنی بر شیوع درج شرط ضمن عقد نکاح مبنی بر بچه‌دار نشدن گفت: «این اخبار کذب است و حتی یک مورد هم وجود ندارد که شرط بچه‌دار نشدن در شروط ضمن عقد در دفترخانه‌ها ثبت شود. شروط اینچنینی شرعا و قانونا باطل است و امکان درج در سند ازدواج ندارد.»

معصومه آقاپورعلیشاهی نائب رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در مورد بی‌رغبتی زوجین به فرزندآوری به خانه ملت می‌گوید: ازدواج به شرط بچه‌دار نشدن یکی از شروط ضمنی عقد است که به تازگی بین برخی از زوجین باب شده است و نشان می‌دهد زوجین رغبت و تمایلی به فرزندآوری ندارند و براساس این شرط هریک از زوجین در زندگی مشترک خواهان فرزند باشند، طرف مقابل می‌تواند بدون هیچ پیش‌شرطی طلاق بگیرد. آقاپور در مورد «کذب» بودن این‌گونه ازدواج‌ها تاکید کرد: در حال حاضر این موارد به صورت شفاهی همانند «شیربها» مطرح می‌گردد، همان‌طور که در رسم و رسوم ازدواج داریم.

 

ارسال نظر