از چند روز گذشته لیستی از مواد غذایی از جمله فرآوردههای غذایی بر پایه ذرت در فضای مجازی منتشر میشود که ادعا شده این فرآوردهها ناسالم هستند. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت این خبرها را جنگ روانی برنامهریزی شده جهت تشویش اذهان و افکار عمومی خواند. کیانوش جهانپور به شایعات فضای مجازی درباره ناسالم بودن برخی مواد غذایی و به ویژه فضاسازیهای اخیر مبنی بر ذرتهای آلوده و مرگ و میر ناشی از آن پاسخ داد و گفت: جنگ روانی؛ استفاده برنامهریزی شده از تبلیغات به وسیله عوامل آشکاری همچون رادیو و تلویزیونهای ماهوارهای و عوامل پنهانی مانند شایعه به ویژه در فضای مجازی و به منظور تحریف عقاید، تضعیف روحیه و بیاعتبار کردن انگیزهها و کاستن از اقتدار ملی و تزریق روحیه یأس و ناامیدی است. او تاکید کرد: این روند در یک دهه اخیر با توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و شبکههای اجتماعی مجازی و پدیده شهروند خبرنگاری آن هم طیف وسیعی از افراد با هویت نامعلوم در فضای مجازی، شدت بیشتری یافته است و البته در خوشبینانهترین حالت هم دخالت سرویسهای اطلاعاتی بیگانه و همپالگیهای آنان را نمیتوان نادیده گرفت. جهانپور به ایسنا گفت: طبیعتا با توجه به دغدغههای عمومی در مورد سلامت، یکی از حوزههای اصلی محل مانور این جریانات، حوزه سلامت است و ایجاد تشویش اذهان و افکار عمومی در زمینه سلامت افراد میتواند موجب افزایش اضطراب اجتماعی، کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی شود. شایعات مکرری در مورد ناسالم بودن فرآوردههای غذایی یا ایجاد نگرانیهای کاذب در خصوص سلامت عمومی و ... در سالهای اخیر افزایش چشمگیری یافته و مقابله با آن هم از یکسو اقدامات امنیتی و انتظامی است و از سوی دیگر ارتقای سواد رسانهای و سواد سلامت جوامع. او افزود: حداقل در ۴۰ سال اخیر رقبا یا دشمنان ملت ما ناکارآمدی ابزار جنگ فیزیکی علیه ایرانیان را دریافتهاند، لذا ابزار جنگ روانی به عنوان زمینهساز و تسهیلگر در سالهای اخیر محوریت یافته است. یکی از اصول اساسی جنگ روانی هم متاسفانه جهل مخاطب است؛ زیرا مخاطبی که اطلاع کافی ندارد، به دنبال یافتن حقیقت و واقعیت نمیرود یا اگر به حقیقت و واقعیت هم برخورد کند، قابلیت افتراق آن از شایعه و اکاذیب را ندارد و آنچه پیشزمینه ذهنی عارض شده از اقدامات جنگ روانی است را ممکن است بپذیرد. وی مهمترین جنبه جنگ روانی را شکلدادن به باورها و نگرشهای ملتها خواند و گفت: حال این جنگ روانی ممکن است حتی از طریق رسانههای رسمی نادانسته و ناآگاهانه و به صورت شعاری نمود پیدا کند. بدون تعارف میگویم و قصد متهم کردن کسی را هم بهطور کلی ندارم ولی اصرار بر کلیدواژههای عام مثل سونامی سرطان، سونامی ایدز، آلودگی مواد غذایی و ... چه بخواهیم و چه نخواهیم از این جنس است.