اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۹۸۶

سموم حشره‌کش در توتون‌های معطر

رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ضمن بیان عوارض ناشی از مصرف توتون و تنباکوی معطر، نسبت به وجهه تبلیغاتی این نوع از توتون‌ها انتقاد کرد و گفت: وزارت صنعت در زمینه اجرای ممنوعیت تولید و مصرف توتون‌های معطر همکاری مناسبی ندارد. هفته گذشته فیلمی مبنی بر کشف کارگاه تولید توتون و تنباکو با فضولات حیوانی در فضای مجازی دست به دست شد. این موضوع علاوه بر آنکه بحث برانگیز بود اما این سوال را به ذهن می‌آورد که عوارض مصرف این نوع توتون که برای از بین بردن بوی بد آن از انواع رایحه‌ها و اسانس‌ها استفاده می‌شود، چه عوارضی برای بدن انسان دارد؟ و مهم‌تر از آن بالاخره سرنوشت قانون ممنوعیت استفاده از عطر و طعم در توتون و تنباکو به کجا رسید؟ بهزاد ولی‌زاده، رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه مشابه فیلمی که در چند روز گذشته مبنی بر تهیه توتون با فضولات حیوانی دست به دست شده است را در گذشته نیز داشته‌ایم، گفت: اساسا نگرانی ما بابت اضافه کردن عطر و طعم به توتون‌ها به همین جهت است. کاربرد عطر و طعم باعث نرمی تنباکو و از بین رفتن بوهای نامطبوع فضولات حیوانی می‌شود، اما این نرمی به معنی بی‌خطر شدن آن نیست. ضمن اینکه دود بیشتری تولید می‌کند و خطر و مضرات آن هم بیشتر می‌شود. او افزود: علاوه بر تمام ضررهایی که این نوع توتون معطر به سلامتی انسان وارد می‌کند، نمی‌توان از نقش تبلیغاتی و تشویق‌کننده‌ آن میان جوانان غافل بود. همین عطر و طعم است که باعث افزایش مصرف قلیان می‌شود چراکه هنوز هم هستند کسانی که تصور می‌کنند این عطر و بوی میوه که از توتون متساعد می‌شود، حتی می‌تواند نشان‌دهنده خاصیت آن باشد.  او با بیان اینکه اگر اسانسی به توتون اضافه نشود و قرار باشد افراد توتون اصلی و طبیعی را مصرف کنند، آمار مصرف توتون معطر و به دنبال آن قلیان کاهش می‌یابد، اظهار کرد: طبق آزمایش‌های ما مشخص شد ۸۰ درصد مواد تشکیل‌دهنده این توتون‌ها دارای مواد شیمیایی سرطان‌زا هستند و به غیر از مواد حلقوی سرطان‌زایی که در ترکیبات آنها استفاده شده است انواع سموم حشره‌کش و دفع آفات، قارچ‌های سمی، کپک‌ها، فلزات سنگین و… نیز در آنها دیده شده است.

مستمری افزایش‌یافته هم پاسخگوی نیاز مددجویان نیست

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) از پیش‌بینی ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال مددجویان روستایی در کشور خبر داد و گفت: کمیته امداد تا پایان سال ۱۷۰ هزار شغل برای جامعه هدف ایجاد می‌کند. مرتضی بختیاری گفت: براساس برنامه پنج ساله توسعه کشور، کمیته امداد موظف است سالانه ۷۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان تحت حمایت ایجاد کند. او با بیان اینکه کمیته امداد سال گذشته یک سوم اشتغال کشور را ایجاد کرد، ادامه داد: سال ۹۷ حدود ۱۴۸ هزار فرصت شغلی برای جامعه هدف راه‌اندازی کردیم و برنامه کمیته امداد در سال ۹۸ تولید ۱۷۰ هزار شغل است. رییس کمیته امداد با تاکید بر اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۷ هزار شغل برای مددجویان ایجاد شده است، اظهار کرد: به این منظور تاکنون بیش از ۱۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال به خانواده‌های تحت حمایت پرداخت شده است. بختیاری افزود: مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال از محل تبصره ۱۶ برای سال جاری پیش‌بینی شده و همچنین ۲۵۰۰ میلیارد تومان در بحث اشتغال روستایی از محل منابع بانکی در نظر گرفته شده که در مجموع به ۶ هزار میلیارد می‌رسد. وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی در کشور به ویژه برای افراد محروم، گفت: در سال‌های اخیر مستمری پرداختی کمیته امداد به خانواده‌های تحت حمایت سه برابر شده است اما با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی و تورم موجود، پاسخگوی نیاز مددجویان نیست.

۱۴۰ هزار دانش‌آموز آسیب‌دیده نیازمند درمان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۴۰ هزار دانش‌آموزبه درمان در حوزه‌های مختلف روانی، اجتماعی و ناشی از مصرف مواد مخدر نیاز دارند گفت: همچنین ۳۰ درصد دانش‌آموزان ما نیازمند توانمندسازی هستند و اگر توانمندی نکنیم در معرض آسیب قرار می‌گیرند. ۱۰ درصد هم در معرض آسیب قرار دارند که نیاز به مداخله و کمک دارند. علیرضا کاظمی آسیب‌های اجتماعی را از جمله مهم‌ترین چالش‌های نظام دانست و اظهار کرد: اکنون دغدغه‌های بسیاری وجود دارد و حل آن جزو اولویت‌های اول نظام است. مجموعه دستگاه‌ها به صورت هم افزا در کنار یکدیگر کار می‌کنند تا آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهند و کنترل کنند و توانمندی مردم و مسوولان را بالا ببرند. او افزود: آسیب‌های اجتماعی را می‌توان به دو بخش آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر و دوم آسیب‌های ناشی از مشکلات و فشارهای روحی و روانی تقسیم‌بندی کرد. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در هر دو حوزه نیازمند کار فراوان هستیم و شاید بخش اعظم آسیب‌ها به بخش اول و ناشی از مصرف مواد مخدر برگردد گفت: آسیب‌هایی که خانواده‌ها در حوزه مواد مخدر دارند باعث می‌شود اختلالاتی متوجه فرزندان آنها شود. کاظمی ادامه داد: ما اولین کاری که باید در آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های مربوط انجام دهیم مشخص کردن وضعیت است؛ با استفاده از سه درگاه، اطلس آسیب‌های اجتماعی را تدوین کردیم.

 

ارسال نظر