۴۴هزار تخت بیمارستانی در حال ساخت در کشور

۱۳۹۸/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۸۱۷

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۴ هزار تخت بیمارستانی در کشور در حال احداث است، گفت: در صورت ادامه روند تخصیص بودجه عمرانی با همین آهنگ، شاید حدود ۱۵ سال طول بکشد تا پروژه‌های پیش رو به بهره‌برداری برسد؛ آن هم به شرطی که پروژه جدیدی به دست نگیریم.

کامل تقوی نژاد، در مراسم افتتاح درمانگاه‌های جدید تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان امیراعلم درباره این موضوع گفت: ۸.۵ درصد از GDP کشور مربوط به بخش سلامت است. علاوه بر دولت نیاز است که با توجه به تنوع خدمات نظام سلامت، خیرین نیز به ما کمک کنند. با مقایسه این عدد با بودجه‌ای که دولت برای حوزه سلامت اختصاص می‌دهد در می‌یابیم که حدود نیمی از این ۸.۵ درصد را دولت و نیم دیگر آن را مردم می‌دهند. اما ممکن است بخشی باقی بماند که نه دولت و نه بخش خصوصی و حتی خیرین توانایی کافی برای پرداخت در آن زمینه را نداشته باشند که در آن صورت مجبور می‌شویم میزان پرداخت از جیب مردم را افزایش دهیم که این موضوع نیز از خط قرمزهای ما در سیاست‌گذاری‌های وزارت بهداشت است و همواره به دنبال تعدیل میزان پرداخت از جیب مردم هستیم.

تقوی نژاد ادامه داد: در حال حاضر ۴۴ هزار تخت بیمارستانی در کشور در حال احداث است که اگر دولت بخواهد اعتباراتی را که اختصاص می‌دهد با همین آهنگ عمرانی پیش برد، با توجه به هزینه‌های موجود که ۱۵ هزار میلیارد تومان برای ساختن ساختمان مراکز ارایه خدمات است و حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز به تجهیزات اختصاص پیدا کند، حدودا ۱۵ سال طول می‌کشد تا پروژه‌های فعلی به سرانجام برسد؛ البته به شرط آنکه پروژه جدیدی برای احداث دست نگیریم.

وی افزود: وزارت بهداشت به دنبال جذب کمک دیگران و بخش خصوصی با استفاده از ظرفیت‌های موجود است. بحثی در ارتباط با مولدسازی دارایی‌های اکنون ما وجود دارد که وزارت بهداشت به دنبال شروع آن است. تاکنون برآورد کرده‌ایم غریب به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مجموع دارایی‌هایی است که در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دارد. مشاهده می‌کنیم برخی جاها از ظرفیت‌ها یا ساختمان‌ها به درستی استفاده نمی‌شود. وزارت بهداشت در تلاش است تا بخش مدیریتی در این زمینه تعریف کند تا به استفاده حداکثری از منابع موجود برسیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌های بانکی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری سلامت و جذب کمک خیرین از اولویت‌های وزارت بهداشت است، گفت: تاکنون در این زمینه اقدامات مناسبی صورت گرفته است اما نیاز است تا بیشتر از توانمندی‌های خیرین بهره‌مند شویم. شاید تاکنون مشکل از طرف ما بوده که بطور دقیق نیازها و کمبودهای خود را برای این اقشار تشریح نکرده‌ایم. پس اکنون ما دست نیاز خود را برای توسعه بخش‌های نظام سلامت به سوی خیرین دراز می‌کنیم.

 

ارسال نظر