کاهش ملموس سن سکته مغزی

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۷۳۶
کاهش ملموس سن سکته مغزی

مشاور معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به سه اقدام جدید وزارت بهداشت در حوزه درمان سکته‌های حاد مغزی تاکید کرد: مهم‌ترین چالش ما در این زمینه آگاهی مردم از علائم سکته مغزی و مراجعه سریع آنها به مراکز درمانی به‌ویژه از طریق اورژانس است.

جمشید کرمانچی با اشاره به مبحث سکته مغزی در کشور گفت: سکته مغزی به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کشور محسوب می‌شود؛ به‌طوری که سالانه ۱۰۰ هزار مورد سکته مغزی در کشور داریم. نکته مهم دیگر این است که سکته مغزی همچنان به عنوان علت مهم و اصلی معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها در کشور شناخته می‌شود.

او با بیان اینکه با توجه به شیوع سکته‌های مغزی در کشور، لازم بود که وزارت بهداشت برنامه‌ای ملی در این حوزه داشته باشد، ‌افزود: بر همین اساس از سال ۱۳۹۵ برنامه ملی درمان سکته‌های حاد مغزی آغاز شد. در این برنامه چند عنصر اصلی وجود دارد؛ ابتدا ما یک هماهنگی برای درمان این بیماران بین بیمارستان و اورژانس ایجاد کردیم و مهم این بود که ما بتوانیم به موقع به بیماران رسیدگی کنیم. زیرا اگر در کمتر از چهار ساعت بتوانیم بیمار سکته مغزی از نوع بدون خونریزی‌دهنده را به بیمارستان برسانیم، حتما می‌توانیم اقدامات خیلی خوبی برایش انجام دهیم. باید توجه کرد که سکته مغزی دو نوع انسدادی و خونریزی‌دهنده دارد. حال اگر در نوع انسدادی سکته مغزی بیمار را در کمتر از چهار ساعت به بیمارستان برسانیم، می‌توان بیمار را نجات داد. مشاور معاون درمان وزارت بهداشت همچنین گفت: در عین حال باید توجه کنیم با توسعه این طرح، چالش اصلی‌مان در کشور، آگاهی مردم و مراجعه به موقع در این حوزه است. در وهله اول مردم نباید فکر کنند که سکته مغزی فقط در سنین بالای ۵۰ یا ۶۰ سال اتفاق می‌افتد. در حال حاضر سکته‌های مغزی در سنین ۴۰ سال داریم و بعضا مواردی از سکته مغزی در سنین زیر ۴۰ سال هم دیده شده است. گاهی اوقات مردم انتظار دارند که یک فرد پیر و از کار افتاده‌ای سکته مغزی کند؛ در حالی که یک فردی که شاغل است یا در خیابان راه می‌رود هم ممکن است سکته مغزی کند. بنابراین حواس مردم باید به این موضوع باشد و اشتباه نکنند و فکر نکنند که سکته حاد مغزی فقط مختص افراد پیر است. کرمانچی تاکید کرد: البته این روندی است که در دنیا اتفاق افتاده و سن سکته مغزی کاهش یافته است، اما در ایران به شکل ملموسی پایین آمده که دلیل آن هم سبک زندگی اعم از تغذیه ناسالم، مصرف چربی و نمک، فست‌فود و تحرک بدنی ناکافی است که منجر به افزایش ریسک سکته‌های مغزی شده است. در عین حال مردم زمانی‌که علائم سکته مغزی را دیدند، فکر نکنند که یک عارضه محدود و زودگذر است و با خود بگویند یک ساعت یا یک روز صبر کنیم تا بهتر شویم، بلکه باید سریعا به اورژانس مراجعه کنند تا در آنجا مطمئن شوند.

وی افزود: امسال انجمن سکته مغزی ایران پیشنهاد کرده است که هفته پایانی آبان ماه را یک کمپین اطلاع‌رسانی در حوزوه سکته مغزی برگزار کنند که در حال آماده‌سازی پکیجی در این باره هستند تا در تمام شهرها بتوانند یک هفته درباره سکته مغزی و علائم آن تبلیغ کنند.

کرمانچی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار مورد از انواع سکته مغزی را طی اجرای برنامه درمان سکته‌های حاد مغزی بررسی کرده‌ایم، گفت: از این تعداد، ۷۰۰۰ مورد در کشور تزریق دارو داشته‌ایم.

 

ارسال نظر