خودروسازان چگونه می‌خواهند مانع آلودگی‌ سواری دیزلی شوند

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۰۰:۲۰:۱۶
کد خبر: ۱۵۶۳۷۵
خودروسازان چگونه می‌خواهند مانع آلودگی‌ سواری دیزلی شوند

تابستان امسال بود که شرکت ایران خودرو دیزل با ارسال نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط زیست خواستار صدور مجوز برای تولید خودروی سواری دیزلی شد. پس از آن سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اعلام مخالفت خود با تولید آن گفت که خودروی دیزلی ۴۰ برابر بیشتر از خودروی بنزینی ذرات معلق و ۸ برابر بیشتر از آن آلاینده ناکس تولید می‌کند همچنین وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که در سال ۲۰۱۲ سازمان جهانی بهداشت دود دیزل را سرطان‌زای قطعی اعلام کرد اما با تمام اینها یک شرکت خودروسازی مجددا درخواست صدور مجوز برای تولید ۵۰ هزار خودرو سواری دیزل را کرد این درخواست در حالی است که کارشناسان محیط‌زیست معتقدند فناوری‌های کاهش آلاینده دود موتور دیزل بسیار پیچیده‌تر از خودروی بنزینی است.

یوسف رشیدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره این موضوع گفت: طرح این شرکت خودروساز برای کاهش آلاینده «ناکس» موتور دیزل استفاده از سیستم بازچرخانی اگزوز و برای کاهش ذرات معلق آن استفاده از فیلتر دوده است همچنین از فیلتر اکسیداسیون برای جمع‌آوری هیدروکربن‌های نسوخته استفاده خواهد شد. به‌طور کلی سه تکنولوژی کنار هم کار خواهند کرد تا این سواری دیزلی در شرایط مساعدی قرار گیرد.

این متخصص آلاینده‌های زیست‌محیطی با اشاره به رویکرد ایران خودرو به نصب فیلتر دوده اظهارکرد: الزام‌هایی برای نصب فیلتر دوده در «خودروهای سنگین دیزلی» وجود دارد اما خودروسازان به بهانه تحریم‌ها می‌خواهند از آنها سرباز کنند این درحالی است که قصد دارند برای «تولید سواری دیزلی» از فیلتر دوده استفاده کنند.

به گفته رشیدی در خودروهای سواری بنزینی با کاتالیست می‌توان آلودگی را کنترل کرد اما در حال حاضر برای نصب همین یک قطعه با مشکلاتی مواجه هستیم. حالا در نظر بگیریم که برای کنترل آلودگی سواری دیزلی مجبوریم از سه تکنولوژی کنار هم استفاده کنیم. از این رو تجربه نشان می‌دهد که تولید سواری دیزلی گامی به عقب است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: مطالعات انجام شده در اروپا نشان می‌دهد که خودروهای سواری دیزلی در مرحله تست برای دریافت مجوز، آلودگی به مراتب کمتری نسبت به زمانی دارند که به مرحله تولید می‌رسند. با در نظر گرفتن تمام این جوانب و اینکه فناوری‌های کاهش آلاینده دود دیزل بسیار پیچیده‌تر از تکنولوژی‌های خودروی بنزینی است ما همچنان مخالف تولید سواری دیزل در کشور هستیم.

رشیدی با تاکید بر اینکه سازمان بهداشت جهانی بهداشت نیز اعلام کرده که دود دیزل سرطان‌زا است، تصریح کرد: اروپا نیز در حال حاضر به دنبال کاهش تولید سواری‌های دیزلی است.

این وضعیت در حالی است که عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست هم اخیرا در نامه‌ای به مصطفی میرسلیم، موسس شرکت تحقیقات، طراحی و تولید موتور ایران خودرو  اعلام کرد: « بهتر بود هزینه‌ای که جهت توسعه و طراحی موتور سواری دیزلی در آن مجموعه صورت گرفت، در راستای طراحی و پایه‌ریزی تولید خودروهای برقی صرف می‌شد که هم به لحاظ صرفه‌جویی در مصرف سوخت و هم از سایر مناظر محیط زیستی و آینده‌نگری برای کشور مفیدتر است. براساس ادعای مدیران پروژه، حدود ۵۰ میلیون یورو برای طراحی و تولید این موتور دیزلی هزینه شده است. با این مقدار هزینه می‌توان حدود ۸۰۰۰ خودرو برقی به ناوگان تاکسیرانی شهرهای بزرگ اضافه کرد که بطور یقین تأثیر مثبتی در کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها و تضمین‌کننده محیط زیست نسل‌های آینده خواهد بود.»

 

ارسال نظر