وزیر بهداشت: نقش بانک‌ها در اقتصاد سلامت مغفول مانده است

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۱۹۹

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست مشترک مسوولان بانکی کشور با بیان اینکه نقش بانک‌ها در اقتصاد سلامت مغفول مانده است، گفت: نظام سلامت ما از این پس جزو نظام‌های پرهزینه بوده و دوم اینکه، از این به بعد، مدیریت نظام سلامت نه‌تنها در بعد اقتصادی، بلکه در همه ابعاد، به تنهایی در توان وزارت بهداشت نبوده و نیازمند مشارکت‌های بین بخشی وسیع است.

نمکی با اشاره به مشکلات و فشارهایی که به بانک‌ها در سال‌های اخیر تحمیل شده است، گفت: مشکلات اقتصاد مملکت خارج از حیطه اقتصاد بوده و ناشی از کاستی‌های درون این حوزه نیست، بلکه ناشی از مشکلات سیاسی و مدیریتی است. کاستی‌های اقتصاد سلامت هم ناشی از مشکلات مدیریتی در مملکت است. برای مثال، در حال حاضر، ۵ هزار تخت بیمارستانی با ضریب اشغال زیر ۲۰ درصد در کشور داریم، یعنی در زمینه نیازسنجی مشکل داشتیم و تخت‌های بیمارستانی با فشار برخی مسوولان، در برخی شهرها و مناطق اضافه شده است که مقرون به صرفه و اقتصادی و حتی هزینه- اثربخش نیست. یعنی، به جای اینکه با اولویت و محوریت پیشگیری، سرمایه‌گذاری کنیم، در مقوله درمان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و به جای اینکه درمان سرپایی را توسعه دهیم، بیشتر درمان بستری را رونق بخشیدیم. لذا، در این دوره، تقدم پیشگیری بر درمان و درمان سرپایی بر درمان بستری را جزو اولویت‌های خود قرار دادیم. در این راستا نیز تصمیم گرفتیم بخش خصوصی را بیشتر درگیر کرده و چنانچه بخواهیم نظام بانکی را درگیر کنیم، بنا نداریم که فشارهای اقتصاد سلامت را در نظام بانکی توزیع کرده و با زورگویی به بانک‌ها مشکلاتمان را حل کنیم. نظام بانکی به عنوان بنگاه اقتصادی، باید کار برایش مقرون به صرفه تمام شده و دوم اینکه، نظام بانکی احساس کند که در این راستا، کار خیر و عام المنفعه‌ای نیز انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از بانک‌های جهان با سود سالانه شان کارهای خیریه نیز انجام می‌دهند. سرمایه‌گذاری برای بانک باید دو جنبه داشته باشد، یکی اینکه بدانند پولی که به میدان می‌آورد، سودآور خواهد بود و دوم اینکه در جنبه‌های عام‌المنفعه همکاری کنند و ما نیز در مورد این دو جنبه می‌توانیم با یکدیگر تبادل نظر و همراهی کنیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: برای همکاری مشترک در بخش بهداشت می‌توانیم از ظرفیت تبصره‌های قانون بودجه ۹۹ استفاده کنیم و در بخش پیشگیری، بیشتر کار کنیم. درحال حاضر، در حال راه‌اندازی ۴۰۰ خانه بهداشت سیار عشایری برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عشایر کوچ روی مملکت که از هیچ امکانی برخوردار نبودند، هستیم و بانک‌ها در این زمینه می‌توانند به عنوان نوعی از مشارکت PPP یا از باب مسوولیت اجتماعی به صحنه بیایند.

نمکی یادآور شد: همچنین، بانک‌ها می‌توانند در پیشبرد طرح‌های ملی همچون بسیج ملی کنترل فشارخون نیز همکاری کنند. در طرح اخیر بسیج ملی فشارخون، افزون بر ۳۰ میلیون نفر مورد سنجش قرار گرفته و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مورد جدید شناسایی شدند. می‌توان در این راستا با همکاری بانک‌ها پکیجی تعریف کرد که با ایجاد کمپین، از چه تعداد مورد پیشگیری شده و این موارد در آینده چه میزان هزینه برای نظام سلامت داشته‌اند، درواقع ما با مشارکت نظام بانکی، هزینه‌های نظام سلامت در آینده را کاهش خواهیم داد. یعنی سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهیم و نوع خدمت را کمّی کنیم، در این راستا، می‌توان ضلع سوم مانند بیمه‌های مکمل را نیز وارد کرد.

 وزیر بهداشت اظهار کرد: وزارت بهداشت سالانه حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع دارد که ۳۵ هزار میلیارد تومان آن درآمد دولتی بوده و ۳۵ هزار میلیارد تومان آن از درآمدهای اختصاصی حاصل می‌شود. یعنی شما شریک حدود ۷۰ هزار میلیارد تومانی دارید و چنانچه درکنار هم به این نتیجه برسیم که این منابع را چگونه در نظام بانکی به گردش درآوریم که بتوان اقدامات بزرگی انجام داد، قدرت و هنر شما را نشان می‌دهد تا از ظرفیت منابع دولتی و درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای انجام امور عام المنفعه استفاده کنید. در حال حاضر فصل بودجه است و اطمینان دارم با قابلیت‌هایی که در نظام بانکی و نظام سلامت کشور وجود دارد، موفق به تعریف مدل همکاری مشترک خواهیم بود تا به اقتصاد سلامت و به بانک‌ها برای انجام اقدامات عام‌المنفعه، کمک شود.

 

ارسال نظر