اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۰۱:۲۲:۳۳
کد خبر: ۱۵۵۷۷۸

راهکارهای کنترل قاچاق معکوس دارو

نایب‌رییس کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه داروخانه‌های مرجع به ویژه هلال‌احمر باید به عنوان نقطه اتکا مردم عمل کنند، افزایش قیمت دارو، استفاده از بیمه‌ها و کنترل مبادی خروجی را از جمله راهکارهای کنترل قاچاق معکوس دارو دانست.

مرتضی خاتمی با بیان اینکه افزایش تولید 50 درصدی دارو و داروهای ارزان‌قیمت زمینه قاچاق دارو به کشورهای همسایه را فراهم آورده است، گفت: قاچاق ممکن است بیشتر به صورت مسافری باشد و در برخی اقلام، قیمت در داخل و خارج کشور تا ۸ برابر است. نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد مقابله با پدیده قاچاق دارو، افزود: بهترین راهکار کنترل قاچاق، افزایش قیمت دارو و استفاده از بیمه‌ها است، تا مردم در کشور از داروی ارزان استفاده کنند و از سویی داروهای ارزان به خارج کشور قاچاق نشوند البته کنترل مبادی خروجی چه مسافری و چه کالایی، می‌تواند تا حدودی موثر باشد اما راه‌حل نهایی نیست. او یادآور شد: افزایش قیمت و استفاده از ظرفیت بیمه‌ها برای پوشش دارو می‌تواند به نفع تولید‌کننده، مصرف‌کننده و بیمه‌ها باشد؛ درست نیست حق مردم، نصیب قاچاقچیان دارو شود. نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۹۷ درصد داروها تولید داخل هستند، گفت: ۳ درصد داروها وارداتی و اغلب داروهای خاص هستند که حدود 500 میلیون دلار ارزبری دارند البته برای واردات مواد اولیه دارو و تجهیزات در مجموع بیش از ۲/۵ میلیون دلار ارز نیاز داریم. خاتمی در مورد تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی به خانه ملت گفت: با توجه به شرایط تحریم باید بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه داروهای خاص و تجهیزات پزشکی که تولید داخلی ندارد با سرعت بیشتری عمل کند تا هیچ مشکلی در روند تولید و تامین دارو و تجهیزات پزشکی به وجود نیاید.

ویزیت متخصصان طب سنتی تحت پوشش بیمه

دبیر و رییس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت گفت: بنا شد، سازمان‌های بیمه‌گر با حمایت از متخصصان طب سنتی، ویزیت این افراد را تحت پوشش قرار دهند. سجاد رضوی، در جلسه شورای عالی بیمه سلامت که با حضور وزیر بهداشت، برگزار شد، در خصوص مصوبات این جلسه افزود: در جلسات شورای عالی بیمه سلامت درخصوص داروها و خدمات جدیدی که مورد نیاز مردم است، تصمیم‌گیری می‌شود. او ادامه داد: یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه امروز، موضوع طب سنتی است که بنا شد، سازمان‌های بیمه‌گر با حمایت از متخصصان طب سنتی، ویزیت این افراد را تحت پوشش قرار دهند، البته این اقدام منوط به تدوین راهنماهای بالینی و تعیین حدود خدماتی است که متخصصان طب سنتی اجازه دارند انجام دهند. رضوی اظهار کرد: موضوع دیگری که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، پوشش بیمه‌ای برخی از داروهای مورد نیاز بیماران خاص که تعدادشان در کشور محدود است، بود. در جلسه امروز، بنا شد، داروی ماسیتنتان تحت پوشش بیمه قرار گیرد. داروی ماسیتنتان برای درمان پرفشاری اولیه ریوی تجویز می‌شود. دبیر و رییس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت خاطرنشان کرد: در این جلسه همچنین، خرید راهبردی و ضوابط نحوه قرار دادن خدمات و تجهیزات پزشکی در پوشش بیمه‌ای نیز مطرح و مورد تایید قرار گرفت و از این پس، در دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، براساس این ضوابط اقدام خواهد شد.

نیاز ایران به ۳۰۰ هزار روانشناس و مشاور

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی هر ۵۰خانوار به یک روانشناس و مشاور نیاز دارند، گفت: براساس آمارهای موجود حدود ۲۲ میلیون خانوار در ایران زندگی می‌کنند که طبق استانداردهای جهانی به ۳۰۰ هزار روانشناس و مشاور در کشور نیاز داریم. محمد حاتمی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی هر ۵۰ خانوار به یک روانشناس و مشاور نیاز دارند، اظهار کرد: براساس آمارهای موجود حدود ۲۲ میلیون خانوار در ایران زندگی می‌کنند که طبق استانداردهای جهانی به ۳۰۰ هزار روانشناس و مشاور در کشور نیاز داریم، البته هم‌اکنون حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در رشته روانشناسی و مشاوره در حال تحصیل هستند که نشان می‌دهد در آینده با مشکل کمتری در این زمینه مواجه هستیم. او به ایسنا گفت: نهادهای مسوول باید بپذیرند که برای ارایه خدمات روانشناسی و مشاوره به سراسر کشور نیازمند برنامه‌ریزی‌ مشخصی هستیم، در غیر این صورت ارایه خدمات همچنان به کلان‌شهرها محدود می‌شود. حاتمی با اشاره به اینکه خانواده‌های کم درآمد و آسیب‌پذیر نیز همانند سایر اقشار جامعه به خدمات مشاوره و روانشناسی نیاز دارند، یادآور شد: اکثر جمعیت ایران به دلیل عدم برخورداری از بیمه خدمات اجتماعی و سلامت و نبود تسهیلات در مناطق محروم و حاشیه‌ای از خدمات روانشناسی و مشاوره محروم هستند و تنها کلان‌شهرها از این خدمات بهره می‌گیرند. بهره‌مندی همه مردم ایران از خدمات روانشناسی و مشاوره نیازمند عزم ملی و فرهنگ‌سازی است و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به تنهایی نمی‌تواند برای تحقق این مهم تلاش کند.

 

 

 

ارسال نظر