اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۶۸۵

افزایش گازگرفتگی در کشور

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که در نیمه نخست امسال، ۲۲۳ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست داده‌اند.

آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور، در نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد ۲۲۳ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۱۹۴ نفر بود، ۱۴.۹ درصد افزایش یافته است.

در این مدت از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور، ۱۶۰ نفر مرد و ۶۳ نفر زن بودند این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۱۴۱ مرد و ۵۳ زن بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند. در این مدت استان‌های تهران با ۵۰، آذربایجان شرقی با ۲۷، خراسان رضوی با ۱۹ و اصفهان با ۱۷ فوتی و پس از آنها فارس با ۱۴، کرمانشاه با ۱۲ و مازندران با ۱۱ فوتی بیشترین تلفات گازگرفتگی را به خود اختصاص دادند.

آمار تلفات گازگرفتگی در دیگر استان‌ها کمتر از ۱۰ مورد و در پنج استان صفر گزارش شده است. آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد تلفات مسمومیت با گاز مربوط به نیمه دوم هر سال است، به نحوی که از ۷۴۹ فوتی مسمومیت با گاز منوکسید کربن در سال ۱۳۹۷، ۷۴.۱ درصد طی 6 ماهه دوم سال جان خود را از دست دادند و این درصد بطور تقریبی در دیگر سال‌ها نیز تکرار شده است.

با توجه به برودت هوا و استفاده از وسایل گرمایشی در نیمه دوم هر سال، آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن در این مدت با رشد قابل توجهی نسبت به نیمه اول سال همراه است؛ در سال ۱۳۹۷ در مجموع ۷۴۹ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند که ۵۵۵ نفر از آنان در نیمه دوم سال جان باخته‌اند. در نیمه دوم سال گذشته بیشترین آمار تلفات گازگرفتگی با ۱۳۷ فوتی در دی ماه و پس از آن با ۱۳۵ فوتی در بهمن ماه به ثبت رسیده است.

دستگیری ۲۸ نفر در رابطه با فروش سوالات کنکور

رییس پلیس پایتخت گفت: ۲۸ نفر از افرادی که سعی در فروش سوالات کنکور داشتند شناسایی و دستگیر شدند. سردار حسین رحیمی رییس پلیس پایتخت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با باند فروش سوالات کنکور برخورد کرده‌ایم. او افزود: تاکنون حدود ۲۷ الی ۲۸ نفر از افرادی که اقدام به این کار کرده بودند شناسایی و دستگیر شده‌اند. رحیمی گفت: این خبر صحت دارد شایعه نیست و به افرادی که فکر می‌کنند می‌توانند از این طریق مردم را فریب دهند هشدار می‌دهیم پلیس با آنها برخورد خواهد کرد. سردار علی ذوالقدر رییس پلیس امنیت تهران گفته بود: سوالات کنکور در یک قدمی فروخته شدن بود .

تخریب ۲۶ هزار درخت هیرکانی با انتقال آب خزر

نماینده مردم ساری در مجلس گفت: با اجرای طرح انتقال آب خزر، حدود ۴ هزار درخت ممنوع‌القطع، ۲۶ هزار اصله درخت جنگلی هیرکانی و چندین میلیون تن خاک مرغوب جنگلی نابود شده و فاجعه‌ای زیست محیطی رخ می‌دهد. علی اصغر یوسف‌نژاد در مورد موافقت دولت با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، گفت: کسانی که مدعی هستند این طرح کارشناسی است چرا دلایل و استدلال‌های قانع‌کننده خود را به مردم ارایه نمی‌کنند؟ نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود: چرا در مورد مسیرهای انتقال آب اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و از قیمت تمام شده پروژه و اثرات زیست محیطی آن بر اکوسیستم طبیعی سخنی نمی‌گویند؟ او ادامه داد: شفافیت، اطلاع‌رسانی و نشر مطالعات طرح هنوز نامشخص و مبهم و بدون مشارکت مردمی تهیه شده است همچنین ذی نفعان در تصمیم‌گیری‌ها هیچ نقشی نداشته‌اند؛ در حالی که گروه‌ها و تشکل‌های زیست‌محیطی، انجمن‌های علمی، اساتید دانشگاه و حتی سازمان جنگل‌ها و مراتع و انجمن علمی جنگل بانان ایران مخالف اجرای این طرح هستند به دیدگاه و نظرات کارشناسی آنها توجه نمی‌شود. یوسف نژاد یادآور شد: همچنین اداره کل منابع طبیعی مازندران مخالفت خود را به صورت مکتوب و در 9 بند به سازمان محیط زیست اعلام کرده است. این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه مسیر انتقال لوله آب ۱۱ کیلومتر از حاشیه جاده جنگلی عبور می‌کند، به خانه ملت گفت: با اجرای پروژه انتقال آب خزر حدود 4 هزار درخت ممنوع‌القطع، 26 هزار اصله درخت جنگلی هیرکانی، بیش از 50 هزار پایه درختی جنگلی و چندین میلیون تن خاک مرغوب نابوده شده و از بین می‌روند و فاجعه‌ای زیست محیطی رخ می‌دهد جای تعجب است که افرادی که مدعی هستند چرا دلایل کارشناسی خود را ارایه نمی‌کنند. عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در مورد برخی اظهارات مبنی بر اینکه در این طرح هیچ درختی قطع نمی‌شود و از مسیر سابق انتقال نفت استفاده خواهد شد، گفت: این اظهارات نیز غیرفنی و غیرکارشناسی است. نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از مسیرهای دیگری برای انتقال آب به استان سمنان استفاده کرد، افزود: تامین آب به روش پایدار و منطبق با منافع ملی و صرفه‌جویی در مصرف آب از جمله راهکارهای تامین آب سمنان است؛ بر اساس شرایط و توپوگرافی پمپاژ آب با اختلاف 2 هزار و 500 متر کاری بسیار سخت است و از سویی دریای خزر آزاد نیست بلکه بسته است و انتقال آب در دنیا از دریاهای بسته انجام می‌شود.

 

ارسال نظر