اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۱:۱۸
کد خبر: ۱۵۵۳۳۱

دفترچه بیماران دیابتی نشان‌دار شود

رییس هیات‌مدیره انجمن دیابت ایران ضمن انتقاد از برخی قوانین بیمه‌ها برای ارایه داروی بیماران دیابتی، بر لزوم نشان‌دار شدن دفترچه این بیماران از سوی بیمه‌ها تاکید کرد.اسدالله رجب درباره وضعیت دسترسی بیماران دیابتی به انسولین، با بیان اینکه در زمینه تهیه داروهای قندخون مشکلی نداریم، گفت: البته قوانین بیمه‌ها برای بیماران ما مشکلاتی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال فرد دیابتی برای دریافت داروهای خود و انسولین به داروخانه مراجعه می‌کند اما، داروخانه با بیان اینکه طبق محاسبات خودش شخص باید هنوز مقداری دارو داشته باشد، از تحویل داروی مجدد به او خودداری می‌کند.او با اشاره به اینکه در بیماری دیابت، شرایط زندگی، روحی و حالت فرد ممکن است باعث تغییر در روند مصرف دارو شود، تصریح کرد: نیاز بدن به انسولین به عوامل مختلفی همچون استرس فرد، تغذیه و... وابسته است و وجود یا عدم وجود این موارد، می‌تواند میزان نیاز فرد به انسولین و دارو را مشخص کند و بر همین اساس بیمه‌ها و داروخانه‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند. در عین حال بطور مثال در کودکان با افزایش سن، نیاز به انسولین نیز افزایش می‌یابد. همچنین گاهی ممکن است دارو پیش از مصرف خراب شود، شکسته شود یا به هر طریقی از دست برود. رجب ادامه داد: در سال جاری روند تایید دارو توسط بیمه دو بار انجام شده است؛ البته اصول کلی آن سالی یک‌بار است؛ البته نباید از ذکر این نکته غافل شد که بیمه‌ها نیز نکات قابل توجه خود را در این زمینه بیان می‌کنند، اما مشکل بیمار را باید جدی گرفت.

رنگ و بوی سیاسی طرح انتقال آب خزر

رییس انجمن جنگلبانی ایران با انتقاد از مجوز انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی از سوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سمنان به لحاظ خشکسالی و کمبود آب در صدر استان‌های درگیر کشور قرار ندارد و استان‌هایی مانند کرمان، قم و سیستان و بلوچستان با مشکلات بیشتری در زمینه کمبود آب و خشکسالی مواجه هستند، چرا این استان‌ها در اولویت قرار نمی‌گیرند؟

هادی کیادلیری درباره طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی گفت: معتقدم نامه‌ای که سازمان محیط‌زیست به وزارت نیرو ارسال کرده است، رنگ و بوی سیاسی دارد، چراکه در نامه قید شده است با انجام پروژه موافقیم، اما ارزیابی فنی یک ماه دیگر اعلام می‌شود. این نشان می‌دهد قبل از ارزیابی فنی با انتقال آب موافقت شده است و این موضوع بسیار عجیب است به‌ویژه آنکه در جلسات متعددی مطرح شده است که این انتقال غیرکارشناسی است و قابل انجام نیست. از جنبه‌های مختلف زیست‌محیطی، فنی، قانونی، اقتصادی هم اگر این پروژه بررسی شود می‌بینیم که از اشکالات بسیاری برخوردار است.

او با بیان اینکه ساختار کلی این پروژه از توسعه پایدار به دور است، ادامه داد: یکی از اصل‌های توسعه پایدار «زمان» است؛ یعنی برنامه‌ریزی که درباره این نوع از پروژه‌ها داریم باید برای بلندمدت باشد. همچنین باید ببنیم که براساس آمایش سرزمین و ارزیابی توان انجام دادن چه پروژه‌ای را داریم. اگر براساس آمایش سرزمین تشخیص دادیم در سمنان آب نداریم نباید صنایع آب‌بر را در آنجا ایجاد کنیم. رییس انجمن جنگل‌بانی ایران به ایلنا گفت: از سوی دیگر قرار است آب را از دریایی که دارای یک رژیم حقوقی است به فلات مرکزی منتقل کنیم، در حالی که ما خودمان همان رژیم حقوقی را قبول کرده‌ایم. رژیم حقوقی حفاظت از دریای خزر که به کنوانسیون تهران نیز شهرت دارد، دارای بندهایی از جمله جلوگیری از آلوده شدن دریا، رعایت و حفظ تنوع زیست‌محیطی و ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی است.

کیادلیری با بیان اینکه با انتقال آب جمعیتی را در منطقه‌ای جمع‌ می‌کنیم که آینده‌شان به توسعه ناپایدار گره خورده است، اظهار کرد: قطعا با انتقال آب جمعیتی به این منطقه خواهند رفت و اتفاقاتی حتما خواهد افتاد، سوال من این است که با توجه به اینکه هر لحظه ممکن است، این منابع به هر دلیلی از دسترس خارج شود با مردمی که آینده آنها با منابع ناپایدار گره خورده است در آینده قرار است چه کنیم؟

تسریع در بررسی آیین‌نامه‌های قانون معلولان

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تسریع در روند بررسی آیین‌نامه‌های قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت: آیین نامه‌های این قانون تا آذرماه تصویب و برای اجرا ابلاغ می‌شود.وحید قبادی‌دانا با اشاره به بررسی و تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون افراد دارای معلولیت اظهار کرد: ۶ آیین‌نامه مربوط به این قانون تدوین شده که در حال بررسی و تصویب در کمیسیون‌های فرعی و اصلی هیات وزیران قرار دارد. وی با اشاره به اینکه روند بررسی آیین‌نامه‌ها تسریع شده است گفت: بعد از جلسه پیگیری و هماهنگی اجرای قانون افراد دارای معلولیت که با حضور معاون اول رییس‌جمهور تشکیل شد؛ طبق دستور آقای جهانگیری این آیین‌نامه‌ها در اولویت قرار گرفته است. او به مهر گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که صورت گرفته تا آذرماه امسال در آستانه روز جهانی معلولان ۶ آیین‌نامه اشاره شده در هیات وزیران تصویب و برای اجرا ابلاغ خواهد شد.رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین در ارتباط با رونمایی و ابلاغ سند ملی سالمندان گفت: این سند نهم مهرماه امسال باحضور وزرای بهداشت و رفاه ابلاغ شد و با اجرای این سند بخش قابل توجهی از مشکلات سالمندان مرتفع خواهد شد.

 

ارسال نظر