منافع ملی فدای منافع شخصی

۱۳۹۸/۰۷/۲۳ - ۰۰:۴۳:۴۹
کد خبر: ۱۵۵۱۵۲
منافع ملی فدای منافع شخصی

موضوع انتقال آب خزر به سمنان که با موافقت عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور یک مرحله به اجرا نزدیک شد حالا ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. از یک سو اداره کل منابع طبیعی مازندران که پیش از این هم مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بود، بار دیگر اعلام کرد در 9 بند با این پروژه مخالف است و از سوی دیگر روز گذشته عضو مجمع نمایندگان مازندران هم با بیان اینکه منافع ملی را نباید فدای منافع شخصی، ملی و منطقه‌ای کنیم، اعلام کرد به هیچ عنوان اجازه انتقال آب خزر و تکرار فاجعه ارومیه را نخواهیم داد. مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران با بیان اینکه کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران در نامه‌ای به سازمان محیط زیست با ۹ بند با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کشور مخالفت کرده بود، گفت: بیش از ۱۱ کیلومتر از مسیر پیشنهادی انتقال لوله آب از جنگل‌های هیرکانی عبور می‌کند که درصورت اجرای پروژه تخریب زیادی برای جنگل دارد.

محسن موسوی با اشاره به اینکه متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست به این نکته توجه نکرده است، به ایسنا گفت: از سوی دیگر با توجه به عملیات خاکریزی و خاکبرداری هیچگونه تمهیداتی درباره مدیریت این منابع خاکی ارایه نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران ادامه داد: از جمله دیگر دلایل مخالفان منابع طبیعی با طرح انتقال آب دریای خزر این است که در طول مسیر پیشنهادی پنج ایستگاه پمپاژ در حوزه استان مازندران پیش‌بینی شده اما هیچ‌گونه امکان مطالعه نقشه قابل بررسی برای نحوه انتقال نیروی برق به این ایستگاه‌ها در مناطق جنگلی داده نشده است.

موسوی با بیان اینکه از سوی دیگر از هر پنج لیتر آب دریا دو لیتر قابل شیرین‌کردن و ۳ لیتر شورآبه و پساب است، تصریح کرد: محیط زیست باید پیش‌بینی کند که با این حجم شورآبه و پساب قرار است چه کار کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه این تصمیم جای تاسف و تعجب دارد، گفت: منابع طبیعی نظر کارشناسی و فنی خود را اعلام کرده است اما تصمیم‌گیرنده ما نیستیم که بتوانیم جلوی انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کشور را بگیریم.

   با انتقال آب خزر، شمال به اهواز و ارومیه‌ای دیگر تبدیل خواهد شد

اظهارات موسوی در حالی است که علی‌محمد شاعری، در واکنش به موافقت کلانتری، رییس حفاظت محیط زیست با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، این تصمیم را غیرکارشناسی و ضد محیط زیست دانست و اعلام کرد: بطور قطع با تحقق آن فاجعه ارومیه در شمال کشور تکرار می‌شود. او افزود: در صورت انتقال آب خزر تمامی تالاب‌های منتهی به دریای خزر خشک، تاسیسات دریایی و واحدهای گلوگاهی و بنادر به تدریج تعطیل و دما و غلظت آب دریای خزر به‌شدت افزایش می‌یابد همچنین صید و صیادی تعطیل و کانون ریزگردها در دریای خزر تشکیل و مردم تمامی استان‌های شمالی کشور تحت تاثیر ریزگردها قرار گرفته و مهاجرت خواهند کرد.  وی با تاکید بر اینکه با انتقال آب خزر، شمال به اهواز و ارومیه‌ای دیگر تبدیل خواهد شد، گفت: با عملیاتی کردن پروژه انتقال آب، سیستم طبیعی دریای بسته خزر به مخاطره خواهد افتاد و با توجه به اینکه حداقل 30 کیلومتر از لوله‌های انتقال آب از حاشیه جنگل عبور می‌کند بنابراین بخش زیادی از جنگل‌های هیرکانی تخریب می‌شود و در نهایت اقتصاد و محیط زیست سه استان شمالی در معرض خطر قرار می‌گیرد. نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پسماند نمکی حاصل از تصفیه آب در دریای خزر تخلیه می‌شود و طی 10 سال گذشته حدود یک متر و 130سانتی‌متر آب دریای خزر از سطح دریای آزاد کاهش پیدا کرده و تالاب‌های میانکاله، انزلی، گمیشان در حال خشکی است بنابراین تاسیسات و نیروگاه‌های دریایی که نیاز به آب ساحلی خزر دارند در صورت پس روی آب تعطیل خواهند شد، گردشگری که یکی از مزیت‌های استان‌های شمالی است در اثر پس روی آب خزر و بروز ریزگردها تحت تاثیر قرار گرفته، تولید، صنعت، محیط زیست و کشاورزی به مخاطره خواهد افتاد و زیستگاه پرندگان، حیات وحش و جانوران در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرد.

   منافع ملی را نباید فدای منافع شخصی، ملی و منطقه‌ای خود کنیم

شاعری از تمامی اندیشمندان، کارشناسان، حامیان محیط زیست و مردم شمال خواست که مراتب اعتراض خود را به صورت قانونی و کارشناسی به رییس‌جمهور اعلام کنند و اجازه ندهند که اجرای این پروژه کلید بخورد و گفت: ما می‌دانیم که رییس‌جمهور به دلیل تعصبات سمنانی بودن به دنبال اجرای این پروژه است این در حالی است که نباید منافع ملی را فدای منافع شخصی، ملی و منطقه‌ای خود کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: در حال حاضر که مردم ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به آرامش و امید به آینده دارند این تصمیم غیرکارشناسی محیط زیست، وزارت نیرو و دولت موجب ایجاد تنش و بروز ناامنی و همچنین تبعات غیرقابل پیش بینی سیاسی و اجتماعی خواهد شد که مسوولیت آن به عهده کسانی خواهد بود که صدور مجوز انتقال آب خزر را کردند.

به دولت اخطار می‌دهیم برای جلوگیری از تبعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی دست به چنین اقدام خطرناکی نزند عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمایندگان به همراه مردم استان‌های شمالی مخالفت شدید خود را با انتقال آب خزر اعلام خواهند کرد، گفت: ما به هیچ عنوان اجازه انتقال آب خزر و تکرار فاجعه ارومیه را نخواهیم داد از این رو به دولت اخطار می‌دهیم برای جلوگیری از تبعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی دست به چنین اقدام خطرناکی نزند زیرا مردم شمال کشور هوشیار هستند و اجازه اجرای این پروژه غیرکارشناسی را نمی‌دهند.

 

ارسال نظر