اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۹:۴۷
کد خبر: ۱۵۴۶۲۸

افزایش 7 میلیون نفری میانسال‌ها تا ۱۴۲۰

براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران حدود ۱۶.۸ میلیون نفر از مردان و ۱۶.۵ میلیون نفر از زنان ایران در بازه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال قرار دارند که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد جمعیت میانسالان ایران تا سال ۱۴۲۰ از ۳۶ میلیون نفر به ۴۰میلیون نفر برسد اما پس از آن مجددا نرخ میانسالان روندی کاهش را طی می‌کند. شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس و جامعه‌شناس، با بیان اینکه در بررسی وضعیت سنی جمعیت کشور به چهار گروه کودک و نوجوان، جوان، میانسال و سالخورده تقسیم می‌شود، اظهار کرد: براساس این تقسیم‌بندی بازه سنی زیر ۱۵ سال کودک و نوجوان، ۱۵-۲۹ سال جوان، ۳۰-۵۹ سال میانسال و افراد بالای ۶۰ سال سالخورده محسوب می‌شوند که آمارهای سال ۹۵ مرکز آمار ایران نشان می‌دهد حدود ۴۲ درصد از جمعیت کشور در دامنه سنی ۳۰- ۵۹ سال قرار دارند، یعنی حدود ۳۳ میلیون نفر از جمعیت کشور میانسال هستند و از این مقدار حدود ۱۶.۸ میلیون نفر مرد و ۱۶.۵ میلیون نفر زن هستند.به گفته این عضو هیات‌ علمی دانشگاه‌ تهران، ساختار سنی جمعیت به موالید، مرگ و میر و مهاجرت بستگی دارد، باتوجه به اینکه تعداد موالید در ایران در دوره‌های پیشین بالا بوده است، پیش‌بینی می‌شود جمعیت میانسال ایران تا سال ۱۴۲۰ به ۴۰ میلیون نفر برسد، یعنی نسبت به سال ۹۵ حدود 7 میلیون نفر به جمعیت میانسال افزوده می‌شود، اما از سال ۱۴۲۰ به بعد این آمارها تاحدودی کاهش پیدا می‌کند. این جمعیت‌شناس با اشاره به وضعیت اجتماعی میانسالان نیز به ایسنا گفت: ۸۹ درصد از مردان میانسال کشور دارای همسر، ۰.۴ درصد بدون همسر در اثر فوت، ۱.۸ درصد بدون همسر در اثر طلاق و ۸.۶ درصد هنوز ازدواج نکرده‌اند؛ یعنی حدود یک میلیون و ۴۰۰ نفر از مردان ۳۰ تا ۵۹ سال کشور هنوز ازدواج نکرده‌اند، این درحالی است که ۸۴ درصد زنان میانسال کشور دارای همسر، ۴.۶ درصد بدون همسر در اثر فوت، ۳.۲ درصد بدون همسر در اثر طلاق و ۸.۵ درصد نیز هنوز ازدواج نکرده‌اند.

واکنش کمالی به پیشنهاد افزایش سن سربازی

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درپی پیشنهاد مطرح شده برای افزایش سن سربازی به ۲۰ سال، توضیحاتی در این باره ارایه کرد. موسی کمالی درباره درخواست مطرح شده از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش سن سربازی به ۲۰ سال اظهارکرد: سربازان از مهم‌ترین بنیه‌های دفاعی کشور هستند و از این رو سربازی امری لازم و ضروری برای کشور است. در همین راستا نیز ستادکل نیروهای مسلح از هرطرح و ایده‌ای که منجر به ارتقای خدمت سربازی و روحیه و شرایط سربازان شود استقبال می‌کند. او با بیان اینکه متولی بررسی طرح‌ها و ایده‌های مربوط به سربازی ستادکل نیروهای مسلح است، گفت: در همین راستا نیز هرطرح و ایده‌ای که برای سربازی وجود داشته باشد، ابتدا باید به ستادکل نیروهای مسلح ارایه شده و اقدامات کارشناسی و بررسی‌های لازم در مورد آن انجام شود. رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به درخواست مطرح شده برای افزایش سن سربازی به ۲۰ سال به ایسنا گفت: در حال حاضر سن سربازی در کشور ورود به ۱۹ سالگی است و از طرف دیگر نیز دارندگان مدرک دیپلم یک‌سال فرصت دارند تا وضعیت سربازی خود را مشخص کنند که به عبارتی دیگر فرد مشمول پس از دریافت دیپلم تا ۲۰ سالگی فرصت دارد که وارد دانشگاه شود، یعنی می‌تواند دوبار در کنکور شرکت کرده و فرصت پذیرش در رشته دانشگاهی مورد علاقه‌اش را پیدا کند. سردار کمالی افزود: همچنین ستاد کل نیروهای مسلح با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش به دانش‌آموزان ذکور این فرصت را داده که تا ۲۰ سالگی تحصیل خود را ادامه داده و در مدارس روزانه ادامه تحصیل دهند، یعنی اگر دانش‌آموزی به دلایل مختلف نظیر ضعف تحصیلی و ... نتواند تا ۱۸ سالگی دیپلم بگیرد، می‌تواند تا ۲۰ سالگی به تحصیل خود ادامه داده و مدرک دیپلم را دریافت کند و پس از آن هم دوباره یک‌سال فرصت دارد که تکلیف سربازی‌اش را مشخص کند که دراین شرایط سن فرد به ۲۱ سال می‌رسد.

کودکان بیشترین آسیب‌دیدگان آلودگی‌های محیط زیست

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کودکان از جمله اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند که بیشترین آسیب را از آلودگی‌های زیست محیطی می‌بینند. احمد لاهیجان‌زاده در مراسم روز ملی کودک و محیط زیست با بیان اینکه مسائل و مشکلاتی که در جنگ جهانی دوم رخ داد سبب شد که یونیسف در سازمان ملل شکل بگیرد، اظهار کرد: آسیب‌های مختلفی به کودکان وارد می‌شود که یکی از آنها آسیب‌های زیست محیطی است. معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: کودکان، افراد مسن و زنان باردار از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه هستند که آلودگی‌های زیست محیطی می‌تواند روی آنها اثرگذار باشد. لاهیجان‌زاده با اشاره به اینکه کودکان بیشتر آسیب را از آلودگی‌های زیست محیطی می‌بینند، تصریح کرد: آسیب‌های زیست محیطی در بعد سلامت هزینه زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند و سبب می‌شود که جامعه سالم شکل نگیرد. او ادامه داد: پژوهش‌های بین‌المللی نشان داده است که میزان پذیرش آموزش‌های زیست محیطی در کودکان بین ۶۵ تا ۷۵ درصد بازدهی دارد درحالی که با افزایش سن تغییر تفکر در افراد کاهش پیدا می‌کند و در سنین دانشجویی تغییر تفکر نسبت به محیط زیست بین ۵ تا ۱۰ درصد است.

 

ارسال نظر