اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۴۹

«مدارسِ وقفی» قابل تغییر نیستند

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری دولت و آموزش و پرورش مدارس موقفی که قدمت دارند را بهینه‌سازی کنیم. حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی با اشاره به آمار مدارس موقوفه در کشور گفت: بگذارید تعداد مدارس موقوفه را به جهت تنوعی که دارند، بعد از مذاکره با آموزش و پرورش و پیشرفت این مذاکرات، دقیق‌تر بگوییم، چرا که آمار ما در این زمینه با آمار آموزش و پرورش یک مقدار تفاوت دارد و آمار آموزش و پرورش تقریبا بیشتر از ما در زمینه مدارس وقفی است. او به ایلنا گفت: اصولا مدرسه‌ای که عرصه (زمین) آن را واقف داده و بعد آموزش و پرورش و خیرین آن را ساختند یا از وقف دیگری کمک کردند، آن مدرسه وقفی خواهد بود. یک نوع دیگر وقف این است که زمین از قبل تهیه شده، اما ساختمان را یک واقف ساخته است که این به معنای اعیان وقف است. بنابراین ما در تقسیم‌بندی وقف مدرسه سه نوع وقف داریم که عبارتند از عرصه تنها وقف، عرصه و اعیان وقف یا اعیان تنها وقف. رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه عمده بحث وقفِ مدارس به صورت انتفاعی است، گفت: عمده مدارس وقفی باید حتما مدرسه باقی بمانند و قابل تغییر نیستند. خاموشی در پاسخ به این سوال که اغلب مدارس موقوفی قدمت زیادی دارند از این رو ممکن است ایمنی آنها کافی نباشد، در این زمینه چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ گفت: اینکه مدارس وقفی قدمت دارند کاملا صحیح است، از این رو ما باید با آموزش و پرورش که نماینده دولت هستند در بهینه‌سازی مدارس وقفی تلاش کنیم. رییس سازمان اوقاف و امور خیریه توضیح داد: مدرسه متقین یکی از مدارس وقفی است که برای ایتام وقف شده، وقف ایتام هم در ایران متنابه (قابل اعتنا) است که ما باید به آن رسیدگی و به نیت و هدف واقفین عمل کنیم. به عنوان مثال اخیرا یک وقف در تهران قرائت می‌کردم که نوشته بود این وقف مربوط به کودکان تا 10 سال سن است یعنی مد نظر شخص واقف مرحله اول دوره دبستان (مهدکودک، اول تا سوم ابتدایی) بوده که با نام مدرسه موسویان وقف شده، اما ما باید آنجا را احیا کرده و به آن رسیدگی کنیم.

پوشش بیمه‌ای خدمات پیشگیرانه نیازمند اعتبار

دبیر و رییس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت گفت: اگر بیمه‌ها بتوانند منابع مالی مورد نیاز را تامین کنند، علاقه‌مند هستند که خدمات پیشگیرانه و توانبخشی را تحت پوشش قرار دهند؛ چراکه بازگشت منابع از محل تحت پوشش قرار دادن خدمات پیشگیری، بالا است. سجاد رضوی اظهار کرد: جلسه بعدی شورای عالی بیمه سلامت کشور اواخر مهرماه برگزار می‌شود و با همکاری بیمه‌ها و معاونت درمان، مصوباتی در این نشست مطرح و تصویب می‌شود. او با بیان اینکه در جلسه بعدی شورای عالی بیمه سلامت، تعرفه‌های پزشکی سال ۹۹ مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: در حال حاضر کارهای کارشناسی تعرفه‌های پزشکی سال آینده در حال انجام است و مقرر شده که در صورت ترجمه کتاب تعرفه نسبی و عدم بار مالی، تعرفه‌های کتاب تعرفه نسبی خدمات، اجرا شود. دبیر و رییس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت با اشاره به مصوبه جلسه قبل شورای عالی بیمه در خصوص خدمات توانبخشی معلولان، گفت: به شرط تامین منابع سازمان برنامه و بودجه و بر اساس بسته خدمتی که از سوی معاونت درمان تعریف می‌شود، به معلولان خدمات توانبخشی ارایه می‌شود. رضوی افزود: اگر بیمه‌ها بتوانند خدمات توانبخشی را تحت پوشش قرار دهند که البته وظیفه دولت نیز هست، می‌توان شاهد کاهش مشکلات درمانی در معلولان بود و پوشش خدمات توانبخشی، از صرف هزینه‌های سنگین درمانی برای بیمه‌ها، جلوگیری می‌کند.

کمک ۳۳.۵ میلیاردی خیران به مراکز نیکوکاری

سرپرست کمیته امداد استان تهران از افتتاح مرکز نیکوکاری مسجد بعثت شهرک اکباتان خبر داد و گفت: با افتتاح این مرکز ۱۴۱ مرکزنیکوکاری در استان تهران مشغول خدمت رسانی به نیازمندان است. ابوالفضل پرپنچی با بیان اینکه مراکز نیکوکاری به اعتماد‌سازی بیشتر مردم کمک می‌کنند، تصریح کرد: این مراکز به عنوان پل ارتباطی بین نیکوکاران و نیازمندان عمل کرده و باعث تشویق و ترغیب مردم برای کمک به امور نیازمندان می‌شوند.

او با اشاره به اینکه رفع فقر به راحتی امکان پذیر نیست، ادامه داد: رفع فقر نیاز به کمک همه‌جانبه دارد که آموزش و شناسایی فرصت‌ها و همچنین نیازمندان باید انجام شود تا توانمندی فقرا و نیازمندان را به دنبال داشته باشد. سرپرست کمیته امداد استان تهران مساجد را مرکز شکل‌گیری انقلاب اسلامی دانست و افزود: مسجد مرکز فرهنگی و مردمی است که مردم به آنها اعتماد دارند و ایجاد مراکز نیکوکاری در مساجد باعث می‌شود همه امور نیازمندان به نیکوکاران واگذار شود. پرپنچی همچنین از کمک ۳۳ میلیارد و ۸۲۹ میلیون تومانی خیران و نیکوکاران به مراکز نیکوکاری استان تهران خبر داد و گفت: ۳۶۵۷ خیر تاثیرگذار به صورت دایم به مراکز نیکوکاری استان تهران کمک می‌کنند. وی ادامه داد: مبلغ ذکر شده 6 ماه نخست امسال برای امور نیازمندان به صورت نقدی و غیر نقدی اختصاص یافته است. او  گفت: هم‌اکنون ۱۴۱ مرکزنیکوکاری فعال در استان به نیازمندان خدمات ارایه می‌دهند که در 6 ماه نخست امسال ۱۴ هزار و ۹۶۹ نیازمند از خدمات این مراکز بهره‌مند شدند. پرپنچی ضمن تقدیر و تشکر از خیران به دلیل همراهی و همیاری آنها در کمک به نیازمندان تاکید کرد: کمک‌ها تنها نقدی نیست بلکه متخصصان، معلمان و پزشکان می‌توانند در زمینه تخصصی خود به نیازمندان کمک کنند.

 

ارسال نظر