اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۳۷۱

ثبت‌نام روزانه ۱۰۰ هزار نفر در سامانه سماح

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت گفت: اظهارات منفی برخی افراد و رسانه‌ها در خصوص سامانه سماح تلخ اما بی‌تاثیر است. حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی با اشاره به سامانه سماح و اینکه این سامانه از ملزومات برگزاری مراسم اربعین است، گفت: سامانه سماح تنها مخصوص بیمه زائرین نیست. سماح لازمه‌ ثبت اطلاعات زائرین است. چهار مرز برای ورود زائرین به خاک عراق وجود دارد و باید بدانیم زائرین از کدام مرز می‌خواهند عبور کنند. اطلاعات سامانه سماح به ما کمک می‌کند تا مرزها را آماده کنیم. او افزود: ثبت‌نام در سامانه سماح به ما کمک می‌کند امور را مدیریت کنیم. و مدیریت نیاز به ابزار اطلاعاتی دارد. سامانه سماح هم به این منظور فعال شده است.  رحمانی در ارتباط با نیاز سازمان حج و زیارت به اطلاعات برای برگزاری مراسم به ایلنا گفت: وقتی ما اطلاعات نداشته باشیم چطور می‌توانیم بگوئیم که کدام یک از موکب‌ها فضای اسکان دارد. پذیرش زائرین، حمل و نقل آنها و تغذیه زائرین نیازمند ثبت اطلاعات در سامانه سماح است تا مدیریت را ممکن کند. ازدحام جمعیت بالایی خواهیم داشت، باید ترافیک‌ها و محل پارک یا عبور و مرور پیش‌بینی شود.  او در این خصوص ادامه داد: برای تهیه این ملزومات و کسب اطلاعات لازم، ما از زائرین درخواست می‌کنیم حتما در سامانه سماح ثبت‌نام کنند. این ثبت‌‌نام در سامانه رایگان است و هیچ‌وجهی بابت ثبت نام از کسی اخذ نخواهد شد. اما با توجه به تجربیاتی که در سال‌های گذشته در عبور و مرور زائرین مشاهده کردیم، مبلغ ۱۵ هزار تومان هزینه بیمه برای زائرین مقرر شده است. زائری که به کشوری غریب می‌رود و با توجه به تمام اتفاقاتی که ممکن است بیفتد، بیمه واجب است.  وی افزود: سطح خدمات بیمه‌ای در عراق برای فوت عادی ۴۰میلیون تومان است. حمل جسد متوفی توسط بیمه صورت می‌گیرد. این خدمات به نفع مردم است و مردم درباره آن آگاهی لازم را دارند. رحمانی در ارتباط با استقبال مردم از مراسم اربعین گفت: الان ۱۷ روز به مراسم اربعین مانده، روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر ثبت نام می‌کنند. این به خاطر آگاهی مردم است.

جمعیت سالمندان تا ۱۴۳۰ به ۲۶ درصد می‌رسد

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: . اگر امروز جمعیت سالمندان ۱۰ درصد جامعه است در سال ۱۴۳۰ این جمعیت به بیش از ۲۶ درصد خواهد رسید. وحید قبادی دانا‌ در ارتباط با سند ملی سالمندی گفت: این سند ملی به منظور ارتقای خدمات‌رسانی به سالمندان کشور و تحقق شعار «فرصت‌های برابر برای تمام سنین»، رونمایی می‌شود. تشکیل این سند با همکاری سازمان بهزیستی به عنوان متولی شورای ملی سالمندان، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت به عنوان متولیان دیگر این حوزه نوشته شده است. برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزه سالمندان، با مشارکت فعال مردم و خیرین، شرایط خوبی را برای ما ایجاد کرد تا بتوانیم از این بحران‌های مشکل عبور کنیم. رییس سازمان بهزیستی کشور درباره رشد جمعیت سالمند در کشور اذعان کرد: باید این پیش‌بینی را مدنظر داشته باشیم که نرخ رشد جمعیت کشور به سمت سالمندی می‌رود. درصد جمعیت سالمندی در سال‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد. اگر امروز جمعیت سالمندان ۱۰ درصد جامعه است در سال ۱۴۳۰ این جمعیت به بیش از ۲۶ درصد خواهد رسید. قبادی دانا در ادامه به ایلنا گفت: برای سازمان بهزیستی آمادگی لازم درمورد زندگی فردی و اجتماعی سالمندان هدف محسوب می‌شود. برای اینکه سالمندان بتوانند زندگی مستقل داشته باشند، اهدافی که مشخص شده‌اند باید به ثمر بنشینند و سند ملی سالمندان در حصول این اهداف ما را یاری خواهد داد.  او در ارتباط با پیش‌بینی بودجه برای اجرای سند ملی سالمندان گفت: این سند فعلا سند سیاست‌گذاری است و باید تصویب شود و پس از آن در سازمان‌های مدیریتی به کار گرفته می‌شود که در آن موقع بودجه‌‌اش نیز مشخص خواهد شد.

منتقدان نحوه اعمال سهمیه کنکور پزشکی به مجلس بروند

نماینده مردم در مجلس دهم، از منتقدان نحوه اعمال سهمیه‌ها در کنکور پزشکی که معتقدند این امر موجب تضییع حقوق سایر شرکت‌کنندگان شده خواست تا شکایت خود را در دیوان عدالت اداری یا کمیسیون اصل ۹۰ مطرح کنند.محمدجواد جمالی نوبندگانی در واکنش به انتقادات برخی پیرامون نحوه اعمال سهمیه‌ها در کنکور پزشکی که معتقدند این امر موجب تضییع حقوق سایر شرکت‌کنندگانی شده که امتیازی برابر با این افراد داشته‌اند، گفت: آنچه که قانون تعیین کرده، برای همه الزام‌آور می‌شود، کما اینکه در این مورد در قانون درصدی برای هر کدام از واجدین شرایط بهره‌مندی از سهمیه‌ها اعم از ایثارگران، خانواده شهدا و مناطق محروم مشخص شده است.او به خانه ملت گفت: آنچه مسلم است در خصوص تحصیل در رشته پزشکی که با جان مردم ارتباط دارد باید در اعمال این سهمیه‌ها دقت بیشتری شود، کما اینکه در قانون آمده برای بهره‌مندی از سهمیه‌های کنکور باید امتیاز کسب شده توسط فرد یک درصدی پایین‌تر از آخرین پذیرفته شده در رشته مورد نظر باشد.جمالی نوبندگانی تصریح کرد: اگر قانون در این مورد به‌طور صحیح اجرا شود هم حق و حقوق سایر افراد در جامعه تضییع نمی‌شود و هم افراد واجد شرایط استفاده از سهمیه‌ها از حقوق قانونی خود بهره‌مند می‌شوند.این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: اگر فردی تصور می‌کند اقدامی خارج از روالی که در قانون پیش‌بینی شده در تحقق سهمیه‌ها صورت گرفته است، می‌تواند شکایت خود را یا در دیوان عدالت اداری یا کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی مطرح کند تا به موضوع رسیدگی شده و تظلم‌خواهی کنند.

 

ارسال نظر