ثبت ۳ زلزله در شرق تهران

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۳۴۷

به گفته علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امتداد ۵ گسل و وجود دو سد از جمله مواردی است که لزوم توجه جدی به گسل‌های شرق تهران را افزایش می‌دهد و یادآور می‌شود که سیلاب ناشی از تخریب احتمالی سد لار می‌تواند در حرکت به سوی شرق در مسیر دره‌های لار و هراز، مراکز جمعیتی واقع در امتداد این دره‌ها را دچار آسیب‌دیدگی جدی کند.

به گزارش ایسنا، دکتر علی بیت‌اللهی اظهار کرد: در روز پنج‌شنبه ۱۱ مهر ماه دو زمین لرزه پیاپی در ۲۲ کیلومتری شمال شرقی فیروزکوه با بزرگی ۲.۸ و ۳.۸ رخ داد و در ادامه در ساعت ۱۶ و ۴۱ دقیقه همان روز زلزله کوچک دیگری با بزرگی ۲.۹ در حوالی همان منطقه به ثبت رسید.

او با بیان اینکه خرد لرزه‌های کوچک‌تر دیگری نیز در شرق استان تهران از رودهن تا فیروزکوه امکان رخداد دارند، اظهار کرد: این زمین‌لرزه‌های هرچند کوچک بهانه‌ای بر تاکید بیشتر به اهمیت شرق و اتخاذ تصمیمات پیشگیرانه با هدف کاهش ریسک لرزه‌ای شرق تهران است. بیت‌اللهی با اشاره به اهمیت زون شرقی تهران، تصریح کرد: دو ساختار تکتونیکی شناخته شده «شمال تهران» و «مشاء» در شرق تهران به یکدیگر می‌رسند و تشکیل یک گره فعال تکتونیکی را می‌دهند که موجب لرزه‌خیزی بالای گستره شرقی تهران شده است. نود یا گره تکتونیکی در کل دنیا، نقاط بسیار مستعد رخداد زمین لرزه‌های بزرگ تلقی می‌شوند و گره تکتونیکی شرق تهران نیز نمی‌تواند از این قاعده مستثنی باشد. او با بیان اینکه اهمیت این عارضه تکتونیکی به دلیل نزدیکی آن به کلان‌شهر تهران، مهم و شایان توجه جدی است، ادامه داد: گره تکتونیکی مشاء-شمال تهران، از حاشیه شرقی تهران، حدود ۱۵ کیلومتر به صورت مستقیم و از مرکز شهر حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. این فاصله از نظر کاهش شتاب و شدت زلزله، فاصله کمی است و رخداد زلزله‌ای بزرگ در حوالی این نقطه و این گره تکتونیکی، تاثیر محسوس بر تهران خواهد گذاشت. ضمن آنکه آبادی‌های اطراف و به‌ویژه دو سد لار و لتیان و پایداری آنها در مقابل نیروی برشی زلزله هم امر بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته او در شرق تهران علاوه بر امتداد دو گسله کاری و فعال و لرزه‌زای شمال تهران و مشاء و تلاقی این دو گسل، گسل‌های دیگری مانند تلو، سرخه حصار و قصر فیروزه گستردگی دارند که معرف تکتونیزه بودن پهنه وسیعی در شرق تهران است. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به مراکز جمعیتی مجاور گره تکتونیکی شرق تهران اشاره کرد و گفت: در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شرقی و غربی اطراف محل تلاقی گسل‌های مشاء و شمال تهران ۳۷ آبادی قرار گرفته است که از آن میان روستاهای نیکنامده، لواسان بزرگ، برگ جهان، رسدان، کلان، علایین، چهارباغ و ایرا نزدیک به نقطه تلاقی دو گسل مذکور هستند. وی با بیان اینکه طبق آمار سال ۱۳۹۵ در ۳۷ روستای این منطقه حدود ۱۶۶۰۰ نفر در ۵۳۰۰ واحد مسکونی زندگی می‌کنند، افزود: از واحدهای مسکونی این آبادی ۳۰ درصد آنها فاقد اسکلت است و ضرورت دارد که در ارتقای کیفی به‌ویژه روستاهای واقع در این ناحیه توجه جدی و کار جدی صورت پذیرد. بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه دو سد لار و لتیان در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری گره تکتونیکی مشاء – شمال تهران قرار دارند، گفت: وقوع زلزله مورد انتظار در این نقطه مسلما می‌تواند سازه سد را تحت تاثیر قرار دهد. هر چند که من اطلاع دقیقی از کیفیت طراحی، ساخت و نظارت این دو سد در اختیار ندارم، اما با سطح طراحی محتاطانه‌تر هم، زلزله بزرگ محتمل در محدوده «نود» تکتونیکی شرق تهران، می‌تواند آسیب‌رسان باشد. از این رو سناریوی تخریب این دو سازه هیدرولیکی، باید به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد. وی تاکید کرد: بررسی مورفولوژیکی منطقه نشان می‌دهد که سیلاب ناشی از تخریب احتمالی سد لار می‌تواند در حرکت به سوی شرق در مسیر دره‌های لار (به سمت شرق و پلور) و «هراز»، مراکز جمعیتی واقع در امتداد این دره‌ها را دچار آسیب دیدگی جدی کند که لازم است علاوه بر تمهیدات پیشگیرانه، به مردم ساکن این نواحی آموزش‌های لازم داده شد.

بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه امتداد مسیر سد لتیان نیز جاجرود را تهدید می‌کند، اضافه کرد: از این رو ضرورت دارد این منطقه از منظر مخاطرات ثانویه بعد رخداد زلزله، مورد ارزیابی‌های دقیق‌تر قرار گرفته و اقدامات عملی جدی صورت پذیرد. به نظر من آموزش‌های عمومی، از کم هزینه‌ترین و اجرایی‌ترین اقدامات مورد نظر در این رابطه هستند.

 

 

ارسال نظر