امریکا خلاف ظاهرسازی‌‌ها، دارو را مستقیما تحریم کرده است

۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۱۱۷

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امریکا برخلاف ظاهرسازی‌هایش، در مواردی بطور مستقیم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی را هدف قرار داده‌ است و عمده مقاومتی که در برابر تحریم‌ها صورت گرفته، با تکیه بر تولید داخلی و توان علمی دانشمندان داخلی است.

ایرج حریرچی در رابطه با تاثیرات تحریم‌های امریکا بر اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی، گفت: در رابطه با اظهارات اخیر امریکا باید بگویم که امریکایی‌ها یک حرفی زده‌اند و خودشان هم نمی‌دانند، چه‌کار می‌خواهند کنند، اما تا الان که ما مشکلی در تهیه دارو و تجهیزات نداشتیم.

حریرچی در ارتباط با شیوه‌ تحریمی که امریکا همیشه در پیش گرفته است، بیان کرد: امریکا در جریان تحریم‌ها همیشه سعی داشته است که نوع تحریم دردناک را پیش بگیرد. امریکا در این شیوه تحریم سعی می‌کند، اقلام ضرری کشورها مانند دارو و غذا و تجهیزات پزشکی و از این قبیل را، با وجود تمام ظاهرسازی‌های دولتمردانش مورد حمله قرار بدهد. معاون کل وزارت بهداشت به ایلنا گفت: عمده فشارهایی که مقامات امریکایی سعی کردند، در تمام تحریم‌های دوران اخیر و در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی وارد کنند، اقداماتی بود که از طریق ایجاد محدودیت در نقل و انتقال مالی انجام می‌دادند. به دلیل تحریم آنها برای ما انتقال و حمل‌و‌نقل تجهیزات پزشکی ممکن نبوده است. او افزود: همچنین برخلاف ظاهرسازی‌هایشان، در مواردی بطور مستقیم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی را هدف قرار داده‌اند.

حریرچی ضمن بیان اینکه تجربیاتی که در تحریم‌های سال‌های گذشته به دست آورده‌ایم، ما را در قبال بسیاری از حملات تحریمی واکسینه کرده است، گفت: تحریم‌هایی که سال‌های ۹۱ و ۹۲ به کشور تحمیل شد، خسارات بسیاری را در رابطه با دسترسی دارو و تجهیزات پزشکی وارد کرد، اما امروز با توجه به همان تجریبات قبلی، با توجه به اینکه دولت اولویت اصلی خود را دارو قرار داده و ارز مورد نیاز را در اختیار وزارت بهداشت و دستگاه‌های مربوط قرار داده است و همچنین با توجه به برنامه‌ریزی‌های دقیقی که شده است، تاکنون در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی کمبود قابل توجهی نداشتیم.

 

ارسال نظر