بی‌عملی سازمان حفاظت محیط زیست در قبال رودخانه‌ها و محیط زیست شمال

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۳۴
بی‌عملی سازمان حفاظت محیط زیست در قبال رودخانه‌ها و محیط زیست شمال

رییس سازمان محیط زیست فراموش کرده که خود، رییس این سازمان است. هر ازگاهی خبری از وضعیت ناگوار محیط زیست در کشور می‌دهد که با توجه به جایگاه این مسوول، بازتاب زیادی هم پیدا می‌کند. عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست چند روز پیش مدعی شده بود که با توجه به آلودگی‌های موجود، در حال حاضر هیچ موجود زنده‌ای در رودخانه‌های شمال کشور زیست نمی‌کند. اظهارات کلانتری واکنش‌های زیادی در پی داشت چرا که علاوه بر اشتباه بودن اظهارات مسوول محیط زیست کشور، فرار رو به جلوی او برای بی‌تحرکی این سازمان تلقی شد.

در حال حاضر شیرابه زباله‌ استان‌های شمالی، به جای تصفیه، راه آسان را طی می‌کنند و به رودخانه‌ها و بعد هم به دریای خزر ریخته می‌شوند.

این در حالی است که بر اساس برنامه پنج ساله سوم، مقرر شده که باید برای سکونتگاه‌هایی که در کنار رودخانه‌ها و سواحل هستند و جمعیتی بیش از 200 هزار نفر دارند تصفیه‌خانه احداث شود اما در 90 درصد موارد انجام نشده بنابراین کیفیت منابع آب زیرزمینی و آب سطحی به‌شدت در حال کاهش است. این کار و جلوگیری از ورود پسماندها و شیرابه زباله‌ها به رودخانه‌ها مستقیما از وظایف سازمان محیط زیست است که در حال حاضر به عنوان یک ان جی اوی منتقد، وضعیت موجود را نقد می‌کند. آن‌گونه که محمد درویش، مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید، آلودگی آب به‌طور تقریبی در تمامی سکونتگاه‌هایی که در کنار رودخانه‌ها، سواحل و تالاب‌ها سکونت دارند بیداد می‌کند. او می‌گوید: شیرابه‌ها با ورود به اراضی کشاورزی وارد دریای‌خزر می‌شود و در جنوب کشور یعنی سواحل بوشهر، خوزستان، بندرعباس و میناب نیز با این معضل روبه‌رو هستیم به گونه‌ای که شیرابه‌ها و فاضلاب‌ها به‌طور مستقیم وارد خلیج فارس و دریای عمان می‌شوند.مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است: متاسفانه در حال حاضر بدترین تیم مدیریتی را در سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع داریم و در واقع هیچ اعتقادی به محیط زیست و منابع طبیعی ندارند و آمدند که همین اندک باقی مانده‌ها را نیز حراج کنند. او با یادآوری دستور ویژه فرمانده ارتش برای کمک به حفظ محیط زیست می‌گوید: ورود ارتش به این موضوع برای نخستین‌بار نشانه کم‌کاری سازمان‌های متولی است.

اما ازسوی دیگر، نماینده مردم آمل در مجلس نیز با انتقاد از عملکرد سازمان محیط‌زیست گفت: ﻣﺰارع ﭘﺮورش ﻣﺎﻫﻲ بسیاری در مسیر رودخانه هراز فعالیت می‌کنند، بنابراین اظهارات کلانتری مبنی بر از بین رفتن تمامی موجودات زنده رودخانه‌های شمال کشور بر اثر ورود شیرابه پسماند‌ها کذب است.

عزت‌الله یوسفیان ملا، در واکنش به صحبت‌های اخیر رییس سازمان محیط‌زیست مبنی بر اینکه هیچ رودخانه‌ای در شمال کشور نداریم که موجود زنده داشته باشد، گفت: در مسیر و بستر رودخانه هراز و در مناطق پلور، بندکنار، تکاور، پلمون، گردنک، شنگلده، شاهاندشت، وانا، بایجان، پنج آب، کهرود حوضچه‌های مخصوص پرورش ماهی وجود دارد که از آب این رودخانه استفاده می‌کنند.

  ادعای آلودگی آب‌ رودخانه‌های شمال کشور صحت ندارد

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه آلودگی آب‌ رودخانه‌های شمال کشور صحت ندارد، افزود: در بالادست رودخانه و در مناطق مذکور ماهی قزل‌آلا و در پایین دست رودخانه هراز ماهیان گرمابی پرورش داده می‌شود و بزرگ‌ترین پرورش ماهیان گرمابی منطقه نیز در محور هراز، محمود آباد آمل و دوراهی شهرک صنعتی آمل احداث شده است که همه آنها از آب رودخانه هراز بدون آنکه تصفیه شود، استفاده می‌کنند.

تمامی این حوضچه‌ها در مسیر رودخانه احداث شده و آب پس از ورود به این حوضچه‌ها در امتداد رودخانه به جریان می‌افتد. عضو کمیسیون آیین نامه مجلس شورای اسلامی اظهارات رییس سازمان محیط‌زیست را مبنی بر از بین رفتن تمامی موجودات زنده رودخانه‌های شمال بر اثر ورود شیرابه پسماند‌ها را کذب و بی‌اساس دانست و تصریح کرد: مشکلات پسماند در مازندران وجود داشته و یکی از مهم‌ترین معضلات استان‌های شمال کشور نیز ورود شیرابه پسماند‌ها به رودخانه‌ها است اما اینکه تمامی موجودات زنده رودخانه‌ها به این دلیل از بین رفته باشد و آب رودخانه غیرقابل استفاده باشد به هیچ عنوان صحت ندارد. او با بیان اینکه ماهیان تنها موجودات رودخانه‌های شمال کشور هستند، به خانه ملت گفت: نمی‌دانم منظور رییس سازمان محیطزیست از این صحبت که هیچ موجود زنده‌ای در رودخانه‌های شمال کشور وجود ندارد، چیست؟ شاید در گذشته سگ آبی یا موجود دیگری در این رودخانه وجود داشته و امروز بر اثر آلودگی از بین رفته است. اما معمولا به تناسب گرم یا سرد بودن آب منطقه ماهی پرورش می‌دهند اما بنده تاکنون نشنیده‌ام که در رودخانه‌های شمال کشور موجود دیگری هم وجود داشته و ازبین رفته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در رابطه با عملکرد سازمان محیط زیست در خصوص مدیریت پسماندها و جلوگیری از ورود شیرابه ‌به رودخانه‌ها‌ اضافه کرد: عملکرد سازمان محیط‌زیست در حد مصاحبه، سخنرانی و برگزاری سمینار و جلسات بسیار عالی بوده است اما هیچ کاری در حوزه میدانی انجام نمی‌دهد. بنابراین معتقدم سازمان محیط‌زیست نه تنها رفع مشکل نکرده بلکه مشکلاتی را هم ایجاد می‌کند.

  بررسی طرح تبدیل سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارتخانه

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه طرح تبدیل سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارتخانه در مجلس شورای اسلامی در حال تدوین بوده و به زودی در صحن علنی مطرح می‌شود، افزود: تلاشمان این است که سازمان محیط‌زیست را همانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به منظور نظارت‌پذیری و پاسخگویی بیشتر به وزارتخانه تبدیل کنیم چرا که در حال حاضر رییس سازمان محیط زیست معاون رییس‌جمهور بوده و در خصوص مشکلات و کم‌کاری‌ها به مجلس پاسخگو نیست. بنابراین امیدواریم با تصویب این طرح در صحن علنی بسیاری از مشکلات حوزه محیط‌زیست حل شود.

 

ارسال نظر