اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۶۳

بازنگری در قانون بیمه بیکاری الزامی است

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران گفت: قانون بیمه بیکاری در سال ۱۳۶۶ تصویب شد و پس از سه سال اجرای آزمایشی به اجرا درآمد وبازنگری در قانون بیمه بیکاری الزامی است. ناهید حیدری با بیان اینکه قانون بیمه بیکاری در سال ۱۳۶۶ تصویب و پس از سه سال اجرای آزمایشی در حمایت از نیروی کار در دوران جنگ تحمیلی به اجرا درآمد و با وجود برخی مشکلات در حال حاضر، بازنگری در قانون بیمه بیکاری و رویه‌های آن امری الزامی است، گفت: حمایت موثر از نیروی کار، یکی از ویژگی‌های جوامع توسعه‌یافته است و نیروی کار به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های جوامع به سبب سهم و نقشی که در فرآیند فعالیت‌های اقتصادی و توسعه کشور دارد، از جایگاه مهمی برخوردار است. مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ افزود: یکی از کارکردهای نظام‌های بیمه و تامین اجتماعی؛ حمایت از بیمه‌شدگان در برابر حوادث و رویدادهایی است که منجر به قطع و کاهش درآمد می‌شود یا حوادثی که نیروی کار را تهدید می‌کند و موجب از دست دادن غیرارادی کار می‌شود را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. حیدری با اشاره به عملکرد اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ در سال جاری گفت: در سطح اداره کل غرب تهران بزرگ و طی دوره فروردین لغایت مرداد ماه سال جاری ۱۹ هزار و ۹۰۰ نفر از بیمه‌شدگانی که به صورت غیرارادی شغلشان را از دست داده بودند، مقرری‌بگیر و تحت حمایت‌های سازمان تامین اجتماعی قرار گرفتند. او افزود: میزان رشد برقراری بیمه بیکاری طی پنج ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۱۴ درصد افزایش داشته است. مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ با اشاره به بعضی از مشکلات بیمه بیکاری گفت: مواد قانونی بیمه بیکاری از نظر منابع، مدت و میزان پرداخت بیمه بیکاری، نظارت بر انجام کار و تامین مالی صندوق بیمه بیکاری در عبور از بحران‌های اقتصادی نیازمند بازنگری است.

شهریه‌های 30 و 40 میلیونی مدارس غیردولتی

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اخذ شهریه‌های ۴۰ میلیونی در برخی مدارس غیردولتی واکنش نشان داد و گفت: آقایونی که مصاحبه می‌کنند هنوز یک مصداق به ما نداده‌اند. یک مورد را گزارش بدهند که فلان مدرسه شهریه غیرقانونی گرفته است. مجتبی زینی‌وند با اشاره به روند پیگیری شکایات مردمی از مدارس غیردولتی اظهار کرد: سامانه‌ای برای این منظور درنظر گرفته شده و پیگیری‌های لازم در ایام ثبت نام انجام شد. نظارت مستمر باعث شده میزان شکایات نسبت به گذشته کاهش خوبی داشته باشد؛ گرچه هنوز مدارسی را داریم که متاسفانه رعایت نمی‌کنند و شکایات فقط بابت افزایش دریافتی شهریه است. او به ایسنا گفت: هر موردی به ما گزارش شود بازرسان ما همان روز برای پیگیری می‌روند و پرونده‌های مربوط که نیازمند استرداد شهریه یا دیگر پیگیری‌ها و برخورد با تخلفات باشند به شورای نظارت تهران می‌روند و در آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرند. رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر ضرورت بررسی شهریه‌های ۴۰ میلیونی مدارس غیردولتی گفت: این موارد در رسانه گفته می‌شود؛ اما آقایونی که مصاحبه می‌کنند هنوز یک مصداق به ما نداده‌اند. با حرف و حدیث و مصاحبه و سخنرانی که نمی‌شود؛ یک مورد را گزارش بدهند که فلان مدرسه شهریه غیرقانونی گرفته است. زینی‌وند تاکید کرد: مدارس حق ندارند شهریه‌های بالاتر از مصوب و ۴۰ میلیونی و ۳۰ میلیونی بگیرند.

۱۳۸۲ سقط جنین به‌دنبال غربالگری ژنتیک

 معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور از انجام ۱۳۸۲ مورد سقط قانونی جنین به دنبال شناسایی، تشخیص و غربالگری ژنتیک سازمان بهزیستی در سال گذشته خبر داد. مجید رضازاده با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی با انجام غربالگری ژنتیک، اقدام به شناسایی و تشخیص افرادی که دارای فرزند معلول هستند، می‌کند، گفت: بعد از شناسایی این افراد از سوی سازمان بهزیستی، در صورتی‌که مدت زمان بارداری مادر کمتر از هفته هجدهم باشد، باید به سازمان پزشکی قانونی برای دریافت مجوز مراجعه کرده و سپس برای سقط جنین اقدام کند. به گفته وی در سال ۹۶، ۱۴۸۰مورد سقط قانونی جنین به دنبال شناسایی، تشخیص و غربالگری ژنتیک سازمان بهزیستی انجام شده که این تعداد درسال گذشته نیز ۱۳۸۲ مورد بوده است. معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن تشریح برنامه غربالگری ژنتیک سازمان بهزیستی و انجام «مشاوره ژنتیک» نیز توضیح داد: در حال حاضر ۲۸۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور فعال است و افراد می‌توانند پیش از بارداری یا ازدواج خودشان به این مراکز مراجعه کنند. افراد مذکور در صورت نیاز برای آزمایش‌های ژنتیک به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند. رضازاده همچنین افزود: حدود ۵۰ درصد از معلولیت‌های شدید مثل نابینایی‌، ناشنوایی و عقب ماندگی ذهنی و ۶۰ درصد از بیماری‌های عصبی-عضلانی بر اثر عوامل ژنتیکی به وجود می‌آیند.

 

ارسال نظر