موازی‌کاری سازمان‌های مختلف در کمک به مددجویان

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۶۲

معاون مشارکت‌های مردمی و اشتغال سازمان بهزیستی استان تهران در رابطه با موازی‌کاری‌های سازمان‌های مختلف گفت: ما در باب مسوولیت اجتماعی که یکی از قوانین شورای شهر است، اصرار داریم که از موازی‌کاری پرهیز کنیم. سازمان بهزیستی، اتاق بازرگانی، شهرداری، کمیته امداد و صنعت و معدن یا هر سازمان مسوول دیگری یک سری توانمندی دارد. باید یک سامانه جامع، حداقل در استان تهران ایجاد شود تا مددجویی که از بهزیستی وام می‌گیرد، دوباره از کمیته امداد وام نگیرد.

مهشید چوبکار افزود: ما خواستیم یک سامانه با درج کد ملی تشکیل شود تا معلوم شود که هر شخص چه خدماتی دریافت کرده است. بنابراین بهزیستی و هر سازمان دیگری توانمندی خود را به میدان بیاورد تا با همکاری و نظم این مشکلات را حل کنیم.  وی افزود: اگر این ساماندهی و عدم فعالیت‌های موازی در سازمان‌ها به وجود بیاید، مسلما ما فرد نیازمند در کشور نخواهیم داشت. ولی امروز همه در مسیر خودشان فعالیت می‌کنند و جز تکرار بی‌ثمر فعالیتی نمی‌کنیم. با این رویکرد فقرای جامعه بیشتر می‌شوند. کودکان کارمان بیشتر می‌شوند. این موازی‌کاری نتیجه دیگری نمی‌تواند داشته باشد. معاون مشارکت‌های مردمی و اشتغال سازمان بهزیستی استان تهران با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی در بین مردم پذیرفته شده است، گفت: وقتی خط ۱۲۳ و اورژانس اجتماعی در سازمان بهزیستی راه‌اندازی شد، هیچ کس این شماره را نمی‌شناخت. امروز شرایطی را داریم که در آن زنان آسیب دیده، دختران فرارکرده و حتی مردان آسیب دیده بالای ۶۰ سال به بهزیستی مراجعه می‌کنند. وقتی سازمان بهزیستی به این درجه رسیده است که مردم او را می‌پذیرند و برای مددخواهی به آن مراجعه می‌کنند، چرا پتانسیل بیشتری نداشته باشم، چرا همیاری ارگان‌های دیگر از جمله شهرداری با ما بیشتر ‌نشود.

او افزود: ما در تمام جلساتمان به دنبال حل این ناهماهنگی هستیم. اگر بتوانیم این هماهنگی‌ها را درست کنیم مسلما نتایج خوبی می‌گیریم. در حال حاضر اعتبارات سازمان بهزیستی با توجه به نیازمندی‌های این سازمان و وظایفی که در دستور کار دارد، ناهمگون و متاسفانه بسیار کم است. اعتبارات سازمان بهزیستی با توجه به جامعه هدف بزرگ آن بسیار پایین است.

 چوبکار اظهار کرد: در بحث زنان سرپرست خانوار ما با جمعیت بالایی از زنانی که از امکانات تحصیلی و فنی برخوردار باشند روبه رو نیستیم. در پرونده‌های تشکیل شده تا امروز در سازمان بهزیستی، شاید در تعداد اندکی زن باسواد وجود داشته باشند که به سازمان بهزیستی مراجعه نموده و جویای کار هستند. اغلب افراد زنانی با سطح سواد کم و توان فنی پایین هستند که به سازمان مراجعه می‌کنند، تقریبا می‌توان گفت دو سوم مراجعین ما زیر دیپلم و افراد بی‌سواد هستند.

وی افزود: افزایش آمار زنان سرپرست خانوار به مولفه‌های مختلفی وابسته است. طلاق علت‌های مختلفی دارد اما هر زنی که طلاق می‌گیرد اگر معیشت مناسبی نداشته باشد به جامعه هدف بهزیستی اضافه می‌شود. همچنین یک تصادف معمولی که موجب فوت یا معلولیت همسر شود یک خانواده را به جامعه هدف ما اضافه می‌کند. فقر علت مهمی است اما نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که چرا این خانواده یا فرد به زنان سرپرست خانواده اضافه شده‌اند. خیلی از مواقع زنان سرپرست خانواده به ما مراجعه می‌کنند که سن لازم برای کار را از دست داده‌اند. ما شاید نتوانیم به این زنان امدادرسانی کنیم، اما به کودکان آنها می‌توان امداد رساند. این بسته به سن کودک است که بالا یا زیر ۱۸ سال باشد. ما مددجویانی داریم که تحصیلات عالیه دارند اما معلولیت مانع فعالیت آنها شده است. در قانون جامع معلولین مبحث سهمیه سه درصدی اشتغال وجود دارد اما ارگان‌های دولتی و کارفرمایان دریغ می‌کنند.

 

 

ارسال نظر