اجرای طرح خشونت‌زدایی همه‌جانبه از محیط مدارس

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۵۹
اجرای طرح خشونت‌زدایی همه‌جانبه از محیط مدارس

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای بسته توانمندسازی آموزگاران در مدارس گفت: یکی از برنامه‌های امسال ما طرح خشونت زدایی همه‌جانبه از محیط مدارس با تأکید بر کرامت انسانی دانش‌آموزان است.

رضوان حکیم‌زاده با اشاره به اینکه کار رسمی مدارس روز اول مهر آغاز شد، گفت: بیش از ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی مختلف ثبت نام کرده‌اند که هشت میلیون و ۱۷۰ هزار نفر از این تعداد متعلق به مقطع ابتدایی است ضمن اینکه حدود ۱,۵ میلیون نفر کلاس اولی داریم که برای بار اول وارد مدرسه می‌شوند. وی درباره تغییر الگوی رفتاری در آموزش و پرورش گفت: ما بر اساس سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش باید از آموزش بطور کلی به امر مهم تربیت حرکت کنیم. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اذعان به اهمیت محور قرار گرفتن تربیت در مقطع ابتدایی افزود: ما در تلاشیم تا به جای حافظه محوری، دانش‌آموزان را با مهارت‌های زندگی آشنا کنیم و مدرسه مکانی برای با هم زیستن باشد. او با اشاره به رویکرد آموزش و پرورش به کارکرد مدرسه بیان کرد: مدرسه در نگاه ما به عنوان مکانی است که افراد را برای حضور در اجتماع به عنوان شهروندانی مفید و فعال آماده می‌کند و برای تحقق این مهم لازم است که همه ما تربیت را به جای آموزش صرف محور کار قرار دهیم. حکیم‌زاده اضافه کرد: اولین برخورد دنیای کودکان با دنیای بزرگسالان در روزهای آغازین مدرسه اتفاق می‌افتد و واژه مهر می‌تواند نقطه آغاز مهر ورزیدن به کودکان باشد تا دید مثبتی به تعامل پیدا کنند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خطاب به آموزگاران تأکید کرد: حفظ محیط سالم و روانی عاطفی برای دانش‌آموزان ابتدایی باید در اولویت قرار گیرد و آموزگاران مراقبت کنند که با حفظ کرامت و این دید تربیتی با دانش‌آموزان تعامل داشته باشند و از پرسیدن سوال‌های شخصی بپرهیزند تا حریم خصوصی دانش‌آموزان حفظ شود.

وی همچنین گفت: آموزگاران به ویژه در مناطق محروم نشان داده‌اند که با وجود تمام سختی و دشواری‌های زندگی بیشترین تلاش خود را به کار می‌گیرند. حکیم‌زاده با اشاره به اجرای بسته توانمندسازی آموزگاران در مدارس اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم ما طرح خشونت زدایی همه‌جانبه از محیط مدارس با تأکید بر کرامت انسانی دانش‌آموزان است تا دانش، نگرش و مهارت‌های لازم را در مربیان ایجاد کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، یادآور شد: این آموزش‌ها در گذشته نیز وجود داشته اما بسته توانمندسازی به صورت دایمی در دستور کار است تا سند تحول بنیادین در کف مدرسه‌ها اجرایی شود.

 

ارسال نظر