اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۷۹

جذب نیروهای حق‌التدریسی و نهضتی در اولویت باشد

نماینده مردم خوی در مجلس با اشاره به جذب نیروی اخیر در آموزش و پرورش تاکید کرد: تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریسی و نهضتی را در اولویت قرار دهید.

 تقی کبیری در تذکر شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز از ناحیه سازمان امور استخدامی اعلام شد که در حدود ۳۰ هزار نفر استخدام جدید صورت می‌گیرد که در حدود نصف اینها مربوط به وزارت آموزش و پرورش هستند، جای تعجب دارد، بخش اعظمی از نهضتی‌ها هنوز جذب نشدند، ابتدا اینها را جذب کنید ما مصوبه داریم.وی افزود: موضوع شرکتی‌ها، قرار دادی‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و حق‌التدریسی‌ها هنوز حل نشده است، ابتدا طبق قانون به این افراد رسیدگی کنید سپس به سمت جذب جدید بروید. ‌وزیر آموزش و پرورش باید هر چه سریع‌تر رتبه‌بندی فرهنگیان را عملیاتی کند.کبیری اضافه کرد: موضوع همسان‌سازی حقوق شاغلان با بازنشستگان متاسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفته است، کمر بازنشستگان دارد می‌شکند، سازمان برنامه و بودجه ورود کند تا بتوانیم مرهمی بر زخم بازنشستگان باشیم.

لایحه حقوق کودک ۱۰ سال معطل  مانده  است

رضا جعفری، رییس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را از ابزارهای قوی بازدارنده جهت پیشگیری از بروز کودک‌آزاری دانست و گفت: متاسفانه تصویب این لایحه طول کشیده و یک دهه است که در حال رفت و برگشت بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است.نفس وجود این لایحه نشان می‌دهد که جامعه به موضوع حقوق کودک توجه دارد که این لایحه با مشارکت همه ذی‌نفعان تنظیم شده است.

او افزود: با آخرین اصلاحات انجام‌شده از سوی کمیسیون قضایی مجلس، امیدواریم نظر شورای نگهبان تامین و این لایحه لازم‌الاجرا شود تا پیشگیری‌های اولیه و ثانویه از کودک آزاری انجام شود. تمام انواع خشونت‌های جسمی، غفلت و آزار روانی در این لایحه لحاظ شده و بحث کیفر و مجازات متناسب با نوع خشونت و آسیبی که کودک متحمل می‌شود، مورد توجه قرار گرفته است. هرچه برخورد با ارتکاب خشونت در جامعه را تقویت کنیم، عامل حفاظت‌کننده برای کودک است.وی ادامه داد: لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان، فی‌نفسه فارغ از جنبه‌های حقوقی قضایی و انتظامی، موجب ترویج فرهنگ و گفتمان صیانت از حقوق کودکان به عنوان آسیب پذیرترین اقشار جامعه به شمار می‌رود و در فرهنگ اسلامی حمایت و تکریم از کودکان در بالاترین سطح متجلی شده است.

ایراد شورای نگهبان به طرح اسیدپاشی اساسی نیست

روز گذشته شورای نگهبان به طرح تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن ایراد شرعی و قانونی گرفت. شورای نگهبان مغایرت‌هایی با موازین شرع یا قانون اساسی و ابهاماتی را در خصوص این طرح اعلام کرده است. اما طیبه سیاوشی ایرادات شورای نگهبان به طرح تشدید اسیدپاشی را اساسی نمی‌داند و می‌گوید: بعد از بررسی دوباره این طرح در کمیسیون قضایی مجلس، این مشکل هم برطرف خواهد شد.عضو فراکسیون زنان مجلس درباره این موضوع گفت: جنایت به موجب ماده ۲۸۹ قانون مجازات سه حالت دارد. یا بر نفس که همان قتل و منجر به قصاص نفس می‌شود یا جنایت بر عضو که منجر به قصاص عضو می‌شود یا در حالت سوم جنایت بر منفعت که شامل منافع یک عضو مثل بینایی یا شنوایی یا بویایی است.او ادامه داد: هر گاه مرتکب باعث از بین رفتن این منافع در بزه دیده بشود باید قصاص منفعت اجرا شود؛ یعنی مثلا اگر کسی بینایی کسی دیگر را گرفت بینایی‌اش گرفته شود که این حالت سوم را کمیسیون فراموش کرده که اضافه کند و ایراد شورای نگهبان هم به همین موضوع است.سیاوشی گفت: بر اساس شرع ایراد شورای نگهبان وارد است و قاعدتا کمیسیون قضایی این ایراد را برطرف می‌کند. این ایراد به این طرح هم ان‌شاء‌‌الله در هفته بعدی کاری برطرف خواهد شد و مجددا به صحن می‌آید و بعد به شورای نگهبان ارسال خواهد شد. در واقع ایراد اساسی‌ای به این طرح وارد نشده است.

۷ هزار دانش‌آموز بی‌بضاعت منتظر دریافت خدمات بهزیستی

محمدعلی رستمیان مدیرکل امور مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور گفت: اکنون حدود ۷ هزار کودک بی‌بضاعت در حوزه توانبخشی و اجتماعی، پشت نوبت دریافت خدمات سازمان بهزیستی هستند. این افراد در بخش‌های مختلف از جمله تحصیلی و حمایتی نیازمند حمایت سازمان هستند.به گفته وی، پس از ارزیابی، کودکان حوزه توانبخشی که دارای توانایی مالی هستند، شناسایی و از چرخه حمایت خارج و دانش‌آموزان نیازمند جایگزین آنها خواهند شد. هم‌اکنون ۱۵۰ دانش‌آموز در کشور از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند.مدیرکل امور مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور گفت: در ۳ ماهه اول امسال بیش از ۲ هزار میلیارد ریال جلب مشارکت‌های مردمی در حوزه دولتی و غیردولتی در کشور جذب شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشت. با توجه به فعالیت‌های انجام شده در حوزه افزایش جذب مشارکت‌های مردمی پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بیش از هزار میلیارد تومان کمک مردمی جذب شود.

 

ارسال نظر