مدیریت آب‌های مرزی کشور فاقد ردیف اعتباری مشخص

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۷۸

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در مرزهای کشور به منظور مقابله با خشکسالی و جمع‌آوری آب‌های مرزی ردیف بودجه‌ای مشخصی ندارد .

ابوالقاسم حسین‌پور با بیان اینکه در مرزهای کشور علاوه بر ملاحظات امنیتی و دفاعی باید به موضوعات کم‌آبی و خشکسالی نیز توجه ویژه‌ای شود افزود: پایداری زیستی مناطق مرزی و کمک به مرزنشینان برای مقابله با خشکسالی و کم‌آبی از راه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

وی ادامه داد: حوضه‌های آبخیز مرزی کشور در ۱۶ استان واقع شده‌اند و سطحی حدود ۲۵ میلیون هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهند. در حال حاضر در دو میلیون هکتار از ۲۵ میلیون هکتار مطالعات آبخیزداری و آبخوان‌داری صورت گرفته اما فقط در ۶۰۰ هزار هکتار از آن عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام شده است. برای مدیریت آب‌های مرزی کشور طرحی در کارگروه ویژه مرز شورای امنیت کشور در سال ۱۳۹۵ تصویب شده است اما هنوز ردیف اعتباری مشخصی ندارد.وی با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها پیگیری‌های زیادی برای اجرای این طرح در وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه کرد، گفت: در حال حاضر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در مرزهای کشور به منظور مقابله با خشکسالی و جمع‌آوری آب‌های مرزی برای کمک به مرزنشینان ردیف بودجه‌ای مشخصی ندارد و اعتباری برای آن تخصیص نیافته است.

به گفته حسین‌پور در حال حاضر از محل اعتبارات صندوق توسعه به‌صورت جزیی اقداماتی برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام شده است اما کافی نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: اهمیت موضوع مرزنشینان و جلوگیری از هدر رفت بارش‌های کشور با با رعایت حقابه زیستی فرامرزی ایجاب می‌کند که اعتبارات اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در مرزهای کشور را پیش‌بینی و تامین کنیم.مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها در پایان با بیان اینکه بارش‌ها اگر کنترل نشوند می‌توانند خسارت وارد کنند، گفت: اراده حاکمیت بر توسعه و پایداری مناطق روستایی، توسعه پایداری زیستی مناطق مرزی و پایداری سکونت و فعالیت در مناطق مختلف کشور است. از این رو توجه به موضوع آبخیزداری و آبخوان‌داری این اهداف را محقق خواهد کرد.

 

ارسال نظر