تایید طرح «تربیت جنسی دانش‌‌آموزان» در کمیسیون‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۷۶
تایید طرح «تربیت جنسی دانش‌‌آموزان» در کمیسیون‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره هدف طرح «تربیت جنسی دانش‌‌آموزان» گفت: تربیت جنسی به معنای هوشیار کردن بچه‌هاست تا آسیب‌پذیری آنها به حداقل برسد، در حقیقت تربیت جنسی کمک می‌کند تا اجازه ندهیم، از کودکان سوءاستفاده شود.

مهدی نوید ادهم درباره سرانجام طرح «تربیت جنسی دانش‌‌آموزان» گفت: این طرح در حال حاضر در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در کمیسیون‌های ذی‌ربط بررسی و تایید شده و در دستور کار صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است، امیدواریم هرچه زودتر این طرح مورد بررسی قرار بگیرد و تصویب شود. بر اساس آنکه یک سیاست کلی برای تربیت جنسی در کشور در نظر گرفته شده، همه دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش باید برنامه‌های اجرایی و عملیاتی خودشان را تنظیم کنند، ما هم آمادگی داریم که کار خودمان را آغاز کنیم.

او افزود: اجرای این طرح به جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی بستگی دارد، زیرا مساله تربیت جنسی بسیار چالشی است و طبیعتا یک سری موافق و مخالف دارد. آمار موافقان بیشتر است و مخالفان دل نگرانی‌هایی دارند که این دل نگرانی‌ها قابل تامل است. شرایط فرهنگی جامعه، فضایی که در دنیای مجازی وجود دارد و همچنین تبلیغات منفی برخی از سایت‌های ضدارزشی و ضداخلاقی از جمله نگرانی‌های مخالفان طرح تربیت جنسی است که می‌تواند این طرح را به ضد خودش تبدیل کند.دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر تربیت جنسی قبل از ازدواج به ایلنا گفت: تاکید ما بر تربیت جنسی پیش از ازدواج است نه آموزش جنسی. به این معنا که بچه‌ها فهم درستی از این پدیده داشته باشند نه اینکه بخواهیم مانند کشورهای دیگر آموزش‌های جنسی به دانش‌آموزانمان ارایه دهیم. نوع آموزش‌های جنسی در کشورهای غربی متفاوت است و ما با آن شیوه مخالفیم، زیرا شرایط فرهنگی و اعتقادی ما به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهد یک سری آموزش‌ها در سنین قبل از بلوغ ارایه شود.دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تربیت جنسی به معنای هوشیار کردن بچه‌ها است تا آسیب‌پذیری آنها به حداقل برسد. تربیت جنسی کمک می‌کند تا ما اجازه ندهیم از بچه‌هایمان سوءاستفاده شود و این نکته تقریبا مورد تایید همه است.نوید ادهم درباره جایگاه تربیت جنسی در سند تحول بنیادین گفت: این سند اصل تربیت دانش‌آموزان را مصون‌سازی آنها از آسیب می‌داند و به‌طور کل اصل را بر مصون‌سازی بچه‌ها قرار داده است. فرآیند تعلیم و تربیت باید به گونه‌ای رقم بخورد که بچه‌ها توانایی و مهارت‌های زندگی در هر فضایی را داشته باشند. مانند مهارت نه گفتن که کمک می‌کند، تربیت جنسی درسی اتفاق بیفتد.وی افزود: در تربیت جنسی بچه‎ها باید خود و بدن خود را به خوبی بشناسند و همچنین راه‌های مراقبت از آن را بدانند. همچنین در تربیت جنسی به این پرداخته می‌شود که بچه‌ها با هر دوستی معاشرت نکرده و به هر سایتی مراجعه نکنند. این بحث‌ها موضوعات تربیتی و اخلاقی است که ردپای کلان آن در سند تحول بنیادین هست و برنامه‌های اجرایی‌اش را باید در برنامه‌ای درسی و دیگر برنامه‌ها تدوین کنیم.وی در واکنش به انتقاد معاون ساماندهی امور جوانان از روند کار آموزش و پرورش در زمینه تربیت وهمچنین ضعف ارتباط با خانواده‎ها گفت: ایشان اگر طرح و برنامه‌ای دارند به ما اعلام کنند، ما هم حتما استقبال می‌کنیم. با این صحبت ایشان که مشاوران مدارس باید روی خانواده‌ها کار کنند، موافقم. اگر شرایط کشور اقتضا کند و دستگاه‌های ذی‌ربط مثل سازمان امور اداری استخدامی، مشاورانی را در اختیار ما بگذارند و اعتبار و هزینه آن را هم تامین کنند ما به‌شدت استقبال می‌کنیم. اگر این حمایت‌ها صورت بگیرد ما نه‌تنها در دبیرستان بلکه در دوره ابتدایی هم می‌توانیم مشاور داشته باشیم.دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تاکید سند تحول بنیادین بر مشاوره دانش‌آموزان و خانواده‎ آنها گفت: در سند تحول بنیادین به صراحت درباره این موضوع تاکید شده که باید نظام جامعه مشاوره و هدایت تربیتی و تحصیلی طراحی شود که ما نیز در حال حاضر مشغول آن هستیم. طی این مدت ما به این نتیجه رسیدیم که باید از دوره دبستان، مشاوران را در مدارس مستقر کنیم، اما متاسفانه شرایط اقتصادی کشور اجازه نداد، این کار انجام شود، وگرنه همه این انتقادها درست است. در حال حاضر ما در شرایطی به سر می‌بریم که تامین معلم هم دشوار است، به‌طور طبیعی این کاستی‌ها به بحث مشاوره هم تعمیم پیدا کرده است.

 

ارسال نظر