زمین نفس‌های آخر را می‌کشد

۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۲:۵۷
کد خبر: ۱۵۳۶۰۰
زمین نفس‌های آخر را می‌کشد

براساس آمارهای جهانی «زمین» روزبه‌روز گرم‌تر می‌شود

«خانه‌مان را حفظ کنیم». این را معترضان به تغییرات اقلیمی در سراسر جهان می‌گویند. تغییراتی که می‌تواند خانه ما یعنی زمین را تبدیل به مکانی غیرقابل سکونت کند. فعالان معترض به تغییرات اقلیمی در جهان می‌گویند زمین نفس‌های آخرش را برای حیات‌بخشی به ساکنان می‌بخشد. فرصتی 18 ماهه برای حفظ زمین که در مقابل عمر 4 میلیارد ساله سیاره سبز و آبی فرصتی ناچیز است.

   آغاز اعتراضات با پرچمداری دانش‌آموزان

از سال گذشته اما روند اعتراضات به تغییرات اقلیمی در جهان سرعت بیشتری گرفت. اوایل سال 2019 بود که این اعتراضات گسترده‌تر شد میداندار این اعتراضات این‌بار به جای فعالان حوزه محیط زیست دانش‌آموزان بودند.

رهبری این اعتراضات را «گرتا تونبرگ» دانش‌آموز شانزده ساله سوئدی در دنیا برعهده دارد و عجیب اینکه دانش‌آموزان در سراسر جهان او را به عنوان کسی که اعتراضات تغییرات اقلیمی را رهبری می‌کنند قبول کرده‌اند. آنها می‌گویند زمین محل زندگی آیندگان است و باید برای نسل‌های بعد حفظ شود و تغییرات اقلیمی باعث می‌شود که نسل‌های آینده نتوانند بر روز زمین زندگی کنند. جمعه گذشته اما این اعتراضات گسترده‌تر از هر زمانی برگزار شد. میلیون‌ها دانش‌آموز در کشورهای مختلف جهان در اروپا، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه، امریکا و آسیا در حمایت از حفاظت از محیط زیست و علیه تغییرات اقلیمی تظاهرات کردند. تظاهراتی که با شعار «ما جوان هستیم اما لال نیستیم» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. اعتراضات اولیه این راهپیمایی بزرگ ابتدا از استرالیا آغاز شد و سپس از جزایر اقیانوس آرام تا هند و ترکیه و در سرتاسر اروپا گسترش یافت. دانش‌آموزان در این راهپیمایی از بزرگسالان خواستند که گرمایش زمین را جدی‌تر بگیرند.

   آمارها چه می‌گویند؟

جدیدترین بررسی‌ها در مورد تغییرات اقلیمی حاکی از آن است که علائم و تاثیرات گرمای جهانی با سرعت در حال افزایش است. ایسنا در گزارشی نوشته است که پیش از شروع نشست اقلیمی سازمان ملل در نیویورک اطلاعات و آمارهای علمی‌ای منتشر شده که نشان‌دهنده افزایش سرعت تاثیرات و نشانه‌های گرمای جهانی است. در این بررسی آمده‌ است که بازه زمانی پنج ساله ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ بالاترین رکورد دمایی را داشته‌ است.

بنا بر این گزارش طبق بررسی‌های سازمان جهانی هواشناسی (WMO) در این بازه زمانی سطح آب دریاها به شکل چشمگیری- به دلیل آب شدن کوه‌های یخ- افزایش پیدا کرده و میزان انتشار گاز کربن دی‌اکسید به سطح جدیدی رسیده‌ است. این سازمان در گزارش خود آورده‌ است: ضروری است اقدامات لازم برای کاهش میزان انتشار گاز کربن بی‌درنگ تقویت شود.

   دمای کره زمین رو به افزایش است

در این گزارش با تاکید بر این حقیقت که دمای جهانی از سال ۱۸۵۰ حدود ۱.۱ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده این نکته ذکر شده‌ که در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ با افزایش ۰.۲ درجه سانتی‌گرادی دما روبرو بوده‌ایم. همچنین اطلاعات مربوط به افزایش سطح دریاها بیشتر نگران‌کننده است. میانگین میزان افزایش سطح آب دریاها از سال ۱۹۹۳ تاکنون ۳.۲ میلی‌متر در سال بوده‌ است. هرچند، از ماه مه ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ این افزایش به پنج میلی‌متر در سال رسیده‌ است. در بازه زمانی ۱۰ ساله ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ میانگین افزایش سطح آب دریا حدود چهار میلی‌متر در سال بوده‌ است.

   افزایش سطح آب دریاها سرعت گرفته است

در این گزارش تاکید شده‌ است که افزایش سطح آب دریاها سرعت پیدا کرده و این نگرانی وجود دارد که آب شدن پهنه‌های یخ در منطقه جنوبگان و گرینلند بالا آمدن سطح آب دریاها در آینده را تشدید می‌کند.همچنین در این گزارش به تهدیدهایی که متوجه اقیانوس‌هاست اشاره شده و بیش از ۹۰ درصد گرمای مازاد ناشی از تغییرات اقلیمی به آب‌ها راه پیدا می‌کنند.

   نهاد‌های بین‌المللی در کنار معترضان

این اولین‌بار نیست که در سال‌های گدشته معترضان به مسائل زیست محیطی در برابر سیاست‌های اداره دنیا از سوی رهبران جهان اعتراض می‌کنند. این‌بار اما جنس اعتراض کمی با دفعات گذشته فرق می‌کند. جوان‌ترها به میدان آمدند و بزرگ‌ترها برای حمایت از اعتراضات آنها پا به عرصه مقابله با تغییرات اقلیمی گذاشته‌اند. تونبرگ دانش‌آموزی که رهبری دانش‌آموزی این اعتراضات را برعهده دارد، روز شنبه در آخرین صحبت‌های خود گفته است که «نسل‌های پیش از ما نتوانسته با بزرگ‌ترین بحران بشریت مقابله کند، آینده ما فروخته شده تا افراد کمی بتوانند پول زیادی را به دست بیاورند». کارشناسان می‌گویند اشاره او ترامپ است که مساله تغییرات اقلیمی را زیر سوال برده است». تونبرگ البته می‌گوید نمی‌تواند ترامپ را در این زمینه قانع کند اما امیدوار است که رییس‌جمهور امریکا نگاهی به آخرین آمار جهانی در زمینه تغییرات اقلیمی بیندازد. حالا او از اعضای کنگره امریکا خواسته که در مقابل این مساله بیدار شوند و البته امیداور است که بتواند با سخنرانی در همایش تغییرات اقلیمی که در مقر سازمان ملل برگزار می‌شود رهبران جهان را نسبت به آخرین آمار تغییرات اقلیمی آگاه کند.

 

 

ارسال نظر