اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۹۰۸

بررسی تغییر نحوه ارزشیابی پایه‌های پنجم و ششم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از ارسال و بررسی طرح بازنگری ارزشیابی کیفی توصیفی در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: یکی از پیشنهادات ما این است که با توجه به دغدغه خانواده‌ها و ناراحتی دانش‌آموزان از سنجش با 4 مقیاس که ممکن است به خوبی تفاوت‌ها را منعکس نکند، مقیاس پنجمی تحت عنوان «عالی» به کارنامه ارزشیابی اضافه کنیم. رضوان حکیم‌زاده با بیان اینکه ارزشیابی کیفی توصیفی را مورد بازنگری قرار دادیم که به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال و جلساتی هم برای بررسی آن برگزار شده است اظهار کرد: بر این اساس ممکن است تغییراتی در آیین نامه و شیوه اجرایی ارزشیابی کیفی توصیفی و در سطح نتایج و بازخوردها اتفاق بیفتد که بعد از تصویب نهایی برای سال تحصیلی جدید مبنای عمل قرار می‌گیرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به این ترتیب در صورت تصویب نهایی، گزینه «عالی» به مقیاس‌های ارزشیابی افزوده می‌شود به ایسنا گفت: این گزینه به ویژه مربوط به دانش‌آموزانی است که بدون غلط و اشتباه به سوالات پاسخ می‌دهند و عملکرد بدون

اشتباه دارند. قبلا هر دانش‌آموزی که بدون غلط جواب می‌داد با دانش‌آموز دیگر که یکی ـ دو غلط داشت برابر بود و هر دو «خیلی خوب» می‌گرفتند.

حکیم‌زاده در پاسخ به اینکه آیا ارزشیابی‌ها در پایه‌های پنجم و ششم نمره محور خواهد شد؟ گفت: ارزشیابی توصیفی شیوه‌ای است که در همه پایه‌ها اجرا می‌شود و ممکن است در نحوه ثبت نتایج تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.

افزایش شکایت‌های دارویی در سال جاری

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال ۹۸، میزان تماس‌ها و شکایات مرتبط با دارو در سامانه ۱۹۰ افزایش یافته است، گفت: در حال ایجاد شرایطی هستیم که کارشناسان سامانه ۱۹۰ با سامانه HIX و کلیه داروخانه‌ها ارتباط داشته باشند.

حیدری در همایش سراسری دفاتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، گفت: برنامه عملیاتی در حوزه دفاتر بازرسی در ستاد وزارت بهداشت مشتمل بر 4 هدف است که شامل ارتقاء نظام جامع پاسخگویی به شکایات، ارتقاء سلامت و کاهش فساد اداری، استقرار ۱۰۰ درصدی نظام جامع نظارت و بازرسی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی و افزایش سرانه آموزش‌های ویژه مدیران و کارکنان است.

او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، گفت: امسال بحث دارو در سامانه ۱۹۰ به دلیل مشکلاتی که در این حوزه به وجود آمد، پررنگ‌تر شد. طبق بررسی‌هایمان دیدیم که در این سامانه پاسخگویی مناسبی در حوزه دارو به مردم نداریم؛ چرا که کارشناسان سامانه ۱۹۰ به داروخانه‌ها یا شرکت‌ها متصل نبودند. بر همین اساس شرایطی فراهم شد تا بتوانیم به سامانه اچ‌ای ایکس متصل شویم و وضعیت دارو را به‌طور شفاف به اطلاع مردم برسانیم؛ به‌طوری که بتوانیم به کلیه داروخانه‌ها متصل شویم. در این صورت می‌توانیم شرایطی را ایجاد کنیم که دارو به راحتی به دست بیماران برسد.مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۳۶ هزار تماس با سامانه ۱۹۰ برقرار شد، گفت: از این تماس‌ها حدود ۲۳هزار و ۹۷۵ تماس یا شکایت در حوزه درمان بوده است. همچنین

 ۴۹۸۰ شکایت مرتبط با اورژانس، ۳۷۳۱ شکایت مرتبط با دفاتر خدمات سلامت شهری و روستایی و ۳۴۸۷ شکایت نیز مرتبط با تعرفه بوده است. نارضایتی از نحوه برخورد پرسنل و کادر درمان در سال ۹۷ در رده اول قرار داشته، اما امسال در رده دوم قرار گرفته است.

4 درصد دانشجویان درگیر اعتیاد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: براساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر بیش از ۴ درصد دانشجویان درگیر اعتیاد هستند. منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در حاشیه همایش دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور با موضوع طرح یاری‌گران که صبح دیروز برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه بخشی از جوانان در دانشگاه‌ها نیز درگیر اعتیاد هستند البته به لحاظ آماری کمتر از آمار جامعه هستند، اما در جامعه دانشگاهی نیز این معضل وجود دارد. او ادامه داد: تلاش ما این است که در سطح کلان در کنار ستاد مبارزه با مواد مخدر باشیم همچنین در دانشگاه‌ها از سال‌های قبل گروه‌های مشاور سلامت را ایجاد کرده و در حال حاضر گسترش داده‌ایم.وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: بیش از ۴۰۰ کانون همیاران سلامت روان در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند که ۱۷ هزار دانشجو در آن فعال هستند. وی درباره آمار دانشجویان معتاد گفت: براساس آمار ما ۲ الی ۳ درصد دانشجویان درگیر اعتیاد هستند اما براساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر بیش از ۴ درصد دانشجویان درگیر اعتیادند.

 

ارسال نظر