هشدار نسبت به کمبود عضو اهدایی در کشور

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۵۴۷

رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های خاص وزارت بهداشت نسبت به کمبود عضو اهدایی در کشور هشدار داد.

مهدی شادنوش درباره این موضوع گفت: در حال حاضر نامِ ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار اهدای عضو در سطح کشور موجود است. باید توجه کرد که این رویه درمانی، یک انتخاب برای بیمار نیست و بیماران اگر به عضو پیوندی دسترسی پیدا نکنند، نمی‌توانند به حیات خود ادامه بدهند. هر فرد در این لیست یا عضو اهدایی برای ادامه زندگی پیدا می‌کند یا می‌‌‌میرد. از این لیست بنابر پیش‌بینی روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر از دنیا می‌روند که بسیار دلخراش است.

او افزود: امیدواریم با گسترش فرهنگ اهدای عضو بتوانیم از این مرگ و میر و شرایط انتظار جلوگیری کنیم. ما سالانه بین ۴ هزار نفر مرگ مغزی داریم که امکان اهدای عضو دارند. در سال ۹۷ زیر هزار نفر اهدای عضو داشتیم. باقی این شمول، اندام‌ها و اعضای بدن‌هایی بودند که دفن شدند و از بین رفتند، درحالی که می‌توانستند، اثربخشی بسزایی در سلامت و ادامه حیات دیگر انسان‌ها داشته باشند. امیدواریم با فرهنگ‌سازی، اهدای عضو در اولویت هر خانواده دارای مرگ مغزی قرار بگیرد.

شادنوش افزود: باید توجه کرد که در ایران تمام امکانات اهدای عضو در دسترس است. تمام پیوندهایی که در جهان انجام می‌شود در ایران نیز صورت می‌گیرد. ما از نظر علمی هیچ کسری نداریم. مشکل ما کمبود عضو اهدایی است.

رییس سازمان پیوند عضو و امور بیماری‌های خاص در ارتباط با تاثیر تحریم‌ها بر تامین دارو و امکانات پزشکی بیماران خاص در کشور گفت: به لطف خداوند و با تمهیدات اندیشیده شده از طرف همکاران بنده در وزارت بهداشت، خیلی از اثرات تحریم‌های تحمیل شده به کشور کاهش پیدا کرده است. تا الان به روش‌های مختلف تلاش شده است تا اثر تحریم‌ها برای بیماران محسوس نباشد، اما در هر صورت خیلی مشکل ایجاد می‌کنند.

شادنوش در پایان اظهار کرد: در خصوص انتقال ارز و خرید کالا‌های مورد نیاز مشکل داریم. همچنین استنکافی که برخی شرکت‌ها به‌صورت رسمی برای تحویل دارو و تجهیزات می‌کنند از جمله مشکلات ما به شمار می‌آید. به هرحال این تحریم‌ها معضلاتی را به وجود آورده است، ولی همچنان که گفتم، همکاران ما با تمام توان تلاش کردند تا نیازمندان به دارو کمترین اثر را از این شرایط احساس کنند.

 

ارسال نظر